خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تخم مرغ به‌جای گوشت!

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان: گرانی مواد غذایی از جمله گوشت، تقاضا برای تخم‌مرغ را افزایش داد.

به گزارش سایت صدای زنجان نیوز، «افزایش نرخ تورم و قیمت سایر مواد غذایی و اقلام خوراکی مانند گوشت، مرغ، حبوبات و غلات موجب افزایش تقاضای خرید تخم‌مرغ در زنجان شده است. در واقع، چون همه چیز گران شده، مردم به سمت خرید و مصرف تخم‌مرغ ؛ رفته‌اند و به قولی بیشتر تخم‌مرغ می‌خورند!

به گفته متخصصان؛ تخم مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن است. پروتئین آن از سایر منابع پروتئینی مانند لبنیات، گوشت و حبوبات غنی‌تر بوده و ارزش غذایی بالایی دارد و دارای تمام اسیدآمینه‌های ضروری برای سلامتی انسان می‌باشد.

مسئولان دولتی می‌گویند با توجه به قیمت بالای اقلام مصرفی؛ خانوارهای زنجانی به سمت مصرف تخم مرغ که حاوی پروتئین بوده و جایگزین اقلامی مثل گوشت است، گرایش یافته‌اند به طوری که نیاز استان زنجان به حدود 15 هزار تن رسیده است که 96 درصد نیاز در داخل و 4 درصد باقیمانده هم از طریق استان‌های اطراف تامین می‌شود.

بررسی داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این سخنان را تائید می‌کند. گزارش این مرکز نشان می‌دهد، مصرف مرغ در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن، ۱۰.۵ درصد کاهش یافته و این روند کاهش مصرف در سال بعد ادامه داشته است. همچنین این گزارش از روند نزولی مصرف گوشت قرمز و مرغ در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۰ خبر می دهد، به طور مثال در دهه مورد بررسی مصرف گوشت قرمز تا ۴۱ درصد کاهش یافته است.

در زنجان 20 واحد مرغ تخم‎گذار با ظرفیت بیش از یک میلیون و 217 قطعه به ثبت رسیده است که طی چند سال اخیر 5 مورد ان به علت مشکلات مربوط به سرمایه در گردش متوقف شده بودند که امسال 2 واحد از 5 واحد به چرخه تولید بازگشته‌اند البته با وجود فعالیت این واحدها همچنان بخشی از نیاز مصرف استان زنجان از استان‌های همجواز تامین می‌شود که با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی وگرایش مردم به مصرف تخم مرغ، ضروری است تا اقدامات برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های این حوزه بیشتر مورد توجه باشد.

گرانی مواد غذایی، تقاضا برای تخم‌مرغ را افزایش داد

محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی زنجان با اشاره به ثبت مجوز 20 واحد مرغ تخم‌‌‌گذار با ظرفیت یک میلیون و 217 هزار و 200 قطعه بعلاوه یک واحد مرغ مادر تخم‌گذار هم تقریبا یکی از واحدهای بزرگ مرغ مادر تخم‌گذار کشور محسوب می‌شود که ظرفیت تولید 80 هزار قطعه در هر دوره را دارد، می‌گوید: سهم استان زنجان در بخش تولید تخم مرغ حدود 1.5 درصد کشور است. با توجه به اینکه استان‌های همجوار زنجان نظیر استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز و قم که جزو مناطق پرتولید کشور محسوب می‌شوند، کمبود زنجان از این استان‌های کشور تامین می‌شود.

به گفته صادقی، در سال گذشته 14 هزار و 746 تن تولید تخم مرغ استان زنجان بوده که با توجه به سرانه مصرف، نیاز استان حدود 15 هزار تن بوده که 4 درصد نیاز از استان‌های همجوار زنجان تامین شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی زنجان در خصوص سرمایه‌گذاری‌های جدید حوزه تولید تخم مرغ نیز عنوان می‌کند: امسال بهره‌برداری از 2 واحد (خدابنده و سلطانیه) را در دستور کار قرار دادیم که فار نخست یک واحد 50 هزار قطعه‌ای افتتاح شد و فاز دوم آن نیز به میزان 100 هزار قطعه آماده بهره‌برداری است. دومین واحد به ظرفیت 100 هزار قطعه در سلطانیه در شرف بهره‌برداری است و در مرحله اخذ مجوز قرار دارد که امیدواریم با آغاز به کار این واحدها نیاز مصرف استان تامین شود.

صادقی همچنین با بیان اینکه همه واحدهای تخم گذار استان زنجان طی این سال‌ها فعال نبوده‌اند، تعداد این واحدهای غیرفعال را 5 مورد اعلام و اضافه می‌کند: این واحدها به علت سرمایه در گردش موفق به حضور در چرخه تولید نشده بودند، امسال 2 واحد فعال شده و 3 واحد دیگر نیز درخواست تامین سرمایه در گردش داده‌اند که در صورت موافقت، در نیمسال دوم سال 1403 فعال خواهند شد.

این مسئول قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری را حدود 56 تا 57 هزار تومان دانسته و می‌گوید: بسته به کیفیت و وزن‌های مختلف؛ قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار مصرف از 110 تا 135 هزار تومان متفاوت است.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی زنجان؛ سرانه مصرف تخم مرغ نه تنها کاهش نیافته است بلکه افزایش یافته است. چون تخم مرغ ماده غذایی حاوی پروتئین است ماده غذایی کامل محسوب شده و به نوعی جایگزین گوشت مصرفی است.

او با اشاره به 17 مهرماه مصادف با روز جهانی تخم‌مرغ و یادآوری شعار «هر انسان سالم یک تخم‌مرغ در روز» به اهمیت این ماده غذایی و نقش آن در سلامت انسان اشاره و می‌گوید: به مردم توضیه می‌شود روزی یک عدد تخم مرغ در سبد مصرفی داشته باشند تا سلامتی‌شان تضمین شود.

البته یکی از شهروندان هم می‌گوید: ببینید وضعیت بازار اقلام مصرفی چقدر نابسامان است که به تخم‌مرغ رضایت دادیم! اینکه تخم مرغ برای سلامتی انسان‌ها مفید است شکی نیست اما شنیده‌ام مصرف زیاد آن خوب نیست و مثلا منجر به چرب شدن کبد می‌شود.

از طرفی بیش از اینکه بدن به تخم مرغ نیاز داشته باشد به گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، میوه، آجیل چهارمغز، برنج نیاز دارد، اقلامی که خیلی وقت از از سفره اقشار کم درامد جامعه حذف شده است. واقعیت این است که کودکان کارگران و کارمندان «توصیه» سرشان نمی‌شود و از والدین به ویژه پدر انتظار دارند تا اقلام دلخواه و مواد موردنیاز مصرفی‌شان را تامین کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا