خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاثیر هزینه‌‌های درمان مهاجرین افغان بر کرمانی‌ها

عهدیه وفا در روزنامه کرمان امروز نوشت: «آمار مهاجران افغان به استان کرمان دقیق نیست. مهاجرانی که به خصوص پس از این‌که طالبان قدرت را به دست گرفتند، به صورت غیرقانونی راهی ایران شدند و اکنون در بسیاری از مناطق کشور و استان کرمان ساکن شده و قصد بازگشت به کشورشان را هم ندارند.

به طور قطع برای این دسته از مهاجران حوادث و اتفاقی پیش می‌آید که نیاز به خدمات بهداشتی درمانی دارند در حالی که فاقد هر گونه بیمه هستند. بخشی از آن‌ها نیز بسیار نیازمندند و در مراجعه به مراکز درمانی قادر به پرداخت هزینه‌ها نیستند و برای آنها اعتباری هم پیش بینی نشده است و همین موضوع در برخی موارد سبب عدم خدمت رسانی مناسب می‌شود.

صحبت درباره افغان‌ها به دو دسته حضور قانونی و غیرقانونی تقسیم می‌شود. دسته‌ای که به صورت قانونی حضور دارند، از خدمات مختلفی از جمله در حوزه سلامت برخوردار می‌شوند، اما دسته‌ای که به صورت غیرقانونی در کشور زندگی می‌کنند، علاوه بر اینکه نمی‌توان نظارتی بر آنها داشت، برای برخورداری از خدمات سلامت باید هزینه‌های مربوط به بهداشت و درمان را خودشان پرداخت کنند.

این موضوع هزینه‌های بخش سلامت را با توجه به اعتبارات محدودی که استان کرمان در اختیار دارد، به شدت افزایش داده است و کادر بهداشت و درمان نیز برای حفظ سلامت عمومی و نیز در راستای حس انسان‌دوستی ناگزیر به ارایه خدمات به اتباع بیگانه غیرمجازی هستند که از یارانه های دولتی به صورت رایگان بهره می‌گیرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در همین باره گفت: بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کرمان به اتباع خدمت‌رسانی می‌کنند و در بسیاری از موارد ما متحمل ضرر می‌شویم.

رضا درخشان افزود: اداره اتباع قراردادی با ما بسته تا به دانشگاه کمک کند اما شرایطی که گذاشتند مطلوب نیست و بیمارستان‌ها متضرر هستند.

طبق برآوردها سالانه حدود ۱۰ میلیارد تومان در کشور برای خدمات بهداشتی مهاجران و پناهندگان هزینه می‌شود و بنابر اعلام وزارت بهداشتی‌ها این وزارتخانه حدود چهار برابر آنچه کمیساریای عالی پناهندگان برای ارائه خدمات بهداشتی در اختیار قرار داده‌ است، برای کنترل وضعیت بهداشتی اتباع خارجی هزینه می‌کند؛ به طوریکه خدمات‌ بهداشتی به صورت رایگان به این اتباع ارائه می‌شود و این در حالی است که با موج جدید مهاجرت در کرمان مواجه هستیم.

دغدغه‌ای که اکنون در این زمینه به وجود آمده، این است که اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت مهاجران به کشور را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، یعنی جمعیتی که به خدمات و مراقبت‌های ویژه‌ای نیازمندند و وضعیت بهداشتی و واکسیناسیون آنها نیز باید کنترل شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا