خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۲ مهر سال ۸۰ | فائزه آمد…

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

یکشنبه 22 مهر 1380 | 26 رجب 1422 14 اکتبر 2001

«[آقای حسن محمدصالح بقا]، از سفیر کنیا آمد. در مورد توسعه همکاری‌ها مذاکره کردیم. اجدادش غیرآفریقایی هستند و خودش شکل آفریقایی ندارد. آقای [سیدمحمود] میردامادی، از هواداران فداییان اسلام آمد. از مسئول سازمان حج شکایت کرد که حق او را ضایع کرده و مانع کار او در بُردن حجاج، باعث خسارت عمده شده و نیز گفت، اطلاعات نادرست به رهبری داده‌اند که ایشان مانع فعالیت بخش خصوصی در امر حج و عُمره شده‌اند.

آقای مسیح مهاجری، [مشاور اجتماعی رییس‌جمهور و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد و خبر داد، برادرش اخیراً آزاد شده است. دربارة آثار حضور آمریکا در منطقه و جنگ افغانستان و احتمال آسیب ایران مذاکره شد.

عصر آقای [جلال] سیف‌الدینی‌ کرمانی، کارمند بازنشسته آمد و درباره طرحش برای تأمین نیازمندی‌های دانش‌آموزان فقیر [در مؤسسه خیریه فرزند افتخاری] توضیح داد که با دستور سابق من اجرا شده و موفقیت‌هایی داشته و برای رواج بیشتر استمداد کرد؛ هزینه کمک به 100 نفر را پذیرفتم.

آقای [علی] خرم، سفیرمان در ژنو آمد. در مورد استفاده از شرایط فعلی، برای منافع ملی و رفع ضررهای احتمالی پیشنهادهایی داشت. گفت، اخیراً آمریکا 100 نفر از کارشناسان خُبره را از سراسر جهان به آمریکا برده‌اند و درباره عوامل رشد تروریسم و راه چاره مذاکره کرده‌اند و تصمیماتی گرفته‌اند. با یکی از آنها صحبت کرده و او گفته است، ایران را هم حامی فکری، مالی، تبلیغی و پشتیبانی تروریسم شناخته‌اند و مشمول سیاست برخورد. گفت، اگر در جنگ افغانستان همکاری ببینند، مشکلات گذشته را هم رفع می‌کنند و برای پذیرفته شدن درگات کمک می‌کنند، ولی الان به خاطر اظهارات رهبری و تبلیغات علیه آمریکا، از ایران ناراضی‌اند. پیشنهاد داشت، برای رفع خطر، اجازه مذاکره داده شود. به دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] گفتم که در دبیرخانه شورای عالی امنیت، صحبت‌های ایشان بررسی شود.

آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد. گفت، در سفر ایتالیا، با وزیر امور خارجه اسبق این کشور ملاقات داشته و او گفته است که سیاست جهانی‌سازی آمریکا، با حوادث اخیر شکست خورد و ایران در آینده می‌تواند محور بخشی از جناح‌بندی‌های جهانی باشد و پیشنهاد داشته، ایران اعتدال را حفظ کند و از فرصت استفاده نماید.

تظاهرات ضدجنگ رو به اوج است و امروز در ایتالیا، راهپیمایی 200 هزار نفری بود. آمریکا از این جهت تحت فشار است. موقعیت طالبان تقویت شده است. روزانه تعدادی از مردم در درگیری‌های پلیس کشته می‌شوند؛ به خصوص در پاکستان، مردم شهر یعقوبیه پاکستان که پایگاه هوایی موجود در آن شهر به آمریکا واگذار شده، تظاهرات وسیعی داشتند و یک کشته دادند.

مسأله پخش باکتری سیاه زخم در آمریکا، با کشف پنج مورد دیگر جدی‌تر شده و متقابلاً شایع شده که آمریکا همراه با پخش مواد غذایی در افغانستان، میکروب امراض خطرناک پخش می‌کند. طالبان، برای نشان دادن آمار بمباران مناطق غیرنظامی، خبرنگاران را به جلال‌آباد بردند و خبرنگاران، از بالا بودن روحیه طالبان و عدم وحشت از بمباران گزارش دادند و صحبت از کشته شدن 1500 نفر است.

فائزه آمد. درباره دانشگاه سارا [دختر فاطی] و ورزش و مسائل خانواده صحبت شد. می‌خواهد منزلش را بفروشد. عفت، برای زیارت به مشهد رفت.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا