خرید تور تابستان

خاطرات هاشمی ۲۹ مهر سال ۸۰ | بحث داغ افغانستان

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

یکشنبه 29 مهر 1380 | 4 شعبان 1422 21 اکتبر 2001

«با معاونان مرکز تحقیقات [استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشتیم. عمده وقت صرف مذاکره درباره اوضاع افغانستان شد. جبهه متحد با آمریکایی‌ها هماهنگ کرده‌اند، در جاهایی که بخواهند با طالبان درگیر شوند، بمباران آمریکایی‌ها به نفع آنها انجام می‌شود.

آمریکا به آنها گفته که برای تصرف کابل اقدام نکنند؛ گویا خواست پاکستان است. گرچه روس‌ها هم مصلحت نمی‌دانند که شمالی‌ها برای تصرف کابل اقدام کنند و فکر می‌کنند ضربه زیادی می‌خورند و سرانجام هم از دست‌شان بیرون می‌آورند و بهتر است نیروهایشان را صرف پاکسازی شمال کنند. من هم با این نظر موافقم، ولی رهبری و سپاه نظر داده که تصرف کابل خوب است، چون باعث تداوم مشروعیت دولت [برهان‌الدین] ربانی، [رئیس‌جمهور افغانستان] می‌شود.

بمباران آمریکا تشدید شده و گاهی تجمع نیروهای طالبان را هم می‌زنند. دیشب و امروز هرات را بارها زده‌اند. طالبان، امروز ادعا کرده‌اند که در عملیات پریشب کماندوهای آمریکا، 25 نفر از آنها را کشته‌اند و روزنامه‌های پاکستان هم اولین عملیات زمینی آمریکا را ناکام معرفی کرده‌اند. آمریکا توسط سوییس، پیامی برای ما فرستاده و گفته، برنامه آنها ایجاد دولت فراگیر در افغانستان، با توجه به اکثریت بودن پشتون‌ها و سهم تاجیک و هزاره و اُزبک‌هاست.

پاکستان اصرار دارد که میانه‌روهای طالبان هم باید در دولت باشند. ایران و روسیه و هند این را نمی‌پذیرند. روس‌ها معتقدند که افغانستان فعلاً به دو قسمت شمال و جنوب – سفید و سیاه- تقسیم شود و جبهه متحد در شمال بمانند و کاری به جنوب نداشته باشند و در جنوب، جنگ آمریکا و طالبان ادامه داشته باشد. اروپایی‌ها روی ظاهرشاه اصرار دارند.

در فلسطین، اسراییل با نیروهای مسلح، اکثر شهرهای منطقه خودگردان را اشغال‌ کرده و در کابینه اسراییل اختلاف افتاده و حزب‌ کارگر گفته، اگر نیروهای اسراییل دست از این برندارند، از کابینه بیرون می‌روند.

عصر جمعی از پرورش‌دهندگان میگو آمدند. از زورگویی صادرکنندگان و کارخانه‌داران جمع آوری شکایت کردند و از من به عنوان بنیان‌گذار این صنعت، حمایت خواستند.

در این لحظه، مسابقه فوتبال ایران و بحرین در منامه در جریان است. تمام ایران چشم به راه و حساس است. متأسفانه در نیمه اول، ایران دو گل خورده و مردم دمغ شده‌اند. فاطی، همراه خاله‌اش اشرف، برای معالجه سرطان اشرف، به لندن رفته است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا