خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی 12 مهر سال 80 | «تجمع اعتراض‌آمیز» کارگران در اصفهان

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

پنج‌شنبه 12 مهر 1380 | 16 رجب 1422 4 اکتبر 2001

«در دفتر کوشک‌ کار می‌کردم. برای استفاده از استخر و انجام ورزش شنا که اطبا توصیه کرده‌اند، پنج‌شنبه‌ها اینجا هستم. این ساختمان، در زمان برگزاری [اجلاس سران سازمان] کنفرانس اسلامی [در سال 1375] در تهران، به عنوان محل اقامت یکی از سران در نظر گرفته شده بود که بعداً دفترکار رئیس مجمع شد. به توصیه شورای عالی امنیت ملی، قرار شده همیشه در یک دفتر کار نباشم.

مسأله استعفای نمایندگان کردستان، در اعتراض به تعیین استاندار غیربومی، هنوز مورد توجه است. [آقای عبدالواحد موسوی‌لاری]، وزیر کشور، امروز در مراسم معرفی استاندار جدید در سنندج از اقدام نمایندگان انتقاد کرد و [آقای عبدالله رمضان‌زاده]، استاندار سابق کردستان هم -که اکنون دبیر هیأت دولت است- عمل آنها را نکوهش‌ کرد؛ احتمالاً آنها هم مقابله به مثل‌ کنند. مرتباً بیانیه‌های تأیید عمل نمایندگان، از سوی جریان‌ها و دستجات کردی منتشر می‌شود و بعضی نمایندگان استان‌های دیگر هم به همین دلیل معترض‌اند.

جمع زیادی از کارگران کارخانجات نساجی در اصفهان، در مقابل استانداری تجمع اعتراض‌آمیز داشتند و اهانت‌هایی به مجلس‌ کردند؛ به خاطر تصویب قانون جدید که به نساجی‌ها اجازه می‌دهد، برخلاف قانون‌ کار، کارگران را اخراج کنند. شعارهای بدی مثل «ای مجلس بی‌غیرت»، یا «مرگ بر مجلس» یا «اصلاح‌طلب‌ها شرم‌تان باد» و… سر دادند و با نیروهای انتظامی درگیر شدند و به پاسگاه پلیس حمله‌ کردند. دیروز هم چنین اجتماعی داشتند. در شهرهای دیگر هم آغاز شده و بیانیه و نامه‌ها زیاد است.

یک هواپیمای روسی، حامل 66 مسافر و 12 خدمه که از اسراییل به سوی روسیه می‌رفت، در دریای سیاه سقوط‌ کرد و همه سرنشینان‌ کشته شدند. اسراییل از ترس، تمامی پروازهای از مبدأ تل‌آویو را متوقف کرده است. ابتدا هم گفته شد، در هواپیما انفجاری رُخ داده و یک خلبان هواپیمای ارمنستان که از منطقه در حال عبور بوده گفته، انفجار را مشاهده‌ کرده. بالاخره ارتش اوکراین اعلام‌ کرد که یکی از موشک‌هایی‌ که در مانور در کریمه رها کرده، به هواپیما اصابت کرده است.

آمریکا همچنان طبل جنگ می‌زند. [کالین پاول]، وزیر دفاع‌اش، درکشورهای عربی خلیج فارس، برای توجیه و درخواست‌ کمک آن‌هاست و [تونی بلر]، نخست‌وزیر انگلیس هم به همین منظور در روسیه است و فردا به پاکستان می‌رود؛ گویا هنوز نتوانسته‌اند کشورهای منطقه را راضی‌ کند که از فضا یا فرودگاه‌شان استفاده شود و خبری هم‌ که در مورد موافقت اُزبکستان منتشر شده بود، تکذیب شد. گفتند، کمک‌های غیرنظامی می‌کنند. می‌خواهند پنج میلیارد دلار از بدهی‌های ترکیه را ببخشند؛ برای جلب همکاری و کمک و شاید هم عمداً به تأخیر می‌اندازند، به منظور آماده‌ کردن مخالفان طالبان و نیز تسلیم‌ شدن طالبان، برای تحویل بن‌لادن، بدون جنگ.

[گلبدین] حکمتیار، [رهبر حزب اسلامی افغانستان]، اعلام کرده که در مقابل آمریکا می‌ایستد. در بنگلادش، حزب مخالف در انتخابات پیروز شده، ولی خانم [شیخ] حَسینه [واجد، رهبر حزب عوامی‌لیگ]، نتیجه انتخابات را نپذیرفته است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا