خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تولید نوشابه چای ترش در زاهدان

یکی از نوشابه‌های که جایگزین بسیار خوب و سالمی برای نوشابه‌های مضر می‌توان باشد نوشابه چای ترش است که به همت محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان تولید شده است.

به گزارش سایت عصرهامون، «حتماً شما هم کم‌وبیش شنیده‌اید که نوشابه برای سلامتی بدن مضرات زیادی دارد، هر بار که نوشابه می‌خورید، احتمال ابتلا به سکته در شما افزایش پیدا می‌کند؛ نوشابه قند زیادی دارد و به همین علت می‌تواند منجر به دیابت و تخریب دندان‌ها شود.

نوشابه به طور مستقیم باعث افزایش ذخایر چربی در بدن می‌شود؛ بعضی از این چربی‌ها می‌توانند منجر به سفت‌شدن سرخرگ‌ها، از جمله سرخرگ‌های نزدیک مغز شوند و از این طریق، احتمال ابتلا به سکته را بیشتر کنند.

شاید آسان‌ترین و بهترین روش برای بهبود سلامت شریان‌ها، قطع مصرف نوشابه است؛ اما با تلاش محققان کشورمان نوشابه‌های سالم تولید شده است که نه‌تنها برای بدن مضر نیست؛ بلکه دیگر نیاز نیست خود را از لذت خوردن نوشابه محروم کنیم.

یکی از نوشابه‌های که جایگزین بسیار خوب و سالمی برای نوشابه‌های مضر می‌توان نام برد نوشابه چای ترش است که به همت محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان تولید شده است.

به گفته حسن‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در حوزه چای ترش با استقرار شرکت نوآوری در واحد زاهدان، نمونه اولیه نوشابه از چای ترش در این واحد تولید شده است.

او ادامه داد: با اخذ مجوزهای مربوط به بهداشت و تأمین مالی برای احداث خط تولید می‌توانیم در آینده این محصول را به‌صورت تجاری تولید کینم.

با بیان اینکه در حوزه بهره‌گیری از کشاورزی مدرن، نیاز بازار موردتوجه قرار گرفته است، افزود: در این راستا تولید نهال میوه‌های گرمسیری موردنیاز بازار منطقه از جمله موز، خرما، انبه و آناناس با استفاده از کشت بافت را برای سال جاری در برنامه داریم؛ چراکه زیرساخت‌های خوبی در حوزه آزمایشگاه کشت بافت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان وجود داشته و اتاق رشد مناسبی در این راستا تجهیز شده و اقدامات لازم برای اورهال گلخانه دانشگاه نیز در حال انجام است.

این مسئول یادآور شد: درباره دستورالعمل‌های مربوط به تولید میوه‌های گرمسیری باتوجه‌به زیرساخت قوی شبکه فناوری امنیت غذایی دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور، با دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحدهای کرج، چالوس و اراک مذاکراتی انجام شده تا از تجربیات شرکت‌های فناور متخصص در این حوزه و مستقر در این واحدهای دانشگاهی استفاده شود؛ مذاکراتی با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کرج نیز در این باره انجام شده و در حال پیگیری هست تا اقدامات عملیاتی طی هفته‌های آینده آغاز شود.

سرپرست سرای نوآوری میوه‌های گرمسیری و گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان تصریح کرد: با حمایت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، حوزه معاونت پژوهش و فناوری استان و سایر همکاران، امید است در سال‌های آینده سرای نوآوری بتواند گام‌های مؤثری در حوزه تحول کشاورزی تخصصی در سیستان و بلوچستان بردارد.

محمدرضا طباطبائی، مدیرعامل شرکت به چین ثمر اوشیدا و عضو هیئت‌علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» در خصوص تولید نوشابه از چای ترش بیان کرد: چای ترش یکی از گیاهان داروئی محسوب می‌شود و مصرف آن برای افرادی که دارای فشارخون بالا هستند؛ برای کاهش فشارخون توصیه می‌شود.

او افزود: در استان به‌خصوص در منطقه دلگان ایرانشهر جز محدودترین مناطقی است که چای ترش کشت می‌شود و در کل کشور تقریباً اغلب چای ترش کشور در این منطقه و کمتر در استان بوشهر کشت می‌شود.

عضو هیئت‌علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان تصریح کرد: چای ترش اولاً به‌عنوان یک گیاه بومی و ثانیاً گیاه داروئی است که ما را به این فکر واداشت تا بتوانیم یک محصول یا فراوری از چای ترش به دست بیاوریم که جذابیتی برای مصرف خوراکی داشته باشد.

او با بیان اینکه در حال حاضر یکی از جاذبه‌ها در مصرف خوراکی‌ها نوشیدنی‌های گازداری هستند که عموم مردم مصرف بالای دارند، ادامه داد: در حال حاضر نوشیدنی‌های گازدار به‌صورت صنعتی با فرمولی تهیه می‌شوند که بسیاری از این فرمول‌ها در دست ما هم نیست و وارداتی هستند.

طباطبائی اظهار کرد: البته ما نوشیدنی‌های گازدار میوه‌ای در بازار داریم؛ ولی این نوع از محصولی که از چای ترش توسط ما ساخته شده که تاکنون در بازار مشاهده نشده است.

عضو هیئت‌علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با اشاره به اینکه به این فکر افتاده‌ایم که چای ترش و یا همان چای قرمز را به یک نوشابه‌گازدار تبدیل کنیم؛ تشریح کرد: ضمن اینکه یک محصول ارگانیک باشد در کنار آن یک فرآورده دارویی نیز خواهد بود؛ در کنار آن فرآورده‌های دیگری نیز از چای ترش می‌توان به وجود آورد که به طریق دیگرمی توان مصرف کرد.

او در خصوص فواید چای ترش بیان کرد: در خصوص فواید چای ترش بسیار کار شده و مهم‌ترین اثر چای ترش به علت رنگ تیره‌ای قرمز به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی است؛ آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که به‌خصوص در درمان سرطان‌ها یا افزایش بی‌رویه سلول نقش بازدارنده‌ای دارند.

طباطبائی اظهار کرد: ترکیباتی که در چای ترش وجود دارد مانع از رشد سلول‌های سرطانی در بدن می‌شود مکانیسم خاصی سلول‌های سرطانی دارند که می‌تواند این ترکیبات مانع رشد آنها شود؛ از دیگر فواید چای ترش می‌توان به اثرگذاری بر روی فشارخون، قند خون همچنین کاهش وزن و یک نوشیدنی خوب بعد از وعده‌غذایی باشد به دلیلی ترشی و اسیدی بودنش در هضم غذا نیز مفید است.

عضو هیئت‌علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با اشاره به اینکه برخلاف نوشابه‌های دیگر که فرمولاسیون آنها به‌صورت سنتزی است؛ ولی این نوشیدنی سنتزی نیست و به‌صورت طبیعی است؛ گفت: نوشابه‌هایی که در بازار وجود دارند به‌خصوص نوشابه‌های مشکی کوکاکولا باعث پوکی‌استخوان، پوسیدگی دندان و عدم هضم غذا و ایجاد سنگ کلیه می‌شوند؛ ولی این نوشیدنی که از چای ترش تولید می‌شود تقریباً این مضرات را ندارد.

او با بیان اینکه حتی می‌توان مقدار قند را نیز در این نوشابه کاهش داد تا اثری بر روی افراد که قند خون و دیابت دارند نداشته باشد، افزود: چای ترش در فصل مناسبی که در منطقه از استان کشت می‌شود باید عصاره‌گیری شود و شرایط عصاره‌گیری باید بهینه شود تا ترکیبات آنتی‌اکسیدان در عصاره‌گیری از بین نرود.

طباطبائی در پایان خاطرنشان کرد: آنتی‌اکسیدان‌های که در چای ترش وجود دارد هم به حرارت زیاد و هم ماندگاری زیاد حساس هستند و خاصیت و اثرات خود را از دست می‌دهند و ما در آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد این مرحله از عصاره‌گیری را بهینه‌سازی کرده‌ایم که در چه دما و در چه زمانی استفاده شود؛ نمونه‌ای از این نوشابه را درگذشته به‌صورت محدود و گازدار تولید شده است و در آینده نزدیک با جذب یک سرمایه‌گذاری مناسب که دانشگاه آزاد اسلامی و بنیادهای دیگر نیز علاقه‌مند به ورود به سرمایه‌گذاری در این زمینه است تا به یک محصول تجاری در استان تبدیل شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا