خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«قطع برق تا ۴۰ درصد پسته کرمان را از بین برد»

پروین میرزاحسینی در سایت فردای کرمان نوشت: «خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی در روزهای گرم تابستان برای صرفه‌جویی در مصرف برق، تعدیل مصرف انرژی و جلوگیری از خاموشی بخش خانگی، چند سالی‌ست به چالشی جدی در حوزۀ کشاورزی تبدیل شده و کشاورزان را در شرایط بد اقتصادی با مشکلات متعدد مواجه ساخته است.

در استان کرمان و در شرایطی که به گفتۀ سازمان هواشناسی کشور مردادماه بسیار گرمی را پشت سر می‌گذاریم، قطع برق چاه‌های‌ باغات پسته‌ به‌عنوان یک محصول استراتژیک و ارزآور سبب شده به گفتۀ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان بین 20 تا 40 درصد محصول در برخی شهرستان‌ها پوک شده و از بین برود.

سیدمحمدرضا ترابی‌موسوی همچنین اظهار کرد که علاوه بر خسارت به محصول کشاورزان، قطع مداوم برق، به تاسیسات و منصوبات موتورپمپ‌های کشاورزی نیز آسیب زده و کشاورزان را بسیار متضرر کرده است.

افزایش ساعت قطع برق

او در گفت‌وگو با فردای‌کرمان بیان کرد: «سال گذشته که مدیریت مصرف برق را اجرا کردند، گفتند چون می‌خواهیم برق واحدهای مسکونی را قطع نکنیم، خاموشی‌ها را روی موتورپمپ‌های کشاورزی و بخش صنعت اعمال می‌کنیم».

ترابی‌موسوی ادامه داد: «قرار بود در هفته سه روز و هر روز سه ساعت در بخش کشاورزی خاموشی اعمال شود اما بعد به 12 ساعت تغییر کرد که در برخی شهرستان‌ها مانند رفسنجان در هفته دو روز، روزی 6 ساعت برق را قطع می‌کردند و در برخی جاها هفته‌ای سه روز، روزی 4 ساعت قطعی برق داشتند و در مجموع هفته‌ای 12 ساعت برق موتور پمپ‌های کشاورزی قطع می‌شد».

او اضافه کرد: «امسال قطع برق در بعضی از مناطق به‌صورت یک‌روز در میان است و در بعضی مناطق قطع برق هر روز اتفاق می‌افتد، ضمن این‌که بعضی مناطق به‌دلیل این‌که در مجاورت مناطق مسکونی قرار دارند، روزانه دوبار برق آن‌ها قطع می‌شود».

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان توضیح داد: «به دلیل این‌که تعدادی از موتورپمپ‌های کشاورزی نزدیک مناطق مسکونی قرار دارند یک قطعی 4 ساعته به‌دلیل قرار داشتن در حوزۀ کشاورزی به آن‌ها تعلق می‌گیرد و سپس در زمان خاموشی‌ای که شامل آن منطقۀ مسکونی می‌شود نیز برق آن‌ها، قطع می‌شود که برای رفع این مشکل نامه‌ای از سوی اتاق بازرگانی برای شرکت توزیع برق ارسال شده است».

پسته الان نیاز به آبیاری دارد

او در ادامه گفت: «نزدیک فصل برداشت پسته است و ای کاش چند روز باقیمانده تا زمان برداشت پسته، برق چاه‌های کشاورزی را قطع نمی‌کردند زیرا پسته اگر الان آبیاری نشود به دلیل پوک شدن خسارت زیادی به کشاورز وارد می‌شود».

ترابی‌موسوی ادامه داد: «در حال حاضر نیز در مناطقی مانند شهرستان انار که امسال محصول خوبی داشتند یا شهرستان زرند و بسیاری مناطق دیگر، بین 20 تا 40 درصد محصول به دلیل قطع برق دچار پوکی شده است».

او خاطرنشان کرد: «اگر قطع برق اتفاق نمی‌افتاد و آبیاری به‌موقع انجام می‌شد شاید میزان پوکی محصول امسال بین 10 تا 15 درصد بود اما الان رئیس اداره جهاد کشاورزی انار اعلام کرده تا 40 درصد محصول پسته امسال شهرستان پوک شده است».

خسارت سوختن موتورپمپ‌ها

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان همچنین یادآور شد: «از سوی دیگر خسارت قطع برق به موتورپمپ‌های کشاورزی بسیار سنگین است و هزینۀ زیادی را به کشاورزان تحمیل می‌کند».

او افزود: «باغ‌هایی که به آبیاری قطره‌ای مجهز هستند، دارای مخزن ذخیرۀ آب یا استخر هستند و زمانی که 4 ساعت موتوپمپ آن‌ها خاموش می‌شود، استخر خالی می‌شود و در بسیاری از جاها تاسیسات و منصوبات آبیاری تحت فشار باغدار به دلیل خالی شدن استخر ذخیرۀ آب، آسیب دیده است».

ترابی‌موسوی بیان کرد: «خسارت تاسیسات و منصوبات و سوختن موتورپمپ‌ها از یک طرف و از سوی دیگر کم‌آبی و عدم به‌موقع آبیاری خسارات سنگینی به کشاورزان وارد کرده است».

او تاکید کرد: «مدیریت مصرف برق که به سمت کشاورزی آمده خسارت بسیار زیادی داشته و شاید اگر میدانی بررسی شود، از آن‌چه که تصور می‌شود بیشتر باشد».

مشاوره‌هایی که جدی گرفته نشد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای رفع این مشکل گفت: «سال گذشته استاندار کرمان از وزارت نیرو خواستند مدیریت برق استان کرمان به استان واگذار شود تا قطع برق موتورپمپ‌های کشاورزی بر اساس هر منطقه، محصول کشاورزی و شرایط آن انجام شود تا خسارات کمتر باشد».

او ادامه داد: «در این نامه از وزارت نیرو خواسته شد که میزان صرفه‌جویی برق استان را اعلام کنند تا استان آن را مدیریت کند اما قبول نکردند».

ترابی‌موسوی خاطرنشان کرد: «اگر وزرات نیرو با این درخواست موافقت می‌کرد و مدیریت مصرف برق را به استان می‌سپرد، همان مقداری که مد نظر آ‌ن‌ها بود صرفه‌جویی و مدیریت می‌شد اما خسارت‌ها کمتر بود».

او گفت: «متاسفانه نه مدیریت انرژی به استان سپرده شد و نه به مشاوره‌های استان عمل کردند و نه تنها هیچ تغییری ایجاد نشد که قطع برق نیز بیشتر شد».

ترابی‌موسوی افزود: «سال گذشته در شهریور و مهرماه، قطعی برق را حتی به ترمینال‌های ضبط پسته هم بسط دادند و بعضی از ترمینال‌ها با من به عنوان نماینده بخش خصوصی تماس گرفتند و گفتند ماشین پسته روی رمپ خالی شده اما برق قطع شده و پسته‌ها دارند سیاه می‌شوند».

او بیان کرد: «پسته اگر بماند هم آلودگی آفلاتوکسین آن بالا می‌رود، هم رنگ و رویت آن خراب می‌شود و هم کیفیت آن کاهش می‌یابد و باید سریع فرآوری شود که با مدیریت برق استان تماس گرفتم و در این مورد همکاری کردند و ترمینال‌ها را از لیست قطعی خارج کردند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا