خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابطحی: مطایبه نکنید! کابینه‌ی جلیلی و پزشکیان قابل قیاس نیست

سیدمحمدعلی ابطحی، از معدود اصلاح‌طلبانی‌ست که از اسامی معرفی شده به عنوان کابینه‌ی دولت مسعود پزشکیان استقبال کرده است. به باور او انتخاب‌های آقای پزشکیان در شرایط فعلی کشور توانمند‌ترین و متعادل‌ترین‌ها بوده‌اند. رئیس دفتر دولت سید محمد خاتمی همچنین درباره‌ی اهمیت بخشی از قدرت گفت که اگر وزرا بتوانند با آن تعامل داشته باشند شعارهای پزشکیان و مطالبات مردم در حوزه حجاب و فیلترینگ راحت‌تر پیش می‌رود.

پزشکیان سهم خود را در ایجاد وفاق ملی انجام داد

انصاف نیوز: نظرتان درباره‌ی روند بررسی صلاحیت وزرا در مجلس در دو روز گذشته چیست؟ آیا اسامی پیشنهادی آقای پزشکیان رای می‌آورند؟

من فکر می‌کنم آقای پزشکیان سهم خود را انجام داده است یعنی کابینه‌ای براساس وفاق ملی به مجلس معرفی کرد. برای این نوع انتخاب خیلی هم حرف شنید. همه را تحمل کرد تا کابینه‌ای مترادف با شعار «وفاق ملی» ارائه کند. انصافا هم کار قابل تقدیری کرد. 

تصور من این است که تقریبا همه‌ی این اسامی در مجلس رای خواهند آورد. دلیل هم این است که پزشکیان در مجلس هم مسیری را پیش برد که افراطیون مجلس در حاشیه قرار بگیرند. من خوشبینم. کابینه، کابینه‌ای‌ست که رای ندادن به آن سخت است. 

با روش فعلی پزشکیان محقق شدن شعارهایش ممکن‌تر است

معدل این انتخاب‌ها در مجموع و معدل خوب است. حتی مواردی که بعضی دوستان ما به آن‌ها شکایت دارند به نظر دلایل خوبی پشت انتخابشان است. شعارهای پزشکیان به خصوص در مورد آزادی‌ها و زنان در صورتی که بخش اصلی قدرت مقابل او بایستد خب تحقق پیدا نمی‌کند. اما با روشی که الآن در پیش گرفته شده و با وزیر کشوری که می‌تواند با مراکز اصلی قدرت تعامل کند محقق شدن شعارهای پزشکیان ممکن‌تر است. 

اصولگرایان کابینه خاتمی

انصاف نیوز: در دولت آقای خاتمی زمانی که اصولگرایانی مانند مظفر و دری نجف آبادی انتخاب شدند آیا شما هم مثل منتقدین فعلی حس می‌کردید فریب خورده‌اید و پشیمان شدید؟

خیر. به این دلیل که آقای مظفر آن زمان جز نیروهای چپ خیلی انقلابی بود و اگر تغییری هم کرد به مرور زمان اتفاق افتاد. در مورد آقای دری نجف‌آبادی هم آقای خاتمی چندین گزینه را مطرح کرد و مورد پذیرش رهبری قرار نگرفت. ایشان چهره‌ی میانه‌ای بود نسبت به اسامی که مطرح می‌شد. 

به خاطرات آقای هاشمی اگر نگاهی بیندازید می‌بینید که اسامی‌ای مانند آقای رازینی، آقای رئیسی و آقای یونسی برای آقای خامنه‌ای مطرح بود و آقای خاتمی هم این‌ها را نپذیرفتند.

انصاف نیوز: آقای سعیدی کیا هم جز چهره‌های اصولگرای دولت خاتمی محسوب نمی‌شوند؟

ببینید آقای خاتمی تابلوی اصلاحات داشت اما آقای پزشکیان این تابلو را بلند نکرده است. در انتخاباتی که نام آقای خاتمی مطرح شد تغییر بزرگی در جامعه اتفاق افتاد اما در انتخابات آقای پزشکیان چنان اتفاقی نیفتاد. اسم کابینه‌ی آقای خاتمی اصلاحات بود ولی اسم آقای پزشکیان وفاق ملی‌ست. 

آقای سعیدی‌کیا را ما براساس توان اجرایی ایشان انتخاب کردیم. علاوه بر این آقای سعیدی‌کیا هم جز مخالفین اصلاحات نبود. 

کابینه‌ی وفاق ملی با موانع کمتری مواجه خواهد شد

انصاف نیوز: گروهی می‌گویند دلیل انتخاب این اسامی این بوده که در چهار سال پیش رو با موانع کمتری مواجه شوند. نظر شما درباره‌ی این تحلیل چیست؟

اولا من با انتخاب این اسامی جز یکی دو نفر کاملا موافقم. انتخاب‌های بسیار خوبی انجام شده. واقعا باید از این کابینه دفاع کرد. این کابینه، کابینه‌ی باسواد، توانمند و متعادلی در شرایط فعلی‌ست. متناسب با روحیه‌ی صادقانه‌ی پزشکیان هم است. 

مسیر وفاق ملی را ادامه دهید و به افراطیون گوش ندهید

حتما با موانع کمتری مواجه خواهند شد اگر بتوانند مدیریت کنند. به خصوص اگر خیلی به سخن افراطیون در نهادهای مختلف گوش ندهند و همین مسیر وفاق ملی را ادامه بدهند حتما به موفقیت می‌رسند. 

مجلسی که نماینده‌اش می‌گوید من از اینکه در مملکتی هستم که با آقای عراقچی هموطنم شرمنده‌ام حالا باید صلاحیت همان آقای عراقچی را بررسی کند که پشتوانه‌اش هم آقای ظریف است! خب این خیلی پیشرفت خوبی‌ست. 

مطایبه نکنید! کابینه‌ی جلیلی و پزشکیان قابل قیاس نیست

انصاف نیوز: یک قول معروفی مطرح شده که به کنایه می‌گویند اگر آقای جلیلی می‌دانست که آقای پزشکیان این اسامی را به مجلس معرفی خواهد کرد احتمالا انصراف می‌داد. اگر قرار است این تعداد از اصولگرایان و افراد جبهه مقابل در کابینه باشند و پایگاه رای آقای پزشکیان هم از اسامی مطرح شده ناراضی باشند پس چه فرقی هست؟

من این قول را بیشتر مطایبه‌ی سیاسی می‌بینم و اصلا قبول ندارم. من آدم‌های بسیار کمی بینی افراد این لیست و کابینه‌ی آقای جلیلی می‌بینم. اسم آقای ظفرقندی، میدری، سیمایی و خانم مالواجردی از چند کیلومتری کابینه‌ی احتمالی آقای جلیلی و دوستانشان رد نمی‌شد. 

حتی در مورد وزیر اطلاعات یا وزیر کشور هم اگر از بالا فشاری نبود این اسامی از سوی آقای جلیلی ارائه نمی‌شد. این امر را می‌شود از هواداران، اعضای ستاد و اطرافیان آقای جلیلی در مجلس فهمید. 

روحانی و لاریجانی اصلاح‌طلب نیستند

انصاف نیوز: آقای خاتمی در جلسات رسمی و غیررسمی همیشه تاکید داشته‌اند که اصلاح‌طلبی را باید از اصلاح‌طلبان جدا دانست. دلیل این تاکید چیست؟

این حرفی منطقی‌ست. اصلاحات یک اندیشه‌ست که در ایران معاصر از مشروطه شروع شد. در جهان ریفورمیست نگاه قابل توجهی‌ست در دنیا. هیچ کشوری هم چاره‌ای جز تن دادن به رفورم ندارد چون اصلاحات یعنی شما بر یک منطق ایستایی متوقف نباشی. بالاخره نیازها و شرایط جامعه طی زمان تغییر می‌کند و حاکمیت هم به تبع این تغییر باید نگاهش تغییر کند. وقتی نگاه حاکمیت تغییر نمی‌کند همین می‌شود که شکاف‌ها میان جامعه و حاکمیت ایجاد می‌شود.

اصلاحات روش ترمیم و برداشتن این شکاف‌هاست. اما اصلاح‌طلبان صرفا افرادی هستند که در احزابی ثبت‌نام کرده‌اند و بخشی‌شان ممکن است دیگر در چارچوب اصلاحات تعریف نشوند.

انصاف نیوز: با توجه به این توضیحات شما آیا می‌توان گفت که آقای لاریجانی و روحانی از بسیاری اصلاح‌طلبان اصلاح‌طلب‌تر هستند و در مقابل بعضی اصلاح‌طلبان هم که از چارچوب موجود عبور کرده‌اند دیگر عنوان اصلاح‌طلب را نمی‌گیرند؟

ممکن است جمعی از اصلاح‌طلبان از چارچوب خارج شده باشند و دیگر عنوان اصلاح‌طلب نگیرند اما آقای روحانی یا لاریجانی خودشان هم هیچوقت ادعا نکرده‌اند که اصلاح‌طلبند! طبیعتا محل قیاسی وجود ندارد. 

انصاف نیوز: در روش و منش چطور؟

خب روش و منش برخاسته از یک اندیشه‌ست. اگر روش را جدای از اندیشه ببینیم باعث نوعی نفاق می‌شود. 

FATF و برجام در سیاست خارجی و حجاب و فیلترینگ در سیاست داخلی

انصاف نیوز: به نظرتان مسعود پزشکیان توان شخصی و حقوقی این را دارند که در مقابل فیلترینگ یا گشت ارشاد بایستند؟

شاید یکی از دلایلی که آقای پزشکیان به سمت نیروهای قابل قبول‌تر برای بخش‌های دیگر حاکمیت رفتند همین است که روند انجام این چنین اموری تسهیل شود. طبیعتا وزارت کشوری که در تقابل با مجموعه‌ی امنیتی نباشد یا وزارت اطلاعات و ارتباطاتی که در تقابل با این مراجع و نیز شعارهای پزشکیان از جمله رفع فیلترینگ نباشد کمک بزرگی به دولت چهاردهم خواهد بود. 

FATF  و برجام در سیاست خارجی و رفع فیلترینگ و حجاب در سیاست داخلی چهار مشخصه‌ی بارز در مصاحبه‌های پیش از انتخابات آقای پزشکیان بود و باید در اولین فرصت فکری به حال این‌ها شود. فکر می‌کنم با کمکی که حاکمیت قصد آن را دارد ممکن خواهد شد. به خصوص که در مورد فیلترینگ و حجاب به نظر می‌آید حاکمیت هم به این نتیجه رسیده که این روش پاسخگو نبوده و نخواهد بود.

چرا اصلاح‌طلبان به علی مطهری و لیست صدای ملت نه و به پزشکیان آری گفتند؟!

انصاف نیوز: بعضی می‌گویند فرق چندانی میان لیست میانه‌روها در مجلس به سرلیستی آقای علی مطهری چندان فرقی با آقای پزشکیان و اسامی‌ای که به مجلس معرفی کردند ندارند. چه دلیلی باعث شد که اصلاح‌طلبان و سیدمحمد خاتمی این‌بار شرکت کنند و این‌بار نه؟

دلیل روشنی دارد و آن این است که جامعه در آن ایام فکر می‌کرد که از اداره‌ی کشور حذف شده و باید خودش تصمیم بگیرد. به اضافه‎ی اتفاقات بسیار تلخی که در 1401 رخ داده بود. دلیلی نداشت که جریان اصلاح‌طلب در آن انتخابات فعال شود اما در مورد ریاست جمهوری خب این جایگاه قدرت اصلی اجرایی کشور است. 

البته در این موعد هم گفته شد اگر اشخاص مورد نظر جبهه اصلاحات تایید صلاحیت شوند در این انتخابات حضور فعالانه خواهند داشت. 

علاوه بر این توضیحات فضای عمومی جامعه هم فضای تحریم انتخابات نبود. جامعه پذیرفته بود که بلاخره باید از یک راهی این جو حاکم را بشکنند. چند سال قبل خیلی چشم‌انداز تلخی ایجاد شده بود. 

انصاف نیوز: اما اگر همین الان مجلس میانه‌روتری داشتیم شرایط متفاوت بود.

همه چیز به ما بستگی ندارد. ما هم اگر از آقای مطهری حمایت می‌کردیم تغییری ایجاد نمی‌شد. جامعه آمادگی نداشت. در واقع به تبعیت از جامعه بود.

انصاف نیوز: شما خیلی در جریان فضای فرهنگی و هنری هستید. اگر وزیر فرهنگ می‌شدید چه اولویتی در این حوزه داشتید؟

به نظرم اولویت وزیر فرهنگ این است که به بدنه‌ی فرهنگی کشور اعتماد کند. اگر این اتفاق مهم بیفتد و دولت فقط ناظر ناهنجاری‌‎ها باشد می‌تواند موفق باشد. البته از سمت مقابل، یعنی بدنه‌ی فرهنگی کشور هم باید به حاکمیت و این وزارتخانه و وزیر آن هم اعتماد کند. 

بازگرداندن هیمنه‌ی فرهنگ و هنر به اهالی این حوزه و تصمیم‌گیری توسط خودشان مهم‌ترین تصمیمی‌ست که این وزارتخانه را نه فقط وزارت ارشاد اسلامی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا