خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کمی تا قسمتی جدی – 5

انصاف نیوز، الف. محفوظ:

بسیاری از دانشمندان و مشاهیر معاصر ایرانی، اسمشان بی مسماست. مثلا مهندس بازرگان تاجر نبود. دکتر یزدی قزوینی بود و شیخ محمد یزدی هم اصفهانی. دکتر سروش هم در مورد دکتر صادق زیباکلام تعابیری داشت که ما اعلام بی‌طرفی می‌کنیم. بیطرف هم واقعا بی‌طرف نیست. آقایان عارف و صوفی و جواد امام و حداد عادل هم هکذا. در مورد دکتر زلفی گل جوانمردانه نیست موشکافی کنیم چون حاکم معزول است.

اما در این میان دکتر سریع القلم یکی از نوادر است و اسم با مسمایی دارد. هم واقعا محمود و ممدوح است و هم واقعا تندنویس و سریع القلم. به طرفه العینی برای هر موضوع سی شرط یا ویژگی ردیف می‌کند یکی از دیگری نغزتر و پرمغزتر. بعد هم در فضای مجازی منتشر می‌کند که مثل ورق زر (همان زر ورق سابق) در سایتها و کانالها دست به دست می‌چرخد. با این کار مردم عادی و نخبگان علمی کشورمان اگر به طور عینی و عملی از بند توسعه‌نیافتگی رها نشوند حداقل با شرایط سی‌گانۀ توسعه‌یافتگی آشنا می‌شوند (نظیر سفر به صد و پنجاه کشور خارجی –مضربی ازعدد طلایی سی- بدون نیاز به ویزا).

بنده از قدیم برخی اعداد واجد خواص غریبه را می‌شناختم. مثل هفت و نوزده و چهل و هفتاد و هزار. در مورد سی، نه از کسی شنیده و نه در جایی خوانده‌ام اما قطعا حرف و کار دکتر بی حکمت نیست. ایشان از آن ها نیست که قلم به دست بگیرد و با تندنویسی صفحه پر کند. مثلا سه ویژگی را بردارد و هر کدام را با ده تعبیر مختلف به خواننده قالب کند تا بشود سی تا. تازه از آن سه تا یکی مبهم باشد، دیگری بدیهی و آخری هم فاقد معنای محصَّل. قطعا اینگونه نیست. چون دکتر سریع القلم یک تافته‌ای است الحق جدابافته. در جاهای معتبر تحصیل کرده و آب زلال دانش را از سرچشمه نوشیده‌ آن هم یک دلِ سیر. با این نیمچه استادان کوتولۀ جهان سومی زمین تا آسمان فاصله دارد که فرق علم و شبه علم را نمی‌فهمند و یک مشت گزارۀ غیرعلمی تحویل مخاطب می‌دهند نه اثبات‌پذیر و نه ابطال پذیر. نه عقل تاییدشان می‌کند نه مشاهدۀ تجربی. نه در جامعه‌شناسی مورد بحثند نه در اقتصاد نه روانشناسی و … الخ.

بله! آقای دکتر سریع القلم نه تنها لُبّ مطلب را چشیده بلکه لُپ آن را هم کشیده! بنابرین اگر ما خوانندگان عادی توسعه نیافته چیزی از باطن مطالبش از جمله رمز و راز عدد جادویی سی را متوجه نشویم قصور از خودمان است و تقصیر از او نیست. ختم کلام، دکتر سریع القلم خودش به یک منبع اصیل دانش و آگاهی وصل است و مواد اولیۀ اندیشه‌هایش هم اصل است. شاهد هم همین سی‌گانه‌های همیشه درست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا