خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس جمهور در پاسخ به انصاف: ابر پروژه من وحدت است [+نگاه تحلیلگران]

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: رییس جمهور پزشکیان در پاسخ به خبرنگار انصاف نیوز، وحدت و انسجام، وفاق ملی و ایجاد امید، مشارکت و دوباره به صحنه آوردن مردم را ابرپروژه‌های خود در دولت چهاردهم دانست.

مسعود پزشکیان گفت: ابرپروژه‌های مورد نظرم یکی نرم‌افزاری و دیگری سخت‌افزاری است. آنکه نرم افزاری است، به وحدت و انسجام و وفاق ملی و ایجاد امید و مشارکت و دوباره به صحنه آوردن مردم بر می‌گردد تا جو ناامیدی که مردم تصور می‌کردند، مملکت برای عده‌ای خاص است و بقیه اگر خوششان نیامد، بلند شوند، بروند، از این حالت خارج شوند.

رئیس جمهور احقاق حقوق همه مردم ایران فارغ از نژاد، قومیت، مذهب و اعتقاد را از جمله رویکردهای اصلی دولت چهاردهم عنوان کرد و افزود: آنچنان که بارها در مناظرات تلویزیونی و سخنرانی‌های مختلف عنوان کرده‌ام، باور و اعتقاد من این است که همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند براساس توانمندی‌های خود و مستقل از جناح‌بندی‌های سیاسی، مذهبی، قومی و نژادی، حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که حق‌شان است.

دکتر مسعود پزشکیان بعد از ظهر امروز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی، با اشاره به تقارن برگزاری این نشست با آغاز هفته وحدت تصریح کرد: وحدت و وفاق اصل و اساس آن چیزی است که ما به دنبالش هستیم و از این جهت این تقارن و همزمانی را به فال نیک می‌گیریم.

انصاف نیوز از حامیان پزشکیان و جلیلی، دو رقیب اصلی انتخابات ۱۴۰۳ نیز این سوال را پرسیده است. همه در این موضوع اتفاق نظر دارند که مسائل اقتصادی باید برای پزشکیان در اولویت باشد. تعدادی دیگر به ترمیم اعتماد اجتماعی نیز نظر دارند و حتی اقدامات اقتصادی را وابسته به ترمیم اعتماد اجتماعی می‌دانند.

متن پیش رو گزارشی از مصاحبه انصاف نیوز با عبدالرضا داوری، رشید داودی، مهدی جمشیدی، صادق زیباکلام، وهاب عزیزی. همینطور دیدگاه‌های عباس عبدی و غلامحسین کرباسچی را نیز می‌توانید در این گزارش بخوانید.

راهگشایی در بن‌بست اول: اقتصاد و سیاست خارجی

عبدالرضا داوری، مشاور سابق محمود احمدی‌‌نژاد، که در دوران انتخابات ابتدار از محمدباقر قالیباف حمایت کرد و در مرحله‌ی دوم از حامیان پزشکیان بود در گفت‌و‌گو با انصاف نیوز بن‌بست‌های کشور در سیاست خارجی و موضوعات اقتصادی را اولویت‌های دولت چهاردهم می‌دانست چرا که پاسخگویی به نیازهای اولیه‌ی مردم در اولویتند.

در ابتدای مصاحبه به دولت سیزدهم اشاره‌ای داشت و بن‌بست‌های مختلف در موضوع سیاست داخلی و خارجی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را حاصل کار سه ساله‌ی آن دولت می‌دانست. داوری به مسئله حجاب اشاره می‌کرد و این امر که آن دولت چطور حجاب را به بحرانی برای کشور بدل کرد.

این فعال سیاسی در مورد بن‌بست‌های اجتماعی که در آن دولت ساخته شد از شکل تعامل وزارت ارشاد با هنرمندان، رفتار نیروی انتظامی با زنان در خیابان‌ها و تاثیر دولت در ایجاد بحران در موضوع حجاب نیز گفت.

به باور عبدالرضا داوری مهم‌ترین کارکرد «وفاق ملی» می‌تواند برگرداندن همین بن‌بست‌ها در زمینه‌های مختلف باشد. او می‌گفت پیش‌بینی‌اش از اولویت‌های دولت نیز همین بوده و تا به حال نیز از پزشکیان همین عملکرد را دیده است.

داوری تحلیلی در مورد شخص پزشکیان و سوابق اجرایی‌اش نیز داشت. او فکر می‌کرد پزشکیان به تبع سوابق اجرایی و مدیریتی‌ای که داشته هم نبض حاکمیت را می‌داند و هم مردم را به همین دلیل می‌تواند نگاهی «هیبریدی» به مسائل کشور داشته باشد.

عبدی بر رفع فیلترینگ و وفاق با مردم تاکید دارد

عباس عبدی، فعال سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب که حامی پزشکیان نیز بوده است در یادداشتی با عنوان «مساله اول فیلترینگ» به نظر می‌آید مهم‌ترین اولویت دولت را فعلا رفع فیلترینگ می‌داند. او در یادداشت دیگری با عنوان «بخش اصلی وفاق» از وفاق با مردم می‌گوید و چند مسئله‌ی دارای اولویت را برای دولت چهاردهم برمی‌شمارد: آقای پزشکیان باید هر چه زودتر در چند مساله زیر که موجب وفاق ملی می‌شود، اقدام قاطع کند. باید هر چند مورد را با مقامات عالی طرح کند و به نحو معقولانه‌ای به نتیجه برساند… 

به اهم این موضوعات اشاره می‌کنم. حل این‌ها نه تنها هیچ هزینه‌ای ندارد، بلکه موجب کاهش هزینه‌ها هم خواهد شد. مساله اینترنت، مساله زنان، مساله رسانه، مساله روابط خارجی و مساله گزینش‌ها. اینها شکاف‌های مهم در جامعه ماست که به سهولت قابل برطرف شدن است. البته نگاه صفر و صد هم ندارم. همین که به نحو ملموسی در مسیر حل قرار گیرد کافی است. 

صادق زیباکلام: ابرپروژه‌ی این دولت باید بازسازی اعتماد باشد

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و حامی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات در مصاحبه‌ی مفصلی که با انصاف نیوز داشته گفته است که ابرپروژه‎‌ی این دولت باید بازسازی سرمایه اجتماعی باشد. به باور او عملی کردن تصمیمات اقتصادی هم در صورت این بازسازی راحت‌تر خواهد بود. زیباکلام اضافه کرد: ابرپروژه پزشکیان و دولت او این است که بتوانند تا آخر سال ده درصد به مردمی که حرف او را می‌پذیرند افزوده شود.

مهدی جمشیدی: اگر اولویت‌های سیاست‌زده اصل قرار گیرند مرداب دلسردی پیش روست

مهدی جمشیدی، جامعه‌شناس اصولگرا و حامی سعید جلیلی، می‌گوید اصل و اولویت دولت چهاردهم باید مسائل اقتصادی باشد چه پزشکیان در راس آن بود و چه نمی‌بود. او حل مسائل اقتصادی را در سه بخش «اصلاح اقتصادی»، «رونق معیشت» و «عدالت و رفع تبعیض‌ها» توضیح می‌داد. 

او که فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی‌ست از دانشگاه شاهد است می‌گوید همه‌ی جریانات سیاسی در این مورد توافق داشته باشند الا گروهی از فعالان سیاسی که دغدغه‌های سیاسی خودشان را ترجیح می دهند!

جمشیدی هشدار می‌داد که اگر به جای اقتصاد، اولویت‌های سیاست زده، جریانی و روایت‌زده اصل قلمداد شوند و در محور دولت قرار گیرند در مرداب دلسردی اجتماعی فرو خواهیم رفت. تاکید داشت که این یک چالش اجتماعی جدی خواهد بود.

«به شخص که نمی‌توانستم رای بدهم»

از جمشیدی درباره‌ی موضع او پیش از انتخاب و ترجیح جلیلی بر پزشکیان پرسیدیم. پاسخ جمشیدی این بود: پزشکیان ایده‌ی اقتصادی و طرح و برنامه‌ای طرح نکرد که من بخواهم با او مخالفت یا موافقت کنم! من با هیچ جریانی سیاسی‌ای پیوند ارگانیک ندارم که ناچار به دفاع از او شوم. منطق من این است که کدام برنامه مناسب این شرایط است. پزشکیان موضوع را منوط به بعد انتخابات کرد. طبیعی‌ست که به گزینه‌ی در تعلیق و ابهام رای نمی‌دهم.

به آدم که نمی‌توانم رای بدهم به برنامه رای می‌دهم. در مقابل اما برنامه‌هایی دیدم که احساس کردم در آن‌ها عقلانیتی وجود دارد.

کرباسچی: اینترنت و حجاب

غلامحسین کرباسچی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن در گفته است: نباید اینترنت را محدود کند و مردم در مضیقه باشند. گفته می‌شود شغل چهار میلیون نفر وابسته به اینترنت است.

او در بخش دیگری از این مصاحبه با خبرآنلاین گفته است: تحت عنوان لباس و حجاب و قیافه به مردم اعم از مرد و زن، متعرض نشوند. البته این‌ها چیزهای ابتدایی است. در مسائل اقتصادی هم نکته این است که این محدودیت‌ها و گرفتاری هایی که سیستم دولتی برای مردم ایجاد می‌کند، را برطرف کنند. این محدودیت‌ها خیلی وقت‌ها بیشتر از تحریم و مشکلات اقتصادی کلان اثرگذار است.

وهاب عزیزی: ترمیم شکاف بین مردم و حاکمیت

وهاب عزیزی دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی که از حامیان محمدباقر قالیباف و در دور دوم حامی مسعود پزشکیان بود مهم‌ترین ماموریت و کارویژه دکتر پزشکیان را بازگردان اعتماد عمومی به عملکرد نهادهای اجرایی و ترمیم شکاف بین مردم و حاکمیت دانست.

این کارشناس سیاسی معتقد است در یک دهه اخیر به ویژه سه سال منتهی به دولت چهاردهم اتفاقاتی افتاده که شکاف محسوسی بین مردم و حاکمیت ایجاد شده. او البته به نقش رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در این مسیر نیز اشاره کرد. آقای عزیزی اظهار امیدواری می‌کرد که شکاف بین مردم و حاکمیت با عملکرد مناسب پزشکیان ترمیم پیدا کند.

او اضافه کرد: ناگفته نماند که صیانت از رای مردم در انتخابات اخیر و بیرون آمدن نام پزشکیان از صندوق رای یک گام مثبت در جلب نسبی اعتماد مردم بود. پزشکیان هرچند خودش در ایام انتخابات وعده خاصی به مردم نداد که در جای خودش حرکت مناسب تلقی می‌شود ولی ایشان می‌تواند با بهبود وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم و همچنین احترام به حقوق شهروند و آزادی‌های مشروع در جلب اعتماد عمومی گام‌های تاثیرگذاری بردارد. او حتی این توانایی را دارد که وعده‌های انجام نشده رقبا را هم عملیاتی نماید.

عملکرد پزشکیان در این دو ماه قابل دفاع بوده

عزیزی درباره‌ی عملکرد دو ماه اخیر پزشکیان گفت: به نظر من پزشکیان در دو ماه اخیر عملکرد قابل دفاعی داشته است و ترکیب چینش کابینه نشان داد که پزشکیان فارغ از شعار های جریانی تصمیم دارد در مسیر وفاق ملی و تحقق برنامه ملی و حاکمیتی گام بردارد که اگر این حرکت ادامه داشته باشد افق های روشنی را می توانیم انتظار داشته باشیم.

بحران‌های اجتماعی هم تابعی از شرایط اقتصادی‌اند

رشید داودی، استاد حوزه می‌گوید: بیشتر انتظاراتِ از دولت جدید، پیش از انتخابات بر اساس داده‌ها و افکارسنجی‌هایی که انجام شده درباره‌ی مسائل اقتصادی بود. او بر این باور است که اعتراضات 1401 زلزله‌ای در نگاه مسئولان به مسائل و سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی که اعمال می‌کردند پدید آورده است (حتی اگر به آن معترف نشوند،) و این اتفاق باعث شد که بر ضرورت تجدیدنظر در این امور پی ببرند.

او می‌گوید به تبع همین تکان سختی که اعتراضات 1401 میان مسئولان جمهوری اسلامی ایجاد کرده، نه فقط پزشکیان که هر کسی به جای پزشکیان هم بود می‌بایست مسائل فرهنگی و اقتصادی را در اولویت قرار می‌داد. داودی البته ریشه‌ی پیدایش بسیاری مسائل و بحران‌های فرهنگی و اجتماعی پیش آمده را نیز تابعی از شرایط اقتصادی می‌دانست.

 ترمیم شکاف‌های عمیق زمانبرند

این فعال سیاسی میانه‌رو در مورد همخوانی اولویت‌های دولت چهاردهم در عمل با انتظاری که از آن می‌رفت به دو موضوع اشاره کرد؛ یکی تیم اقتصادی که چینش آن را خوب می‌دانست و دیگری چینش کابینه و بحث وفاق ملی در آن بود که به آن نقد داشت.  

به باور داودی تنش‌های پیش آمده از سال 88 به بعد به قدری زیاد و عمیق بوده‌اند که وفاق ملی مگر با ارادۀ جمعی حاکمیت و در زمانی بسیار طولانی رخ نخواهد داد. 

رشید داودی

بر همین اساس او این برداشت از وفاق را بیشتر شبیه به ائتلاف سیاسی می‌دانست و آن را به ضرر تحقق اولویت‌های واقعی پزشکیان و تصمیم‌گیری‌های خاص و مهم در شرایط حساس می‌دانست.

این فعال سیاسی میانه‌رو تاکید داشت تعارض منافع میان اعضای هیئت دولت چهاردهم به قدری زیاد است که در آینده باعث بن‌بست فکری و عملی در دولت چهاردهم خواهد شد. 

رشید داودی: امید و اعتماد اجتماعی

رشید داودی درباره‌ی اولویتی که به نظر خودش می‌رسد نیز به ترمیم اعتماد آسیب‌دیده‌ی اجتماعی و ضرورت بازآفرینی امید در جامعه اشاره کرد. او پیش‌نیاز حل هر مسئله‌ای در هر حوزه‌ای در کشور را همین بازآفرینی امید و ترمیم اعتماد اجتماعی می‌دانست.

پزشکیان نفاق مابقی سیاستمداران را ندارد

این فعال سیاسی در پایان حرف‌هایش نکته‌ای درباره‌ی خصلت اخلاقی پزشکیان اضافه کرد. آقای داودی می‌گفت صداقت و یکرویی پزشکیان در میان سیاستمداران کنونی که عموما دچار نفاق رفتاری و گفتاری هستند را امری بدیع می‌داند. به باور او همین تمایز و تصویر متفاوت پزشکیان میان مردم باعث بازآفرینی امید و احیای اعتماد خواهد شد. 

او این اتفاق را در مورد جلب اعتماد سیاستمداران مخالف نیز محتمل می‌دانست و توضیح می‌داد: مثلا برخی ویژگی‌های شخصی و ادبیات زبانی دکتر روحانی -فارغ از ارزش‌گذاری آن- چنان بود که مخالفینش اصلا او را برنمی‌تابیدند و اتهامات بسیاری به او وارد می‌کردند. اما کنش رفتاری و گفتاری پزشکیان به گونه‌ای است که بسیاری مخالفین او معترفند که بلاخره ایشان هر موضعی هم داشته باشد آدم صادقی‌ست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌فیلترینگ‌بایدبرداشته
    شود‌کدام‌فیلترینگ‌بی‌حجابی
    افسار‌گسیخته‌چه‌دست‌آوردی
    خواهد‌داشت‌‌اخلاقیات‌غرب‌
    فاسد‌است‌بی‌حیایی‌ولخت‌
    گشتن‌وروابط‌ناسالم‌جنسی
    ‌وانحرافات‌جنسی‌تهوع‌آور
    است‌‌متاسفانه‌بخش‌بزرگی
    ازاین‌فرهنگ‌منحط‌ازدروپنجره
    وارد‌شده‌‌….بایدفاصله‌طبقاتی
    فاحش‌کاهش‌یابد‌بایدمحیط
    زیست‌تخریب‌شده‌ترمیم
    شود‌باید‌رانت‌‌وسهمیه‌وپاداش
    ‌وانواع‌پرداختی‌های‌خارج‌از‌نظام
    هماهنگ‌پرداخت‌‌جمع‌شود
    باید‌ورزش‌گلادیاتوری‌وارداتی
    پولی‌جمع‌شود‌یعنی‌چه‌یک‌بازیکن
    چندین‌میلیارد‌قرارداد‌ببندد‌باید
    پانفارسیزم‌جمع‌شود‌باید‌ترازو
    حضرت‌علی.ع.معیارشود‌‌‌بدون‌
    برداشتن‌تحریمها‌هزارو‌یک‌
    راه‌کار‌درتمام‌بخشها‌هست‌اما
    نمیدانم‌چرا‌برخی‌مانند‌قورباغه
    معروف‌ابوعطا‌میخوانندباید‌در
    دوره‌‌‌ابتدایی‌ومتوسطه‌استعداد
    دانش‌آموزان‌شناسایی‌وبدون
    کنکور‌‌تادانشگاه‌وبالاتر‌امکان
    رشد‌داشته‌باشند‌اگر‌ربا‌ورانت
    وحرام‌و‌وپارتی‌و….جمع‌شود
    بی‌حجابها‌هم‌باحیا‌می‌شوند
    ‌وبرعکس‌

  2. آقای رئیسجمهور وحدت چه کسانی با چه کسانی ؟
    وحدت اختلاسگران جدید با دزدان قدیمی؟
    وحدت کسانیکه سر سهم دارایی و منابع مملکت باهم زاویه گرفته اند؟
    مردم واقعی کجای این وحدت هستند و سفره ملت کجاست و چه بر سر آن می آید؟
    …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا