خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هزینه نوشت‌افزار دانش‌آموز دبستانی ۴ میلیون تومان!

پروین‌ میرزاحسینی در سایت فردای کرمان نوشت: «گرانی لوازم‌التحریر و قیمت بالای کالاهای مورد نیاز دانش‌آموزان سبب شده بازار رونق چندانی نداشته باشد.

پدر و مادرها با نگرانی وارد فروشگاه‌ها می‌شوند و سعی می‌کنند تا به خرید چند دفتر، مداد و خودکار بسنده کنند و گاهی نیز در این شرایط اقتصادی، توان خرید وسایل مورد نیاز فرزندان‌شان را ندارند و با دست خالی فروشگاه را ترک می‌کنند.

هرچند به گفتۀ رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌‌التحریر کرمان، قیمت دفترها تنها 5 تا 10 درصد و سایر اقلام 20 تا 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما کاهش قدرت خرید و گرانی لوازم‌التحریر سبب شده میزان و تعداد خریدها کاهش پیدا کند.

علی صداقت‌نیا با اشاره به قیمت برخی اقلام لوازم‌التحریر گفت که خرید لوازم‌التحریر باکیفیت، معمولی و حتی با صرفه‌جویی، برای یک دانش‌آموز دبستانی حدود یک‌ونیم تا 2 میلیون تومان برای خانواده‌ها هزینه دارد و اگر قرار باشد وسایل فانتزی خریده شود، این هزینه به 3.5 تا 4 میلیون تومان هم می‌رسد.

80 درصد لوازم‌التحریر در داخل تولید می‌شود

او 25 شهریورماه در گفت‌وگو با خبرنگار فردای‌کرمان افزود: «الان اغلب خانواده‌هایی که برای خرید لوازم‌التحریر به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند به دلیل مشکلات اقتصادی که دارند به گرانی لوازم‌التحریر معترض هستند».

صداقت‌نیا ادامه داد: «متاسفانه خانواده‌های کم‌درآمد گاهی از خرید مورد نیاز خود منصرف می‌شوند که بسیار ناراحت‌کننده است و به نظر می‌رسد دولت محترم و موسسات خیریه باید برای تامین نیاز این قشر از جامعه فکر اساسی بیندیشند».

او در ادامه خاطرنشان کرد: «پیش از این بیش از 80 درصد لوازم‌التحریر مورد نیاز کشور وارداتی بود اما در چند سال اخیر با دستور و رهنمودهای مقام معظم رهبری 80 درصد لوازم‌التحریر مورد نیاز در داخل تولید می‌شود که از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند و فقط 20 درصد کالاها به دلیل مقرون به‌صرفه نبودن تولید آن‌ها و یا نبود تکنولوژی آن‌ها در داخل، از طریق قانونی وارد می‌شوند».

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌‌التحریر کرمان با بیان این‌که اکثر اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان برای شروع سال تحصیلی به وفور و با کیفیت در بازار موجود است، یادآور شد: «در حال حاضر با توجه به کیفیت بالای کالای تولیدی کشور بین 35 تا 38 درصد به کشورهای همجوار صادر می‌شود و ایران از یک کشور واردکننده به صادرکننده تبدیل شده است».

افزایش 10 درصدی قیمت دفتر

او اضافه کرد: «افزایش قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سایر کالاها بسیار کمتر بوده است، به‌عنوان مثال قیمت دفاتر نسبت به سال گذشته بین 5 تا 10 درصد افزایش داشته زیرا بخش مهمی از کاغذ روزنامه‌ها که قبلا از خارج وارد می‌شد الان با تولید داخلی تامین می‌شود و دیگر اقلام تحریر نیز بین 20 تا حداکثر 30 درصد افزایش داشتند».

او با اشاره به گران بودن کالاهای لوازم‌التحریر توضیح داد: «گرانی با گران‌فروشی متفاوت است. گران بودن اقلام لوازم‌التحریر به دلیل گرانی مواد اولیۀ محصولات پتروشیمی، قطعی برق کارخانه‌های تولیدی در ماه‌های قبل، کاهش ارزش پول ملی، نرخ ارز و ده‌ها مقولۀ دیگر است».

صداقت‌نیا افزود: «قیمت کالا با توجه به درآمدی که قشری زیادی از مردم دارند، بالاست و تهیۀ لوازم‌التحریر سخت شده است».

او با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم، گفت: «به‌عنوان مثال در سال‌های گذشته مردم مداد را به‌صورت بسته‌ای خرید می‌کردند اما الان خریدها را به‌صورت تک‌دانه انجام می‌دهند و بابت تراکنش مالی هر کدام از این خریدها 120 تومان به حساب بانک‌ها واریز می‌شود، در حالی‌که می‌توان از همین منابع درآمدی، برای کمک به خانواده‌های کم‌درآمد استفاده کرد».

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌‌التحریر کرمان ادامه داد: «سود فروشندگان لوازم‌التحریر بسیار ناچیز است و بر اساس نرخی که اتحادیه‌ها و سازمان‌های ذیربط تعیین کردند سود 15 تا 25 درصد را روی کالا لحاظ می‌کنند و هرچقدر هم که تخفیف بدهند کمک چندانی به قیمت کنونی در بازار نمی‌کند زیرا اصل کالا گران است».

هزینه 1.5 تا 2 میلیون تومانی هر دانش‌آموز

او دربارۀ هزینۀ خرید لوازم‌التحریر برای هر دانش‌آموز دبستانی، بیان کرد: «خانواده‌ها برای تهیۀ لوازم‌التحریر باکیفیت برای هر دانش‌آموز حداقل و با صرفه‌جویی، باید یک‌ونیم تا 2 میلیون تومان هزینه کنند و اگر بخواهند وسایل فانتزی خریداری کنند قطعا این هزینه به بالای 3.5 تا 4 میلیون تومان می‌رسد».

صداقت‌نیا با اشاره به قیمت برخی اقلام لوازم‌التحریر گفت: «قیمت یک دفتر 40 برگ معمولی 10 هزار تومان، دفتر 60 برگ 15 هزار تومان، 80 برگ 20 هزار تومان و 100 برگ 25 هزار تومان است».

او ادامه داد: «قیمت دفاتر سیمی که از تنوع، شکل، کاغذ، رنگ و طلق برخوردارند متفاوت است، به‌عنوان مثال قیمت یک دفتر سیمی 50 برگ از 35 هزار و 500 تومان شروع می‌شود که با جلد طلقی 38 و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد و اگر روکش داشته باشد با قیمت 39 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود».

صداقت‌نیا افزود: «قیمت دفتر 80 برگ سیمی 48 هزار و 500 تومان است، که با جلد طلقی 54 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود، دفتر 100 برگ با جلد روکش‌دار نیز با نرخ 61 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد».

او با اشاره به قیمت انواع مداد، اظهار کرد: «قیمت مداد ایرانی از 6 هزار و 500 تومان شروع می‌شود و بسته به کیفیت آن تا 20 هزار تومان هم به فروش می‌رسد. مدادهای خارجی مانند فابرکاستل نیز 17 هزار تومان است».

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌‌التحریر کرمان یادآور شد: «قیمت مدادرنگی 12 رنگ با جعبه مقوایی معمولی از 15 هزار تومان شروع می‌شود و قیمت این کالا با کیفیت بهتر، 93 هزار و 500 تومان است».

او ادامه داد: «قیمت جعبه مداد رنگی 24 رنگ باکیفیت، 178 هزار تومان و 36 رنگ، 285 هزار تومان است».

صداقت‌نیا قیمت مدادرنگی 12 رنگ با جعبۀ فلزی را 137 هزار تومان اعلام کرد و افزود: «مدادرنگی 24 رنگ دارای جعبه فلزی با قیمت 274 هزار تومان به فروش می‌رسد».

او با بیان این‌که تراش و پاک‌کن از 5 هزار تومان تا 20 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: «خودکارهای ایرانی از 5 هزار تومان تا 10 هزار تومان عرضه می‌شود».

موازی‌کاری در پیک فروش لوازم‌التحریر

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌‌التحریر کرمان در ادامه با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های عرضۀ کالای مدرسه در آستانۀ بازگشایی مدارس، اظهار کرد: «همکاران ما در اوایل سال کالای خود را تهیه می‌کنند تا در طول سال به‌صورت مستمر و مداوم لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان را تامین کنند اما متاسفانه درست در آستانۀ بازگشایی مدارس که پیک کاری ما است، دستگاه‌هایی که بی‌ارتباط با این حوزه هستند و یا بعضی نیز وابسته به دولت هستند از روی نیت خیر می‌خواهند به کمک ما بیایند اما کار آن‌ها دقیقا دخالت در حوزۀ کاری ما و واحدهای صنفی است».

او ادامه داد: «این گروه تحت عناوین مختلفی مانند نمایشگاه‌های فصلی، نمایشگاه مشاغل خانگی یا حمایت از معلولین، در گوشۀ پارک‌ها یا حاشیۀ مصلاها و سایر جاها لوازم‌التحریر بسیار بی‌کیفیت و حتی گران‌تر از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را عرضه می‌‌کنند».

صداقت‌نیا افزود: «ما همیشه با این دستگاه‌ها مشکل داشتیم و اعلام کردیم با توجه به رقابتی که بین کارخانه‌ها وجود دارد، گران‌فروشی مفهومی ندارد و با توجه به این‌که سلیقۀ دانش‌آموز هر سال تغییر می‌کند، کسی لوازم‌التحریر را برای سال آینده انبار نمی‌کند و بایستی به هر شکل کالای خود را در این فصل بفروشد بنابراین دلیلی نمی‌بیند که کالا را گران‌تر عرضه کند زیرا جنس در مغازه می‌ماند و سال آینده یا اصلا به فروش نمی‌رسد و یا باید نصف قیمت آن را بفروشد».

او خواستار توجه و حمایت دستگاه‌ها از صنف لوازم‌التحریر شد گفت: «فعالان این صنف با توجه به علاقه‌ای که به حوزۀ فرهنگ دارند در این رسته مشغول فعالیت هستند و سود ناچیزی دارند، درست نیست در مهرماه که زمان فروش و پیک کاری فروشندگان لوازم‌التحریر است، با آن‌ها رقابت شود و به کسب‌وکارها آن‌ها ضربه بزنند».

صداقت‌نیا همچنین از طرح جدیدی برای قدردانی از فروشندگان منصف خبر داد و بیان کرد: «همواره نظارت‌هایی از طریق سازمان صمت، اتحادیه، اتاق اصناف و سازمان تعزیرات انجام می‌شود اما پیشنهاد دادیم به‌جای مچ‌گیری این‌بار به افراد منصف سر بزنیم و آن‌ها را تشویق کنیم که در حال انجام است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا