خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در دولت وفاق ملی چه کسی خواهد بود؟

یکی از اعضای نهاد کتابخانه‌ها با ارسال متنی به انصاف نیوز نوشت:

بر اساس قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی عمومی غیردولتی است که متولی تأسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی در ایران است. «هیئت امنا» و «دبیرخانه اجرایی»، دو رکن اصلی این دستگاه هستند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیئت امنا و دبیرکل نهاد نیز مسئولیت اجرایی را به عهده دارد که توسط وزیر انتخاب و با حکم رئیس‌جمهور منصوب می‌شود.

با توجه به روی کار آمدن دولت وفاق ملی و تغییرات مدیران ارشد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی، پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آتی شاهد رختی نو بر اندام هیئت امنا و دبیرکلی این نهاد نیز باشیم.  تا به حال در میان اهالی فرهنگ و کتاب نام افراد مختلفی نیز به عنوان گزینه‌های دبیرکلی این سازمان به گوش رسیده که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

۱_ نادره رضایی

مسئول کمیته اقشار ستاد بانوان حسن روحانی در انتخابات سال 1396، مشاور مدیرعامل ایران‌خودرو در امور مسئولیت‌های اجتماعی، مشاور اجتماعی رئیس جمعیت هلال احمر و مدیرعاملی انتشارت علمی فرهنگی مهمترین مسولیت‌های اجرایی وی بوده است. البته از او به عنوان نامزد معاونت فرهنگی ارشاد نیز نام برده می‌شود. در خصوص سوابق تحصیلی وی اطلاعاتی در دست نیست.

۲_دکتر سیدعلی حسینی

سیدعلی حسینی نماینده حوزه انتخابیه نیشابور و فیروزه در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بوده است وی همچنین در دولت دوازدهم مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بوده است و هم‌اکنون مدیرکل نظارت و ارزیابی روابط دولت و مجلس نهاد ریاست جمهوری ایران می‌باشد. وی در مقطع دکترا و در رشته حقوق بین‌الملل، از دانشگاه بوعلی سینا همدان، فارغ‌التحصیل شد. او سابقه حضوردر جنگ ایران و عراق را دارد و جانباز نیز می‌باشد. وی در ادوار گذشته هم جز گزینه‌های این سمت بوده است.

۳_دکتر عاطفه زارعی

او استادیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد واحد همدان و مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور است. در یک دهه گذشته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان را برعهده داشته که بهار امسال برکنار شد. وی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه آزاد دارد.

۴_دکتر سیامک محبوب

سیامک محبوب استادیار و عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی است. همزمان مسئولیت اداره کل پردازش اطلاعات این سازمان را نیز برعهده دارد. محبوب در سابقه کاری خود مدیرکلی دفتر برنامه ریزی نهاد را هم دارد. وی از منتقدین مدیریت فعلی کتابخانه‌های عمومی است. محبوب دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه خوارزمی دارد.

۵_دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی

سرپرست معاونت پژوهش و برنامه ریزی نهاد در دوران دبیرکلی  ملک احمدی مهمترین مسئولیت زین‌العابدینی است. او مدتی نیز رئیس اداره کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی را برعهداشته است. وی سال‎‌هاست استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی است و در چند دوره نشست سالانه ایفلا حضور داشته است.

۶_دکتر اسماعیل شفاعی

اسماعیل شفاعی دانش‌آموخته دکتری علوم سیاسی از دانشگاه آزاد است. شفاعی در بین گزینه ها بیشترین سابقه اجرایی دارست. شایان ذکر است که اسماعیل شفاعی پیش از این به مدت ۶ سال معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود. وی همچنین مدیرکلی شورای فرهنگ عمومی، مدیرکلی امور استان‌های نهاد کتابخانه های کشور و معاونت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان را نیز در کارنامه دارد.

با توجه به مطالبات معیشتی به حق کتابداران کتابخانه‌های عمومی و دوران کم فروغ سه سال گذشته کتابخانه‌های عمومی باید دید دکتر عباس صالحی چه تدبیری برای بهیود وضعیت این نهاد صددرصد فرهنگی دارد. همچنین سوال این جاست افراد مطرح شده آیا برنامه‌ای برای مدیریت کتابخانه‌های عمومی دارند یا فقط از سر اشتیاق مدیریت در تکاپو هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا