خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۷ مهر سال ۸۰ | «درگیری» برای فندک در دستشویی هواپیما!

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 7 مهر 1380 | 11 رجب 1422 29 سپتامبر 2001

«آقای [حسین] اسفندیاری، از همکاران حزب جمهوری اسلامی [اصفهان] و از مدیران فعلی [سازمان] هواپیمایی کشوری، از اشکالات سازمان گفت و اظهار تمایل کرد که مدیریت به او واگذار شود. از خطبه‌های جمعه دیروز من تمجید کرد و گفت، کشور نیاز به این مطالب دارد. آقای [احمدعلی] طاهری [قمی]، امام‌جمعه سابق بردسیر و فرزندش آمدند؛ از برکناری خود گله دارد و گفت، همان‌جا برای اداره حوزه علمیه پسران و دختران می‌ماند و کمک خواست.

آقای [حسین] کمالی، وزیر سابق کار [و امور اجتماعی] آمد. از آقای [محمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور] گله دارد و گفت، مدیریت حزب اسلامی‌ کار را به عهده گرفته است. خواستار صدور حکم مشاورت شد و برای پذیرش پیشنهادهای معاونت وزرا که به ایشان شده، مشورت کرد. دکتر [احد] میلانی، برای احوال‌پرسی آمد وگفت، وضع صنایع میگو خیلی بد شده و ضرر می‌دهند.

آقایان [طهماسب] مظاهری، وزیر [امور اقتصادی و] دارایی و معاونش، آقای [مسعود] کرباسیان، [رئیس‌ کل گمرک] آمدند. گزارشی از خصوصی‌سازی که در دولت سازندگی تصویب شده بود و تلاش برای اجرای سیاست خصوصی‌سازی و تقویت قانون سرمایه‌گذاری خارجی دادند و از وضع بد نقدینگی صنایع و نداشتن بازار و فشار واردات بر تولید داخلی و گفتند، رشد صادرات غیرنفتی، معلول بالابردن نرخ محصولات است، نه زیاد شدن صادرات.

آقای سردار قاسم سلیمانی، [فرمانده نیروی قدس سپاه] آمد. گفت، با مسئولان روسیه و جبهه متحد شمال افغانستان و نماینده طالبان مذاکره‌ کرده و نتیجه این است که روسیه با حمله آمریکا به طالبان موافق است و به شمالی‌ها برای جنگ با طالبان کمک می‌کند و اُزبکستان، فرودگاه در اختیار آمریکا قرار می‌دهد و [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، مسئول انفجارات آمریکا است. هدفشان کشاندن آمریکا به افغانستان است و فکر می‌کنند، مثل شوروی در افغانستان، آمریکا ضربه‌ کاری می‌خورد و به شمالی‌ها توصیه شده که همراه آمریکا، عملیات مشترک نکنند و سلاح نگیرند، ولی پول بگیرند و آمریکایی‌ها در پنجشیر اقامت نکنند و آماده پیشروی در مناطق طالبان باشند و از آمریکا به خاطر زدن مردم غیرنظامی افغانستان – اگر اتفاق افتاد- انتقادکنند.

گفت، چند نفر از کارشناسان آمریکایی، برای بررسی اوضاع افغانستان، با هلی‌کوپتر روسی به پنجشیر رفته‌اند و از شمالی‌ها، اطلاعات و همکاری خواسته‌اند وگفته‌اند، علامتی در خطوط خود بگذارند که هواپیماهای آمریکایی، بتوانند تشخیص دهند که بمباران‌شان نکنند. گفت، پاکستانی‌ها دو لشکر در مرز افغانستان آماده کرده‌اند که‌ کابل به تصرف شمالی‌ها درنیاید و احتمال کودتای پاکستان علیه طالبان وجود دارد و پیش‌بینی‌ کرد، در داخل پاکستان، طالبان به پاکستان ضربه خواهند زد و گروه بن‌لادن هم عملیات انتقام‌جویی متقابل علیه آمریکا و همراهانش خواهند داشت.

گفت، تاکنون صدها هواپیمای جنگی وارد منطقه شده و خبرهای اعزام نیروهای ویژه آمریکا و انگلیس و اسارت سه نفر از آنها که امروز پخش شده، صحیح نیست. فلسطین اعتنایی به آتش‌بس عرفات و اسراییل نخواهند کرد و گفت، روس‌ها به خاطر شرایط جاری با تحویل موشک‌های ضدهواپیمای ایگلا[9] موافقت‌ کرده‌اند و به احتمال قوی گروه بن‌لادن، سلاح‌های شیمیایی و… داشته باشند. آمریکایی‌ها هم این را می‌گویند. در فلسطین، امروز هشت نفر شهید و صد نفر مجروح شده‌اند.

ناهار، آقای [محمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، میهمانم بودند و گفتند، [جک استراو]، وزیر امور خارجه انگلیس و هیأت اتحادیه اروپا، چیز خاصی از ما نخواستند و خبر صریح ندادند و به دنبال این بودند که مواضع ایران را بفهمند. از قوه قضاییه به خاطر تضعیف مدیریت‌ها گله دارد و نیز از رهبری به خاطر سختگیری در سیاست خارجی و به خصوص روابط با مصر، ناراضی است. از خطبه‌های دیروز نمازجمعه من تمجید کردند و درباره هدف‌های احتمالی آمریکا در منطقه و افغانستان و راهکارهای ممکن برای ما، مذاکره شد.

ایشان گفت، اگر قوه قضاییه و رهبری همکاری‌ کنند، ممکن است قطعنامه‌های معمول سالانه علیه ایران در سازمان ملل در مورد حقوق بشر را حذف کنیم و گفت، آقایان [محسن] نوربخش، [رئیس بانک مرکزی] و [طهماسب] مظاهری، [وزیر امور اقتصادی و دارایی]، اختلاف دارند و رهبری با آقای نوربخش موافق نیستند. از قوه قضاییه به خاطر فشار بر شرکت پتروپارس وزارت نفت، شاکی است.

آمریکایی‌ها مجبور شدند، برای جلوگیری از ربوده شدن، در هواپیماهایشان گارد مسلح بگمارند و حوادث جالبی اتفاق می‌افتد؛ مثلاً به خاطر اینکه یک ایرانی به نام بقایی، در دستشویی [هواپیما]، فندک برای سیگار روشن‌ کرده، با پیشخدمت درگیر شده و هواپیما از ترس به فرودگاه برگشته است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا