خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا مشکل گرد و غبار در قم حل نمی‌شود؟

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قم گفت: اعتبارات اختصاص یافته برای حل پدیده گرد و غبار در استان در سالهای گذشته بسیار ناچیز بوده است.

به گزارش سایت قم‌نا، «محمدحسین بازگیر با بیان اینکه حفظ محیط زیست برای جامعه امروز یک نیاز و ضرورت است، اظهار کرد: سبک زندگی ما به گونه‌ای است که فشارهای زیادی را بر طبیعت و محیط زیست تحمیل می‌کند که تبعات ناشی از آن بر زندگی و سلامت همه انسانها تأثیرگذار است.

او مصرف بالای بنزین را از جمله مصادیق سبک زندگی نامتعارف در کشورمان توصیف کرد و در ادامه افزود: مصرف بنزین در ایران بیشتر از حد متعارف جهانی است که این موضوع به خاطر مدل استفاده ما از سوخت است، مثلا خیلی از ما برای یک کار کوچک سفر می‌کنیم در حالی که ضرورت ندارد.

چرا مشکل گرد و غبار در قم حل نمی‌شود؟
چرا مشکل گرد و غبار در قم حل نمی‌شود؟

بازگیر با بیان اینکه مصرف آب و گاز نیز در کشورمان بیشتر از نیاز عموم است که این موارد نیز به سبک زندگی برمی‌گردد، تصریح کرد: در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش آمده است مردم را به سمت و سویی ببریم که در برابر یکدیگر و در برابر محیط زیست احساس مسئولیت کنند.

او با اشاره به قوانین موجود در خصوص حفاظت از محیط زیست، خاطرنشان کرد: یکی از معضلاتی که استان قم با آن مواجه است، پدیده گرد و غبار و آلودگی هواست که از جمله علت‌های آن خشکسالی های گسترده و خشک شدن مراتع و تالاب‌های استان و برخی اقدامات همچون چرای بی‌رویه دام است.

بازگیر با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته برای حل پدیده گرد و غبار در استان در سالهای گذشته بسیار ناچیز بوده است، عنوان کرد: شرایط به گونه‌ای شده است که ما در فصل تابستان با گرد و غبار و در فصل زمستان نیز با آلاینده‌های گازی مواجه هستیم که این معضل‌ در مجموع باعث شده است هوای شهر قم سالانه حدود ۷۰ روز ناسالم باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قم اضافه کرد: برای مدیریت آلاینده‌ها در فصل زمستان برنامه‌های مختلفی نظیر مدیریت ترافیک، معاینه فنی و پایش منابع ثابت تولید آلاینده‌ها وجود دارد؛ البته در استان قم یکی از مواردی که این موضوع را تشدید می‌کند، آتش زدن ضایعات است که می‌بایست برای آن چاره‌اندیشی شود.

بازگیر با بیان اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی قم برابر کل مصرف دیگر بخش‌های قم گاز مصرف می‌کند، ابراز کرد: این نیروگاه در فصل زمستان سه میلیون لیتر گازوییل مصرف می‌کند که این سوخت بسیار آلاینده است.

او ادامه داد: مشکل نیروگاه مجاورت آن با شهر قم است و عدم رعایت این موضوع آلودگی هوای این شهر در فصل زمستان را تشدید کرده است.

بازگیر با بیان اینکه برای حل معضل گرد و غبار برنامه جامعی تهیه و در کارگروه ملی گرد و غبار کشور تایید شده است، گفت: در کشورمان ۳۵ میلیون هکتار عرصه آسیب دیده مستعد تولید گرد و غبار داریم که فقط ۵ میلیون از این عرصه‌ها در زمین‌هایی است که مسئولیت حفظ آن با سازمان حفاظت از محیط زیست است.

او با بیان اینکه تالاب‌ها از جمله جاهایی است که مسئولیت حفظ آن با سازمان محیط زیست است، توضیح داد: در استان قم ما تالاب یا منطقه حفاظت شده که تبدیل به کانون گرد و غبار شده باشد نداریم؛ با وجود این ۲۹۶ هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار در استان قم داریم که از خیلی کم تا خیلی زیاد غبارخیز هستند.

بازگیر با بیان اینکه ۷۰ درصد گرد و غباری که ما در استان قم تحمل می‌کنیم منشا داخلی دارد، یادآور شد: از این عرصه‌های آسیب دیده بیش از ۱۳ هزار تُن گرد و غبار تولید می‌شود که کانون بحرانی آن در شرق قم و در منطقه سراجه و حسین آباد میش مست است.

او با اشاره به اینکه شهر قم طی شش ماهه نخست سال در مسیر باد شرقی قرار دارد، اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست بر عهده یک فرد و یک دستگاه نیست، بلکه در مصوبه مقابله با گرد و غبار، برای 22 دستگاه وظیفه و تکلیف تعیین شده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا