خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کشور خواندن اسرائیل در رادیو پیام

گوینده رادیو پیام در یکی از آیتم‌های صبح‌گاهی امروز، اسرائیل را کشور خواند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، گوینده رادیو پیام در آیتمی پیش از خبرهای 8/30 صبح امروز، دوشنبه شانزدهم مهر 403، اسرائیل را کشور خواند.

این آیتم با این پرسش گوینده آغاز شد که «آیا حمله ایران نمایشی بود؟» سپس اصواتی از گویندگان، مجریان و خبرنگاران شبکه‌های مختلف فارسی‌زبان خارج از کشور، همچنین شاهدان عینی حمله موشکی شام‌گاه سه‌شنبه گذشته (10 مهر) به سرزمین‌های اشغالی با مضمون ترس و تعجب از اقدام ایران روی آنتن رادیو پیام رفت. از جمله صدای کسری ناجی از بی‌بی‌سی فارسی که به تل‌آویو اعزام شده و موشک‌های عملیات وعده صادق 2 را «واقعا وحشتناک» خواند.

در ادامه گوینده رادیو پیام به صحبت پرداخت و گفت: «در هفته گذشته شاهد و شنونده این بودیم که رسانه‌های بیگانه، تهدیدهای ایران علیه کشور اسرائیل را خیالاتی واهی می‌پنداشتند اما وعده صادق 2 با پرتاب موشک‌هایش به این کشور در شام‌گاه سه‌شنبه دهم مهر ماه، حجت را بر همه رسانه‌های بیگانه و دشمنان تمام کرد تا جایی که در یکی از برنامه‌ها، مجری مصری عنوان کرد: اگر مرد هستید شما هم شروع کنید و از این حملات نمایشی انجام دهید. او در ادامه اشاره کرد شما مشتی ژنرال‌های قهوه‌خانه‌ای هستید. شما هم مرد باشید و شروع کنید. شما هم نمایشی کار کنید تا نتنیاهو به پناه‌گاه زیرزمینی برود اما مشکل این‌جاست که تا شما هستید، اسرائیل گنبد آهنین می‌ماند.»

تا پیش از تحولات اخیر در منطقه، سیاست حاکم بر رسانه ملی، هم‌راستا با سیاست خارجی کشور، به رسمیت نشناختن اسرائیل به عنوان یک کشور بوده است و برای رعایت همین پروتکل هم معمولا در اخبار مربوط، از ترکیب «رژیم اشغال‌گر قدس» یا «رژیم صهیونیستی» نام برده می‌شد.

این سیاست البته منتقدانی هم داشته است که استدلال می‌کردند آنچه با عنوان «کشور اسرائیل» خوانده می‌شود به تصویب سازمان ملل متحد رسیده است و بنابراین اگر رای سازمان ملل در این باره را نافذ نمی‌دانیم، بی‌شمار کشور دیگر هم وجود دارند که با سازوکار مصوبه سازمان ملل شکل‌گرفته‌اند و باید با آنان نیز قطع رابطه کنیم و به رسمیت نشناسیم‌شان.

استدلال دیگر منتقدان آن سیاست، این بود که به رسمیت نشناختن اسرائیل، این فرصت را از کشور گرفته است که با کشورهای دیگر نقاط مشترک در مخالفت با سیاست‌های اشغال سرزمین اسرائیل بیابیم و بنابراین در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی و اعضای سازمان ملل شهرک‌سازی را غیرقانونی خوانده و محکوم کرده‌اند، ایران نمی‌تواند از این فرصت برای تعمیق گفتمان فلسطین استفاده کند.

با همه این نقدها اما سال‌هاست که رسانه‌های رسمی ایران و به ویژه رسانه‌های دولتی، از آوردن نام اسرائیل به عنوان یک کشور پرهیز می‌کنند. بنابراین دو بار نام بردن از «کشور اسرائیل» در یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های رادیویی و در یکی از پرمخاطب‌ترین ساعات روز، ممکن است برای برخی به تغییر سیاست‌های حاکم بر رسانه ملی درباره‌ی اسرائیل تعبیر شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا