خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زهرا نژادبهرام: پزشکیان آن خط سوم است

زهرا نژادبهرام، فعال سیاسی میانه‌رو در گفتگو با انصاف نیوز از پتانسیل مسعود پزشکیان و دولتش برای ترمیم شکاف‌های گوناگون اجتماعی ما و تبدیل شدن به خطی سوم در سیاست ایران گفت. او که قبلا در وزارت کشور نیز حضور داشته درباره‌ی معیارهای انتخاب استاندارها و ادعای تحویل ‘اسب زین‌شده’ از سوی دولت سیزدهم هم گفت.

وزرا گزارشی از اسب زین شده ارائه دهند

زهرا نژاد بهرام، درباره‌ی شرایطی که دولت چهاردهم تحویل گرفته و تشبیه آن به اسب زین شده در ابتدا به لزوم ارائه‌ی یک گزارش جامع توسط وزرای انتخابی دولت پزشکیان اشاره کرد. منظور خانم نژاد بهرام گزارشی ساده و دقیق بود که از نرخ‌هایی مانند تورم، نقدینگی، میزان واقعی استخراج و صادرات نفت، میزان دقیق موجودی آب و… در وضعیت حاضر خبر دهد. او تاکید می‌کرد این گزارش تا پایان دوره‌ی این دولت می‌تواند هر 100 روز یک بار تکرار شود و برای مردم آگاهی‌بخش باشد.

او که سابقه‌ی حضور در شهرداری را هم دارد می‌گفت در شهرداری نظیر این کار را کرده‌اند: زمانی که شورای پنجم مسئولیت شورای شهر را بر عهده گرفت از شهردار وقت خواستیم گزارشی از وضعیتی که تحویل گرفته‌ایم ارائه دهد. دسترسی به این گزارش ممکن است. نهایتا ده تا پانزده روز می‌شود وضعیت هر کدام از دستگاه‌ها را سنجید و بر مبنای آن برنامه‌ریزی کرد.

اسب زین شده‌تان برای زندگی ما چه کرد؟!

نژادبهرام درباره‌ی «اسب زین شده» نیز گفت: فکر می‌کنم دوستان طرفدار دولت سیزدهم یا دوستان جریان پایداری و اصولگرایی دچار اغراق شدیدی شده‌اند. حداقلش این است که ما الان داریم شرایط را می‌بینیم! من به عنوان یک شهروند اطلاعات دقیقی ندارم ولی یک شهروند هستم و می‌بینم که به طور مداوم برق در خانه‌ها یا واحدهای صنعتی یا کشاورزی قطع می‌شود. از سوی دیگر فاصله‌ی درآمد مردم با اجاره‌خانه‌ها و هزینه‌های زندگی بسیار زیاد است. می‌گویند نفت صادر کرده‌ایم اما چرا تاثیرش در زندگی ما دیده نشد؟! این موارد تازه ملموس‌ترین‌ها هستند.

او از آلودگی هوا نیز گفت: شدت آلودگی هوا به حدی‌ست که حتی در تابستان نیز با این معضل روبروییم. آلودگی اوزون مسئله‌ی غریبی‌ست که به تازگی به وجود آمده. این اسب زین شده برای آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی و این قبیل مسائل چه کرده است؟!

موانعی که دولت سیزدهم برای یک زندگی معمولی ساخت

خانم نژاد بهرام از خواسته‌ها و نیازهای یک شهروند عادی یعنی زندگی، مسکن و شغل گفت و نیز از اقداماتی که نه تنها به این نیازها پاسخی نبوده بلکه مانعشان نیز بوده است. او از نرخ بیکاری و فیلترینگی گفت که شرایط را بدتر هم کرده است.

او در این موضوع تاکید کرد: بازار تولید و کارآفرینی مسدود شد و در مقابل بازار فیلترشکن‌فروشی رونق گرفت. بر اساس برخی گزارش‌ها اینستاگرام حدود ده میلیون شغل ایجاد کرده بود و به طور متوسط هر شغل بین 11 تا 20 میلیون تومان درآمد برای افراد داشت. این مشاغل بدون اینکه ما حتی یک ریال هزینه کنیم ایجاد شده بودند.

بالاخره دست‌هایشان بسته بوده یا با دست باز اسب را زین کرده‌اند؟!

از زهرا نژادبهرام درباره‌ی استدلال گروهی پرسیدیم که می‌گویند «بسیاری از آنچه مورد نقد است مربوط به سیاست‌های کلان نظامند و اصلا ربطی به دولت‌ها از جمله دولت سیزدهم ندارد». او در پاسخ گفت:

این سوال با سوال قبل در تناقض است. بلاخره این اسب زین شده حاصل کار دولت سیزدهم است یا نه؟! این که می‌گویند کاستی‌ها حاصل سیاست‌های کلان و اشتباه در مدتی طولانی‌ست خب قابل تامل است اما اینطور هم نیست که بشود گفت دست های دولت سیزدهم بسته بوده. 

1401 سهل‌انگاری دولت سیزدهم بود

او در مورد توضیحاتش مثال 1401 را می‌زد و آن را حاصل «سهل‌انگاری جدی دولت سیزدهم» می‌دانست. خانم نژادبهرام موضوعات دیگر مانند فیلترینگ یا لایحه عفاف و حجاب را نیز زمینه‌هایی می‌دید که دولت سیزدهم می‌توانست نقش مفید و موثری در آن‌ها داشته باشد اما عملکردش منفی بود. او تاکید کرد: دولت سیزدهم هیچ کاری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها نکرد. در امر اجتماعی این دولت کوتاهی‌های بسیار کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به اساتید و نیروهای بسیاری که در این مدت سه ساله‌ی دولت سیزدهم لغو قرارداد یا بازنشست شده‌اند نیز اشاره کرد و این موضوع را نیز عاملی برای تشدید شکاف‌های اجتماعی می‌دید. 

زهرا نژادبهرام اضافه کرد: چنین موضوعاتی دیگر برآمده از سیاست‌های چهل سال گذشته نیست. من می‌توانم بپذیرم که فرونشست زمین، محدودیت‌های منابع آبی، شرایط دریاچه ارومیه و… ناشی از سیاست‌های چهل سال گذشته است اما مواردی که گفتم را نمی‌توانم بپذیرم. این‌ها کوتاهی‌های دولت سیزدهم بوده.

می‌گویند حلالمان کنید! مسائل 85 میلیون نفر مگر حلال کردنی‌ست؟!

کمااینکه خیلی از اعضایش هم عذرخواهی کردند و حلالیت طلبیدند. چه چیز را باید حلال کنیم؟! مسائل هشتاد و پنج میلیون نفر را حلال کنیم؟! مگر می‌شود؟!

پزشکیان آن خط سوم است

نژادبهرام در مورد پتانسیل دولت پزشکیان در پر کردن شکاف‌های اجتماعی‌ای که 1401 بیا پیش از آن به وجود آمد نیز گفت:من فکر می‌کنم دولت پزشکیان یک دولت متفاوت است. نمی‌توان گفت این دولت، دولت اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان است. ضمن اینکه می‌تواند هر دوی این‌ها باشد. به نظرم این دولت همان خط سوم است.

به نظر می‌آید دولت پزشکیان پیگیر یک خط سوم است چرا که دریافته دلیل اصلی حل نشدن بسیاری از مسائل ما به انواع و اقسام شکاف‌هایی برمی‌گردد که در جامعه به وجود آمده است. شکاف بین مردم و حاکمیت، شکاف بین گروه‌های سیاسی، شکاف بین کارگر و کارفرما، شکاف بین صنعت و محیط زیست و بسیاری دیگر شکاف در جامعه‌ی ما وجود دارد.

به نظر می‌رسد دولت پزشکیان تلاش می‌کند با شناخت شکاف‌ها پلی بزند و مسائل را حل کند. این دولت می‌خواهد روی مسئله متمرکز شود اصلا قصد ندارد که ایده اصولگرایی یا ایده اصلاح‌طلبی را پیش ببرد. این دولت فقط می‌خواهد حل مسئله کند لذا می‌تواند یک خط سوم* باشد. این خط سوم حتی آن ایده‌ی «اعتدال و توسعه» هم نیست.

حالا وقت آتش‌بس است

خانم نژادبهرام به یادداشت اخیر خود اشاره کرد و ادامه داد: من اتفاقا یادداشتی نوشتم و گفتم که الآن وقت آتش بس است. الآن آتش بس کنیم یعنی تا اطلاع ثانوی از یکدیگر آتو نگیریم و به روی همدیگر نیاوریم. بگذارید مدتی در سکوت باشیم. فرصت بدهید مسائل کلیدی و حیاتی حل شوند. به نظرم پزشکیان وقتی نام دولتش را «وفاق ملی» می‌گذارد یا بر «دعوا نکردن» تاکید دارد به این معنی‌ست که راه را شناخته.

حالا اینکه چقدر می‌تواند موثر باشد را من نمی‌دانم. بستگی به عزم آقای پزشکیان و عزم حاکمیت، هر دو با هم، دارد. آقای پزشکیان نمی‌تواند این کار را بدون اینکه همراه کردن حاکمیت با خودش انجام دهد. نشانه‌ها موید این است که حاکمیت هم عزمی بر همراهی دارد. امیدوارم این همراهی تا پایان این دولت ادامه یابد.

تفاهم نانوشته

طبیعتا دولت پزشکیان هم با چالش‌های جدی‌ای در مقام قوه‌ی مجریه روبه رو خواهد شد اما اینکه خواهد توانست شکاف‌ها را ترمیم کند یا نه؛ به نظرم می‌تواند چرا که ما تقریبا به یک تفاهم نانوشته رسیده‌ایم. اصلاح‌طلب و اصولگرا بازنگری‌ای در روش و منش خود انجام داده‌اند.

آثار این اتفاق مبارک می‌تواند این باشد که گشت ارشاد حذف شود، لایحه عفاف و حجاب کنار گذاشته شود، گشایش‌هایی در سیاست خارجی صورت گیرد، سطح رفاه و زندگی مردم، فرصت‌های شغلی، توجه به مقوله تغییرات اقلیمی ارتقا یابد و…

چالش اول پزشکیان جلب اعتماد مردم است

 خانم نژادبهرام درباره‌ی چالش‌های پیش روی دولت چهاردهم گفت و مشارکت کم مردم در این انتخابات، پایین بودن رای دولت برآمده از آن را نخستین چالش آن می‌دانست.

او چالش‌های پیش روی این دولت را مجموعه‌ای مختلف از چالش‌ها می‌دید اما چالش با مردم و جلب دوباره‌ی اعتماد آن‌ها را مهم‌تر عنوان می‌کرد: هفده میلیون به ایشان اعتماد کرده‌اند و نباید ناامیدشان کرد. حدود 50 میلیون هم کلا اعتماد به این سیستم را کنار گذاشته‌اند و گروهی هم اعتماد نکرده‌اند. به تمام این‌ها باید توجه کرد.

چالش دیگر به گفته‌ی او وفاق ملی و حفظ ارتباط مستقیم با بخش‌های مختلف حاکمیت است. در واقع خانم نژادبهرام چالش اول را مردم و چالش دوم حاکمیت می‌دانست. او تاکید می‌کرد حل این دو چالش مقدمه‌ی حل چالش‌های دیگر از جمله سیاست خارجی و اقتصاد خواهد بود.

استانداران را با تکیه بر وعده‌های انتخاباتی انتخاب کنید

زهرا نژادبهرام سابقه‌ی حضور در استانداری تهران را نیز داشته است. او که در دولت خاتمی مدیر کل امور اجتماعی و انتخابات استان تهران بود در مورد انتخاب استانداران در دولت چهاردهم می‌گفت انتخاب استانداران در این دولت باید در جهت پاسخگویی به مطالبات دوران انتخابات باشد از جمله وعده‌ی حضور پررنگ‌تر زنان، جوانان و اقوام مختلف در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی.

او در مورد نیاز به حضور جوانان در عرصه‌ی سیاست‌ورزی کشور اضافه کرد: ما الآن نیاز به «نوآوری» داریم. نگاهی که تاکیدش تنها بر تجربه بود را باید کنار بگذاریم. نژادبهرام در مورد زنان نیز می‌گفت که تاکیدش لزوما حضور به عنوان استاندار نیست بلکه می‌توان از آن‌ها در مناصب مهم دیگر در استانداری‌‌ها بهره برد.

حل چالش‌های اجتماعی را در اولویت قرار دهید

خانم نژادبهرام در مورد چالش‌های محتمل در استانداری‌ها می‌گفت اگر چالش‌های اجتماعی با همدلی و همراهی با مردم استان حل شوند چالش‌های امنیتی، اقتصادی و… نیز در پی آن حل می‌شوند. منظور نژادبهرام این بود که در استانداری‌ها نباید به نگاه سیاسی اکتفا کرد و باید نگاه اجتماعی و توسعه‌ای داشت.

این فعال سیاسی در توضیح لزوم حضور زنان از توسعه‌ی مادرانه و نیاز ما در شرایط فعلی به این نوع نگاه گفت.

اخبار و توییت‌های دسته اول باید برای شورای اطلاع‌زسانی باشد نه سایرین

نژادبهرام که سابقه فعالیت رسانه‌ای نیز داشته است در مورد تیم رسانه‌ای دولت و خاصا شورای اطلاع‌رسانی نیز توضیحاتی داد. به باور او تیم رسانه‌ای حامی مسعود پزشکیان به نسبت قبل پیروزی در انتخابات افتی چشمگیر داشته است. او تاکید می‌کرد که این دولت نباید عرصه رسانه را از دست بدهد.

زهرا نژادبهرام ضمن ابراز خرسندی از قرار گرفتن الیاس حضرتی در جایگاه رئیس شورای اطلاع‌رسانی می‌گفت به عنوان یک فعال سیاسی و رسانه‌ای انتظار دارد شیرازه اطلاع رسانی دولت سیزدهم در اختیار شورای اطلاع رسانی باشد و مرجعیت خبر تمام اجزا دولت چهاردهم همین شورا باشد. او تاکید می‌کرد این شورا باید شفافیت بالایی داشته باشد و بیشتر از سایرین توئیت بزند، خبر دهد و… اگر سایرینی هم خبری می‌دهند خبر دست دو باشد. 

این فعال رسانه‌ای می‌گفت از آنجا که این شورا با بطن جامعه در ارتباط است باید به طور مداوم تحولات موجود در جامعه را رصد کند و انتقال‌دهنده‌ی مسائل به تصمیم‌گیران و تصمیم سازان باشد.

آقای حضرتی کارش خیلی سخت است

او اضافه کرد: آقای حضرتی خیلی کارش سخت است. شورای اطلاع‌رسانی دولت باید در هر جلسه هیئت دولت شرایط را به طور خلاصه و چند دقیقه‌ای برای همه‌ی اعضا شرح دهد. می‌تواند به طور مداوم جلساتی خاصا با بعضی از اعضای کلیدی کابینه داشته باشد.

در انتخاب مسئولان نوآوری اولویت باشد نه تعلق سازمانی

خانم نژادبهرام در پایان مصاحبه از انتخاب لایه‌ی دوم مسئولان یعنی معاونین و روسای سازمان‌های زیرمجموعه‌ی وزارتخانه‌ها گفت. به باور او انتخاب افرادی که درون یک سازمان حضور نداشته‌اند هر چند مزایای یک فرد درون‌سازمانی را ندارد اما اگر موضوع کار و دست‌اندرکاران را بشناسد می‌تواند نوآوری همراه خود بیاورد. نژادبهرام توضیح می‌داد که جبران کاستی ناآشنایی این دسته از افراد با ساختار درون‌سازمانی سهل‌الوصل است.

در این موضوع خودش را مثال می‌زد که از خبرگزاری ایرنا به وزارت کشور رفته بود و حدودا در یک ماه توانسته بود با ساختار وزارت کشور آشنا شود.

نکته‌ی دیگری که نژاد‌بهرام به آن اشاره داشت این بود که تمام کسانی که پست‌های مدیریتی بر عهده می‌گیرند باید این موضوع را در نظر بگیرند که در این دولت قرار است نوآوری و ابتکار در روندها انجام شود و قرار نیست روندهای گذشته تکرار شوند. او می‌گفت مدیران این دولت برای تغییر حتی می‌توانند فراخوان بدهند.

سازمان محیط زیست پیشانی دولت چهاردهم است

موضوع پایانی مصاحبه با خانم نژادبهرام محیط زیست و تغییرات اقلیمی بود. او تاکید می‌کرد که هر تصمیمی در وزارتخانه‌های دولت چهاردهم گرفته می‌شود باید این امر را نیز در نظر بگیرد. این مهمان انصاف نیوز به دلیل اهمیت این مسئله سازمان محیط زیست را پیشانی دولت چهاردهم می‌دانست.

خط سوم*: نوعی طرز تفکر در عرفان ایرانی است که راه‌های نارفته و عوالم کشف نشده را پیشنهاد می‌کند.

خط سوم، برگرفته از سخنی معروف از شمس تبریزی است به این صورت «گفتند: ما را تفسیر قرآن بساز. گفتم: تفسیر ما چنان است که می‌دانید. نی از محمد! و نی از خدا! این «من» نیز منکر می‌شود مرا. می‌گویمش: چون منکری، رها کن، برو. ما را چه صداع (دردسر) می‌دهی؟ می‌گوید: نی. نروم! سخن من فهم نمی‌کند. چنان که آن خطاط سه گونه خط نوشتی: یکی او خواندی، لا غیر … یکی را هم او خواندی هم غیر او … یکی نه او خواندی نه غیر او. آن خط سوم منم که سخن گویم. نه من دانم، نه غیر من.»

ویکی‌پدیا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا