خرید تور تابستان

شرط اجرای حدود و مجازات اسلامی چیست؟

نشست معرفی و بررسی کتاب ساختار شکنی در مباحث قصاص به قلم احمد عابدینی با حضور جمعی از چهره های مطرح فرهنگی و سیاسی کشور در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش انصاف نیوز، در ابتدای این جلسه که با حضور چهره هایی از جمله لطف الله میثمی، محمد جلالی و احمد زیدآبادی برگزار شد، نویسنده‌ی کتاب نکاتی را در مورد محدودیت های چاپ این کتاب مطرح کرد.

احمد عابدینی اهمیت جان انسان را انگیزه اصلی چاپ این کتاب عنوان کرد و افزود: «در سال های قبل که برای چاپ این کتاب اقدام کرده بودیم، به اسم و محتوای کتاب ایراد گرفتند که چون نظر شما مطابق نظر مشهور فقهاء نیست، چاپ کتاب با مشکل مواجه خواهد شد! در حال حاضر که کتاب چاپ شده امیدوارم فتح بابی برای نگاه نو به اهمیت جان انسان در مباحث قصاص باشد»

شرط اجرای حدود و مجازات اسلامی چیست؟

آقای عابدینی در ادامه گفت:  «در مسائل مربوط به مجازات ها باید به این نکته توجه کنیم که وجدان انسان‌ها باید بیدار شود. به هر حال همان کسی که مرتکب جرم مستوجب قصاص هم شده وجدان دارد و بعضا از جرمش شرمنده می‌شود. با صرف گرفتن و بستن و اجرای مجازات مسئله به طور کامل حل نمیشود.»

نویسنده‌ی کتاب در ادامه افزود: «در بحث اجرای مجازات های اسلامی هم اشکالات زیادی داریم. به طور مثال اگر قرار بود حکم ارتداد را به طور کامل اجرا کنیم، باید دو سوم دانشجویان ابتدای انقلاب را اعدام می‌کردیم با این استدلال که کمونیست هستند و مرتد فطری به حساب می آیند! این گونه که نمی‌شود مجازات را در جامعه اجرا کنیم»

در ادامه برنامه، ناصر نقویان استاد حوزه و دانشگاه هم نکاتی را در خصوص کتاب آقای عابدینی و شرایط اجتماعی فعلی بیان کرد.

حجت الاسلام نقویان با تاکید بر مسئولیت حاکمیت در شکل گیری جرائم مستوجب قصاص گفت:  «حدود و مجازات های اسلامی در جایی قابل اجراست که اقتصاد و معیشتی که اسلام بر آن تاکید دارد هم اجرا شده باشد اما امروز تصور کنید شخصی با مشکلات اقتصادی فراوان یا به دلیل فقر مرتکب جرمی میشود، آن وقت ما به جای اینکه مشکل اقتصادی که باعث ارتکاب جرم شده را رفع کنیم، فقط بر مجازات مرتکب تاکید میکنیم»

او در ادامه گفت: «متاسفانه مسئولان ما نتوانسته‌اند عدالت اقتصادی را در جامعه برقرار کند و همین مسئله دلیل بسیاری از جرائم شده که مستوجب قصاص هستند»

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: «متاسفانه حتی به نام کتاب آقای عابدینی هم ایراد گرفته بودند در حالی که ایشان قدم خیری برای شکل گیری گفتگوی فقهی در مسئله مهم مجازات های اسلامی برداشتند.»

شرط اجرای حدود و مجازات اسلامی چیست؟

در ادامه مهدی منتظر قائم عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی بخش هایی از استنادات کتاب محل بحث را مورد بررسی قرار داد.

آقای منتظر قائم گفت: «قصاص مجازاتی ست که به تعبیر فقهی باید موجب حیات بشود، ما باید ببینیم که آیا در نتیجه اجرای قصاص، چه نتایجی در جامعه گرفتیم؟ گفتگو در باب مجازات های اسلامی میتواند در همین راستا مفید و سودمند باشد.»

در ادامه این نشست علمی، محمد علی محمدی پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی هم نکاتی در خصوص کتاب ساختارشکنی در مباحث قصاص عنوان کرد.

آقای علی محمدی نقش رسانه در مسئله مجازات هایی مثل قصاص را نقشی اثرگذار عنوان کرد و افزود: «رسانه ها نقش پر رنگی در سوق دادن جامعه به سمت برخوردهای هیجانی در مسائلی مثل قصاص و اجرای مجازات ها دارند. رسانه می‌تواند با نوع روایت خود، مسئله حق بودن قصاص را به تکلیف بودن آن تبدیل کند که آثار زیان باری به دنبال خواهد داشت»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا