خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«با بتن‌ریزی راه آب‌درمانی را در اردبیل بسته‌اند»

اینجا در آب‌شهر ایران، آب درمانی‌های بلاتکلیفی وجود دارد که گفته می‌شود سرمایه‌گذاری برای اینکه مردم از آن استفاده نکنند، با بتن و سنگ آن را مسدود و برای اهالی غیراستفاده کرده است.

به گزارش سایت سبلان ما (اردبیل)، «اینجا در آب‌شهر ایران در شهرستان نیر استان اردبیل سال‌ها است تعدادی از آب‌درمانی‌ها بلاتکلیف به حال خود رها شده‌اند و برخی نیز وضعیت متفاوت‌تری دارند، به‌گونه‌ای که با بتن و سنگ مسدود و کماکان این بلاتکلیفی ادامه دارد.

آبگرم «داش آلتی» از آن دسته آبگرم‌هایی است که به گفته اهالی قرار بود وجود این ظرفیت بکر از سنگینی مشکلات مردم منطقه نیر بکاهد؛ اما نه‌تنها این امر مهیا نشد؛ بلکه سرمایه‌گذاری با انداختن سنگ داخل حوضچه آبگرم مانع استفاده مردم از این آبگرم شده است.

تداوم بلاتکلیفی برخی از آب‌های گرم نیر که سابقه سه دهه‌ای و بیشتر نیز دارد، مطالبه‌ای است که مردم منطقه همواره به انحای مختلف خواستار حل این بلاتکلیفی و مدیریت صحیح آن شده‌اند و حتی این موضوع هرازگاهی چند در میز خطابه نمازجمعه هم مطرح می‌شود، به‌گونه‌ای که حجت‌الاسلام‌ آیت نعمتی در خطبه‌های عبادی سیاسی دوم شهریورماه ۱۴۰۳ با انتقاد از عملکرد سید عزت‌الله ضرغامی وزیر وقت اداره میراث‌فرهنگی گفته است: نعمت‌ها و استعدادهای طبیعی شهرستان نیر برای گردشگری در سطح کشور بی‌نظیر است؛ شهرستان نیر دارای چشمه‌های آبگرم بی‌نظیر دارای شهرک تخصصی آب است و وجود بیش از ۴۳۴ گونه گیاهان داروئی و وجود مناطق باستانی از جاذبه‌های بالقوه گردشگری است که متأسفانه وزیر وقت در رسیدگی به این استعدادها نسبت به شهرستان نیر کم‌لطفی کرده است.

و البته به جهت اهمیت موضوع و برآورده‌شدن مطالبه به حق مردم رئیس دادگستری شهرستان نیر به همراه رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیر پنجم شهریورماه ۱۴۰۳ به روستای ایوانجیق و محدوده قینرجه نیر رفتند تا از نزدیک وضعیت آبگرم‌های نیر را بررسی کنند.

حقیقت آبگرمی در شهرستان نیر که گفته می‌شود با بتن مسدود شد

در این بازدید محمد صلحی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیر در حاشیه بازدید از آبگرم‌های بلاتکلیف این شهر به همراه دادستان نیر به خبرنگار اجتماعی «سبلان ما»، گفت: در سال ۱۳۷۰ قرار بود مجموعه زمین گرمایی از آبگرم‌های بلاتکلیف در آبگرم قینرجه نیر احداث شود؛ ولی با بتن‌ریزی راه آب‌درمانی را بسته‌اند.

او خاطرنشان کرد: وجود آبگرم‌های زیاد و وفور چشمه آب‌سرد در صورت رسیدگی می‌تواند به قطب گردشگری منطقه حتی ایران و جهان تبدیل شود.

تأکید بر تعیین‌تکلیف آبگرم‌های بلاتکلیف در شهرستان نیر

رئیس دادگستری شهرستان نیر در حاشیه بازدید از محدوده قینرجه نیر به خبرنگار «سبلان ما» بر تعیین‌تکلیف این آبگرم‌ها تأکید کرد و گفت: هر آبگرم خواص مخصوص به خود را دارد و توسعه این آبگرم قطعاً برای نیر موهبت‌های فراوانی خواهد داشت.

اما حقیقت آبگرمی در شهرستان نیر که گفته می‌شود با سیمان و بتن مسدود شد، از زبان رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیر، شنیدنی است.

صلحی درباره آبگرمی در قینرجه نیر که مسدود و بتن‌ریزی شده است، به خبرنگار «سبلان ما» گفت: این چاه آرتزین بود و قبل از اینکه این آب‌درمانی در قینرجه نیر بتن‌ریزی شود، این آبگرم تا ۷۰ متر نیز بخار آب داشته است و الان نیز با وجود بتن‌ریزی باز فشار آب گرم و داغ از زیر بتن فواره می‌کند.

او با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت این آبگرم‌ها برای توسعه شهرستان بهره برد، بیان داشت: اکنون در روستای ایوانجیق دو آبگرم وجود دارد که می‌شود از آن استفاده بهینه کرد و حتی به دهیار روستا نیز پیشنهاد شد تا با همکاری بخش خصوصی از این منابع برای درآمدزایی استفاده کند که تاکنون دراین‌خصوص اقدامی انجام نشده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نیر تصریح کرد: مدیریت آب‌های گرم‌ کنونی در شهرستان نیر به صورت سنتی است و لازم است این روش مدیریتی تغییر یابد.

شهرستان نیر که در جاده ترانزیتی اردبیل به تبریز واقع شده، از توابع استان اردبیل است؛ دروازه‌ای است که شمال غرب را به اردبیل و بالعکس وصل کرده است.

این شهرستان به لحاظ برخورداری از نعمت‌های الهی در بخش آب‌های معدنی و آب‌درمانی و آبگرم‌های زیاد به آب شهر ایران معروف شده است؛ اما اداره سنتی این آب گرم‌ها در شهرستان نیر باعث شده تا این شهرستان آن چنانچه باید در حوزه گردشگری شناخته شده نباشد، از این انتظار می‌رود تا هرچه سریع‌تر تکلیف آبگرم‌های منطق مشخص شود تا بیش از این مردم منطقه متضرر نشوند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا