خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عدالت مزدی و اجرای کاملِ طرح طبقه‌بندی مشاغل/درخواست کارگزاران مخابرات روستایی از وزیر ارتباطات

فعال صنفی کارگزاران مخابرات روستایی رفع تبعیض حقوق کارگزاران روستایی با کارکنان شهری را از مطالبات نیروها دانست و گفت: تفاوت چندین برابری در حقوق این دو گروه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمال ملا، فعال صنفی کارگزاران مخابرات روستایی آذربایجان غربی در رابطه با مشکلات هم‌صنفی‌های خود گفت: طبق نظر سه نهاد مهم و اساسی قانون مجلس شورای اسلامی، بخشنامه وزارت کار و رأی دیوان عدالت اداری، کارگزاران مخابرات روستایی دارای قرارداد دائم شده و به استخدام شرکت مخابرات ایران درآمده‌اند، اما متأسفانه شرکت مخابرات کارگزاران را جزو بدنه اصلی خود محسوب نکرده و آن‌ها را نیروهای تحمیلی از جانب مجلس قلمداد می‌کند. 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات وجود تبعیضات گسترده در میزان حقوق و مزایای این نیروهاست. از جمله مطالبات ما این است که مشمول مفاد و مندرجات آیین‌نامه استخدامی سال ۸۹ شرکت مخابرات شویم. طبق فصل (۱) ماده (۱) بند (۱۱) «کارکنان عبارتند از کلیه شاغلین دائم و قراردادی که تابعیت ایرانی داشته و حقوق و دستمزد خود را از شرکت دریافت می‌کنند.» چون کارگزاران مخابرات دارای قرارداد دائم بوده و حقوق خود را مستقیما از شرکت دریافت می‌کنند باید مانند دیگر پرسنل شهری مخابرات از مزایای مندرج در آیین‌نامه بهره‌مند شوند. نکته جالب این است که بخش انضباطی همین آیین‌نامه شامل حال کارگزاران می‌شود ولی بخشهای رفاهی برای ما جزو ممنوعات است. همچنین بیمه تکمیلی که جزو ضروریات زندگی امروز است از کارگزاران دریغ می‌شود. 

این فعال صنفی گفت: سوابق کارگزاران، از بدو ورود تا زمان خصوصی‌سازی از بین رفته وزارت ارتباطات مستقیما در این خصوص مسئول است. از وزیر ارتباطات دولت چهاردهم می‌خواهیم که برای احیای سوابق کارگزاران اقدامات لازم را انجام دهد. طبق نظر و اقدام شرکت مخابرات سوابق فعلی کارگزاران از سال ۹۴ لحاظ شده است در حالی که همه کارگزاران بالای ۲۰ سال سابقه دارند. برای مثال اگر کسی امروز ۳۰ سال و یا بیشتر هم سابقه خدمتی داشته باشد و الان بخواهد بازنشسته شود، پایه سنوات این فرد از سال ۹۴ محاسبه خواهد شد؛ یعنی با این همه سال خدمت در شرکت مخابرات ایران فقط ۸ سال پایه سنوات به ایشان تعلق خواهد گرفت. 

ملا رفع تبعیض حقوق کارگزاران روستایی با کارکنان شهری را از دیگر مطالبات نیروها دانست و گفت: تفاوت چندین برابری در حقوق این دو گروه وجود دارد. آیتم خواروبار یک میلیون و چهارصد هزار تومانی کارگزاران روستایی و بالای ۴ میلیون تومانی کارکنان شهری گویای وجود تبعیض چشمگیر است. همچنین غیر از حقوق پایه قانون کار هیچگونه مزایای دیگری به ما پرداخت نمی‌شود، در حالی که کارگزاران مخابرات روستایی رسما و قانونا جزو پرسنل رسمی و دائمی شرکت مخابرات ایران محسوب می‌شوند پس دریافت رفاهیات به مانند سایر کارکنان شهری حق قانونی و ذاتی این قشر روستایی است. 

فعال صنفی کارگزاران مخابرات روستایی آذربایجان غربی، شمولیت طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگزاران از سال ۸۸ و نیز لحاظ کردن «سابقه و مدرک تحصیلی» در طرح طبقه‌بندی را از مهم‌ترین خواسته‌های کارگزاران دانست و گفت: در حال حاضر این طرح از سال ۹۹ اجرایی شده است. البته هیئت عمومی دیوان عدالت اداری طبق رأیی رابطه کاری کارگزاران مخابرات روستایی با شرکت مخابرات را از زمان خصوصی‌سازی از سال ۸۸ احراز کرده و حتی اخیرا پیرو همین امر وزارت کار بخشنامه‌ای به مدیران کل کار استانها ارسال کرده، ولی شرکت مخابرات باز از اجرای آن سر باز می‌زند. 

وی گفت: خواسته‌های کارگزاران را در نامه‌ای با وزیر ارتباطات دولت چهاردهم در میان گذاشتیم و در پایان از ایشان خواستیم جلسه‌ای با حضور ایشان، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و اعضای هیئت مدیره، سهامداران شرکت مخابرات، ستاد اجرایی فرامین حضرت امام (ره) و نمایندگان جامعه کارگزاران مخابرات روستایی برگزار شود و ترتیبی برای حل مشکلات داده شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا