خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خسارت‌های مالی ناشی از قطعی برق در اصفهان

برخی از شهروندان اصفهانی اعتراضشان را به قطعی برق بدون اطلاع قبلی مطرح کرده‌اند. از جراح لثه گرفته تا آرایشگر و مربی باشگاه، از اختلالاتی که قطعی برق در کارشان ایجاد کرده است، گفته‌اند و شهروندانی که در خانه کار می‌کنند هم به خرابی وسایل برقی‌شان اشاره کرده‌‌اند.

به گزارش انصاف نیوز، به نقل از رسانه محلی اصفهان زیبا، «بیش از نیمی از تابستان داغ و آلوده اصفهان گذشته و قطعی‌های برق پی‌در‌پی و طولانی در اصفهان صدای شهروندان را درآورده است؛ به‌طوری‌که در برخی از نقاط استان، روزانه حدود دوساعت برق قطع می‌شود و زندگی آن‌ها را مختل می‌کند.

از طرف دیگر، قطعی برق در این گرمای کسل‌کننده نه‌تنها موجب آزار شهروندان می‌شود؛ بلکه خیلی از آن‌ها معتقدند این مسئله به وسایل برقی آن‌ها نیز آسیب می‌رساند؛ چراکه قطعی برق به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد و حتی خبری از اعلام قبلی نیست!

تابستان پردردسر!

با شروع تابستان و افزایش دمای هوا به بیش از 40 درجه، قطعی برق در اصفهان آغاز شد و ‌به‌رغم اینکه تابستان از نیمه خود عبور کرده است؛ اما همچنان این موضوع ادامه دارد و مسئولان نیز در توجیه قطعی برق، معمولا تقصیر را به گردن مردم می‌اندازند و انگشت اتهام را به‌سوی آن‌ها دراز می‌کنند.

آن‌ها می‌گـویند مصرف نـادرســت برق و استفاده بیش‌ازحد از وسایل سرمایشی در تابستان، باعث شده است تا اصفهان با کمبود برق مواجه شود. داوود قاسمی، سخن‌گوی صنعت برق اصفهان دراین‌باره به «ایرنا» گفته است: «با توجه به گرمای بالای ۴۰درجه در اصفهان، تجهیزات شبکه برق آسیب می‌بیند و موجب قطعی برق در بعضی از نقاط شهر می‌شود.

از اول خرداد سال جاری با گرم‌ترشدن هوا در اصفهان، حوادث مختلفی ازجمله آتش‌گرفتن یا خراب‌شدن تجهیزات صنعت برق با توجه به دمای بالای هوا اتفاق افتاد که این مشکـلات از قبـل پیش‌بینـی‌نشــده بودند. مصرف بیش از حد برق به علت تشدید گرما، به‌ویژه در هفته‌های آتی، مشکلات متعددی ازجمله قطعی برق و خاموش‌شدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را در پیش داشته است که با راهور استان اصفهان برای خورشیدی‌کردن این چراغ‌ها مکاتباتی صورت گرفته که تا امروز نتیجه‌ای حاصل نشده است.»

به گفته او، تجهیزات برق فرسوده هستند که این عامل موجب خرابی و آتش‌گرفتن آن‌ها می‌شود. قاسمی ابراز امیدواری کرده با عبور از پیک مصرف برق، شاهد خاموشی‌ها نباشیم و از همشهریان تقاضا کرده تا در ساعات اوج مصرف برق که از ساعت ۱۲ تا ۱۸ و همچنین چهار ساعت پس از غروب آفتاب آغاز می‌شود از وسایل برقی پرمصرف استفاده نکنند. این ساعات در شش‌ماهه اول سال پیک روز و در شش ماهه دوم سال پیک شب دارای اهمیت است.

توصیه‌های بی‌فایده!

اما به نظر می‌رسد توصیه‌ها و کاهش ساعات کاری اداره‌ها آن‌چنان کارساز نیست و گرمای بیش‌ازاندازه، اجازه خاموشی وسایل سرمایشی را به شهروندان نمی‌دهد. از طرف دیگر، قطعی‌های مکرر نیز دیگر کاسه صبر شهروندان را لبریز کرده و آن‌ها را به ستوه آورده. الهه، مربی باشگاه است. می‌گوید: «بعدازظهرها حدود دوساعت برق می‌رود. باشگاه طبقه همکف است و به همین خاطر در زمان خاموشی، باشگاه بسیار تاریک می‌شود و نمی‌توانم به شاگردانم آموزش بدهم.»

فهیمه، آرایشگر است. او هم از خاموشی برق گلایه دارد و می‌گوید بارها شده که مشتری‌هایش در سالن مشغول دریافت خدمات هستند و اما برق به‌طورناگهانی قطع می‌شود و حدود دوساعتی باید کارش را تعطیل کند: «خیلی از مشتری‌ها از راه دور می‌آیند و وقتی برق قطع می‌شود، نمی‌دانند که باید چه کنند! برخی دیگر از نوبت‌ها را هم مجبور می‌شوم کنسل کنم که این اتفاق خسارت مالی برایم به همراه دارد.» قطعی برق، پایش به همه جا باز شده است.

یک متخصص پریودنتیست می‌گوید که روز گذشته در مطب مشغول جراحی لثه یکی از بیمارانم بودم که برق ناگهان قطع شد: «بیمار روی یونیت و زیردستم بود. برق که قطع شد به‌ناچار حدود یک ساعت‌ونیم منتظر نشستیم تا دوباره بتوانیم کارمان را آغاز کنیم.»

او از قطعی برق بدون اعلام قبلی گلایه دارد: «حداقل اگر قرار است برق قطع شود، باید از قبل اطلاع بدهند تا برنامه جراحی بیماران، مطابق با آن تنظیم شود. این زمان باعث می‌شود تا بی‌حسی بیمار از بین برود و حین عمل درد تحمل کند.»

گوش شنوا کو؟

گوش شنوایی اما نیست و قطعی برق همچنان در نقاط مختلف شهر ادامه دارد و ظاهرا چاره‌ای جز تحمل آن و منتظر رسیدن پاییزبودن نیست! این موضوع باعث شده تا صدای برخی از بهارستان‌نشین‌ها نیز در روزهای گذشته بلند شود و به گلایه از این وضعیت بپردازند. یکی از این نمایندگان سلمان اسحاقی، نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی است که در صحن علنی مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان داد؛ آنجا که گفت: «وزیر نیرو در شرایطی صحبت از توسعه صنعت برق می‌کند که شاهد سیر نزولی خاموشی در صنایع نیستیم.

زمانی می‌توان صحبت از توسعه صنعت برق کرد که برنامه‌ریزی درستی برای آن داشت. اینکه اعلام می‌کنیم در تابستان یک روز برق مشترکان خانگی قطع نشده یک‌چیز است و اینکه در مقابل شاهد خاموشی صنایع هستیم، چیز دیگری است. در این شرایط برق چاه‌های کشاورزی هم قطع می‌شود.»

اسحاقی با بیان اینکه قطع برق چاه‌های کشاورزی هزینه‌های زیادی به کشاورزان وارد می‌کند، اظهار کرد که دولت باید برنامه‌ریزی داشته باشد تا این اتفاق رخ ندهد. قطعی برق فقط به مصارف خانگی منحصر نمی‌شود؛ بلکه گریبان برخی از صنایع را نیز گرفته و نه‌تنها تولید آن‌ها را با مختل روبه کرده است، که باعث اختلال در نظم کاری کارمندان این صنایع نیز شده است.

افسانه در یکی از شهرک‌های صنعتی کار می‌کند. می‌گوید یک روز در هفته برق واحد قطع می‌شود؛ اما «کارفرما به‌صورت مخفیانه ما را وادار کرده تا به جای آن روز، روزهای جمعه به سر کار برویم. می‌گوید نمی‌توانم تولید را متوقف کنم؛ چون ضرر زیادی به بار می‌آید. از طرف دیگر نظم زندگی‌ام به‌هم‌خورده است و ناچارم جمعه‌ها نیز سرکار بروم و از خانواده‌ام دور باشم.»

قطعی برق در برخی از نقاط چندین بار در روز رخ می‌دهد. نرگس می‌گوید در شهرستانی که زندگی می‌کند، روز گذشته دو بار برق قطع شد: «یک‌بار 10 صبح تا 2 بعدازظهر و بار دیگر هم 8 تا 9 شب. این اتفاق در حالی است که وسایل برقی آسیب می‌بینند و خسارت زیادی را به‌وجود می‌آورند. از طرف دیگر، وقتی برق قطع می‌شود من و امثال من که کارمان را در خانه انجام می‌دهیم و پای سیستم نشسته‌ایم، بیکار می‌شویم!»

اما قطعی برق باعث خسارت به کشاورزان نیز شده است. دراین‌باره معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قطعی برق چاه‌های آب کشاورزی یکی از مشکلات حوزه کشاورزی است، می‌گوید: «با توجه به پیگیری‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده، وزارت نیرو قول داده تا قطعی برق کمتر شود که کشاورزی آسیب نبیند.»

قطعی برق حالا صدای همه شهروندان را درآورده و موجب نارضایتی آن‌ها و همچنین تحمیل خسارت‌های ناخواسته شده است؛ موضوعی که چاره‌ای برایش اندیشیده نشده است و دارد تبدیل به عادت می‌شود؛ مثل باقی مسائلی همچون قطعی آب و آلودگی هوا و…»

گزارش: لیلا مقیمی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا