خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مولوی عبدالحمید: فعالیت معدن تفتان متوقف شود

مولوی عبدالحمید، امروز (13 مهر 1403) در مراسم نماز جمعه زاهدان، به مشکلات امنیتی و اجتماعی استان سیستان‌وبلوچستان پرداخت و بر لزوم «جلوگیری و پرهیز از خشونت» و «برقراری آرامش در جامعه» تأکید کرد. او از مسئولان خواست که به حوادث و ظلم‌هایی که بر مردم رفته است رسیدگی کنند و گفت که «فشارها بر مردم باید کاهش یابند، زیرا استان نیاز به آرامش دارد».

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید همچنین به موضوعات کلیدی مرتبط با «سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و صنعتی» پرداخت. او بر این نکته تاکید کرد که «نتایج صحیح» تنها زمانی حاصل می‌شوند که «سیاست‌ها درست» باشند. به اعتقاد او، دولت جدید باید در تمام حوزه‌ها ازجمله صنعت، کشاورزی، تجارت و معادن سیاست‌های نادرست گذشته را بازنگری و تغییر دهد.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به وضعیت استان سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و گفت که خشکسالی و کم‌آبی به کشاورزی در این منطقه آسیب جدی وارد کرده است.

مولوی عبدالحمید با اشاره به ظرفیت‌های دیگر استان مانند مرزها، دریا و معادن به‌عنوان پتانسیل‌هایی برای توسعه، انتقاد خود را نسبت به نحوه بهره‌برداری از معادن بیان کرد و اظهار داشت: معادن بزرگ استان به‌طور عمده توسط شرکت‌های بانفوذ در تهران ثبت و بهره‌برداری می‌شوند، بدون اینکه این فعالیت‌ها منجر به توسعه زیرساخت‌های استان شود. آسیب‌های زیست‌محیطی این معادن نیز در استان باقی می‌مانند و نفع اقتصادی از آن خارج می‌شود.
او بر نیاز به تغییر سیاست‌ها و نگاه‌ها به معادن به‌عنوان یک منبع محلی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی استان تاکید کرد.

در بهره‌برداری از معادن «فساد» و «بی‌توجهی به حقوق مردم» وجود دارد

مولوی عبدالحمید به موضوع «فساد در بهره‌برداری از معادن» و «بی‌توجهی به حقوق مردم» اشاره کرد و گفت: سرمایه‌های میلیاردی استان سیستان‌وبلوچستان که با مشکلات فقر و مسائل آموزشی دست‌وپنجه نرم می‌کند، بدون سودی برای مردم منطقه، به خارج از استان منتقل می‌شوند. دست‌های قوی و آقازاده‌هایی در پشت بهره‌برداری از معادن استان سیستان‌وبلوچستان حضور دارند که این افراد نه‌تنها به منابع طبیعی و محیط‌زیست آسیب می‌زنند، بلکه حقوق مردم را نیز پایمال می‌کنند. قانون هم فقط در حق افراد ضعیف اجرا می‌شود و قدرت هیچ نهادی به این افراد نمی‌رسد و این ظلم بزرگی است.

استخراج معدن تفتان سبب نگرانی شدید مردم منطقه شده است/ منافع این معادن به جیب چه کسانی می‌رود؟

مولوی عبدالحمید در ادامه به موضوع معدن تفتان که به‌گفته‌ی او اخیراً باعث نگرانی شدید مردم منطقه شده است، اشاره کرد و گفت: تفتان نگین و پیشانی استان است که منابع طبیعی فراوانی همچون بهترین باغ‌ها، دامپروری‌ها و ذخایر آبی دارد. با این‌حال، شرکت‌های بزرگ با استقرار تجهیزات سنگین و انفجار کوه‌ها، نه‌تنها به منابع آبی آسیب زده‌اند، بلکه محیط‌زیست، گیاهان و حیوانات منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند. غبار انفجارها باعث مرگ حیواناتی شده است که از گیاهان تغذیه می‌کردند و این موضوع نگرانی‌های زیست‌محیطی جدی ایجاد کرده است.

او به مشکلات اقتصادی و کشاورزی منطقه تفتان پرداخت و یادآور شد: در گذشته هزاران تن محصول کشاورزی از این منطقه به داخل و خارج کشور صادر می‌شد، اما اکنون به دلیل تخریب منابع طبیعی و کشاورزی، دیگر محصولی برای صادرات وجود ندارد.

امام‌جمعه زاهدان از عدم نتیجه‌بخش بودن شکایت‌ها و پیگیری‌های مردم و بزرگان منطقه به مسئولان در تهران در رابطه با موضوع معدن تفتان انتقاد کرد و افزود: برخی افراد محترم و معتمد به حدی از وضعیت ناامید شده‌اند که تهدید به خودسوزی کرده‌اند، اما ما آنان را از این اقدام منع کرده‌ایم. مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند اجدادشان در همین خاک دفن شده‌اند و حالا با خطر آوارگی روبه‌رو هستند. منافع این معادن به جیب چه کسانی می‌رود؟ و آیا این منافع برای زیرساخت‌های منطقه هزینه می‌شود؟ آیا منطقه تفتان و مردم آن باید قربانی منافع سرمایه‌داران بزرگ بشوند؟!

استخدام چند کارگر بومی / خروج سرمایه‌های عظیم از استان

مولوی عبدالحمید همچنین به استفادۀ محدود این شرکت‌ها از نیروی کار بومی اشاره کرد و گفت: استخدام چندصد یا حتی هزار کارگر نمی‌تواند در مقابل سرمایه‌های عظیمی که از استان خارج می‌شود و همچنین آسیب‌های ناشی از تخریب هزاران باغ، چشمه و مناطق گردشگری جبران‌کننده باشد. این وضعیت برای ده‌ها هزار خانواده‌ای که در منطقه زندگی می‌کنند ناکافی است. توجه به حقوق مردم منطقه و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی لازم است.

فعالیت معدن تفتان متوقف شود

مولوی عبدالحمید با انتقاد شدید از تخریب محیط‌زیست و بهره‌برداری بی‌رویه از معادن استان سیستان‌وبلوچستان، به مسائلی همچون حفاظت از منابع طبیعی در سایر نقاط جهان اشاره کرده و گفت: چگونه در این استان به راحتی محیط‌زیست را تخریب می‌کنند و معادن را از بین می‌برند؟! این افراد معادن طلا و جواهرات را با قیمت تخریب محیط‌زیست و آواره‌کردن مردم منطقه، بهره‌برداری می‌کنند و منابع ارزشمند را از استان به خارج می‌برند. از دولت آقای پزشکیان درخواست داریم جلوی این اقدامات مخرب را بگیرد و این فعالیت‌ها را متوقف کند.

او افزود: پیغامی از سوی برخی افراد دریافت کردم مبنی بر اینکه مسئولان برای بررسی موضوع تفتان به ملاقات بنده خواهند آمد، بنده گفتم کارشناس نیستم و از بزرگان و کارشناسان منطقه دعوت خواهم کرد تا مسئولان صحبت‌های آن‌ها را بررسی کنند، اما آن افراد دروغ گفتند و به وعده‌ی خود عمل نکردند و نیامدند. این رفتار نشان‌دهنده‌ی آن است که عقلانیت و منطقی در پشت این اقدام وجود ندارد.

مردم تفتان را تنها نمی‌گذاریم

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: به مردم تفتان اطمینان می‌دهیم که مردم استان شما را تنها نخواهند گذاشت. مردم و دولت اجازه نخواهند داد شما آواره شوید و دام‌ها و زندگی‌تان از بین بروند. اگر مردم این منطقه می‌دانستند که منافع معادن و زیرساخت‌های این استان که از منابع نفت و گاز محروم است، به درستی و در راستای منافع تمام ملت ایران و یا مردم استان هزینه می‌شوند مردم منطقه آن را می‌پذیرفتند و حاضر بودند زندگی خودشان را فدا کنند، اما بروز نابرابری و اینکه این منافع به جیب عده خاصی برود، قابل قبول نیست. دین مبین اسلام با استناد به قاعده «لا ضرر و لا ضرار فی ‌الاسلام» اجازه نمی‌دهد که ذخایر و سرمایه‌های آبا و اجدادی به قیمت ضرر رساندن به مردم و محیط‌زیست و زندگی آن‌ها از بین بروند.

بهترین زمان «آتش‌بس» و «حل‌وفصل عادلانه مسأله فلسطین» است

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانش در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به شرایط کنونی منطقه، بر ضرورت «آتش‌بس» و «حل‌وفصل عادلانه مسئله فلسطین» تاکید کرد و گفت: اکنون زمان مناسبی برای گفت‌وگو به‌منظور تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس فراهم شده است. اگر طرفین از این مرحله عبور کنند و حملات جدیدی علیه یکدیگر انجام دهند، خطر وقوع یک جنگ فراگیر وجود دارد که می‌تواند تبعات گسترده‌ای در منطقه داشته باشد. لذا عاقلانه این است که این درگیری‌ها در همین‌جا به پایان برسند و بمباران‌ها و حملات متوقف شوند. در این زمینه هم طرفین درگیر و هم جامعه جهانی باید به هم فشار بیاورند تا آتش‌بس پذیرفته شود و به آزادی اسرای طرفین و توافق عادلانه منجر گردد.

به‌جز افراطیون، هیچ‌کس ادامۀ این جنگ را قبول ندارد

مولوی عبدالحمید به آسیب‌ها و تلفات جنگ اشاره کرد و گفت: زنان، کودکان و دیگر افراد بی‌سلاح در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند. در جنگ غزه بیش از چهل‌هزار مسلمان بی‌دفاع، که عمدتاً زنان و کودکان هستند، جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس اعتقاد دینی ما، هیچ فرد بی‌دفاعی چه مسلمان و چه یهودی نباید در جنگ‌ها آسیب ببیند. همان‌طور که حمله به مسلمانان بی‌دفاع در غزه و لبنان جایز نیست، حمله به یهودیان بی‌دفاع و مخالف جنگ نیز قابل قبول نیست.

او به وجود تندروی‌ها در میان مسلمانان و یهودیان اشاره کرد و گفت: در میان مسلمانان و یهودیان افراد افراطی و تندرویی وجود دارند، اما تندروی در میان یهودیان شدت بیشتری دارد، چراکه آن‌ها امکانات و سلاح‌های قوی‌تری دارند و از حمایت‌های جهانی برخوردارند. به جز افراطیون، هیچ‌کس دیگری این جنگ را قبول ندارد.

رژیم صهیونیستی از شعار محو اسرائیل سوءاستفاده می‌کند

مولوی عبدالحمید ادامۀ این تندروی‌ها را برای امنیت منطقه «خطرناک» دانست و گفت: هیچ‌یک از طرفین نباید شعار نابودی طرف مقابل را سر دهد. به‌ویژه، اسراییلی‌ها نباید شعار نابودی فلسطین را بدهند و فلسطینی‌ها نیز نباید خواهان نابودی یهودیان از این سرزمین باشند. این شعارها ناعادلانه هستند و راه‌حل عادلانه تنها از طریق صلح و بازگرداندن سرزمین‌های فلسطینی به آن‌ها قابل دست‌یابی است. رژیم صهیونیست از شعار نابودی و محو اسرائیل به نفع خود در مجامع جهانی سوءاستفاده می‌کند. لذا بهترین اقدام، تأکید بر حل‌وفصل عادلانه منازعه فلسطین و اسرائیل است.

آقای پزشکیان سیستان‌وبلوچستان را در اولویت توجه قرار دهد

مولوی عبدالحمید در بخش پایانی نماز جمعه زاهدان، بر لزوم «توجه ویژه دولت چهاردهم به سیستان‌وبلوچستان» تأکید کرد و گفت: از آقای پزشکیان درخواست داریم که این استان را به دلیل پیچیدگی‌ها و مشکلاتی که دارد، مورد توجه ویژه و در اولویت قرار دهند. استان سیستان‌وبلوچستان نیازمند یک فکر اساسی است و نیاز به یکسری جابجایی‌ها و تحولات دارد.

دولت دل شکسته ملت را به دست بیاورد

مولوی عبدالحمید گفت: سیاست درست و صحیح می‌تواند استان را امن کند. این استان فقط به افراد نظامی نیاز ندارد، بلکه به افراد سیاسی نیز احتیاج دارد که با سیاست و درایت بتوانند دل مردم را به دست بیاورند. اگر دولت نتواند دل شکسته ملت را به دست بیاورد، به سیاست صحیح عمل نکرده است.
او به رسیدگی به حوادث و آنچه که بر مردم استان رفته است تأکید کرد و خواستار اقدام مسئولان امنیتی برای جلوگیری از نحوه‌ی برخورد با مردم در جاده‌ها شد.

خشونت از هر طرفی که باشد نادرست است

او گفت: خشونت، از هر طرفی که باشد، نادرست است؛ چه این خشونت از سوی نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی باشد، و چه از طرف مردم. خشونت، خشونت به بار می‌آورد. فشارها بر مردم باید کاهش یابند، زیرا استان نیاز به آرامش دارد. همه باید در راستای حفظ امنیت و آرامش همکاری کنند. قتل و اعدام نباید رخ دهد. به‌جز در مواردی که قصاص لازم باشد، بقیه اشکال اعدام، از مصادیق خشونت به حساب می‌آیند و متأسفانه گوش شنوایی برای این مسائل وجود ندارد. همۀ مسائل باید از طریق کانال‌های درست پیگیری شوند تا بتوان به وضعیت امنیتی و اجتماعی استان کمک کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اولا تو نگران یهودیان نباش چون آمریکا و اروپا به فکر آنان است خیلی نا عادلانه است و به دور از عقل وجدان است که آنها را با غزه و لبنان در یک ترازو قرار دهی دوم معادن وکارخانه ها باعث توسعه استان می شوند سوم اگر نمی دانی بدان باعث عقب ماندگی استان افراطیان جیش اظلم است که از مکتب شما برخاسته آمد سربازان وظیفه حافظ مرزها را ترور می کنند و حرفهایی می زنی که انگار به ذهن کسی تا به حال نرسیده وتو از جهان خبر نداری در دانشگاه های آمریکا اسراییل را محکوم می کنند تو هنوز به طبعیت از آل سعود این کار را نکرده ای

  2. در فلسطین یهودی غیر نظامی وجود ندارد همه آنها متجاوز هستند مستند قطعنامه های سازمان ملل «««طوری سخن می رانی که انگار فلسطینیان آنجا را اشغال کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا