خرید تور تابستان

میان‌خطوط پرونده‌ی باز پدر موشکی

/ نفوذ مانع آزمایش موشک قاره‌پیما شد؟ /

محمد توکلی، انصاف نیوز: سردار اسماعیل کوثری در یک برنامه‌ی تلویزیونی اعلام کرده که حسن طهرانی مقدم هنگام تست موشک قاره‌پیما به شهادت رسید.

پس از شهادت آقای طهرانی مقدم و ۳۹ نفر از همراهانش اعلام شده بود که این رخداد صرفاً ‘یک حادثه در حین جابه‌جایی سوخت و مهمات’ بوده و ‘دست داشتن اسرائیل’ در آن تکذیب شد.

همان زمان بر خلاف این روایت رسمی که از سوی مقام‌های سیاسی و نظامی ایران بر آن تاکید می‌شد برخی رسانه‌های خارجی از همکاری موساد و ‘سازمان مجاهدین خلق’ و وقوع انفجار بر اثر یک ‘خرابکاری’ خبر داده بودند.

یک دهه پس از این رخداد، در سریال گاندو که به گفته‌ی رئیس وقت صداوسیما با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تولید شده بود روایتی خلاف روایت رسمی به تصویر کشیده شد.

در یکی از قسمت‌های این سریال، یک مامور ارشد سازمان اطلاعات سپاه با بازی وحید رهبانی می‌گوید: ‘در انفجار بیدگنه ابتدا ما فکر می‌کردیم انفجار یک سانحه بوده، اما دوسال بعد در اسنادی که ویکی لیکس منتشر کرد، مشخص شد جاسوسی که با نام رحمت والی به عنوان کارمند به این پایگاه وارد شده بود این عملیات تروریستی را به دستور آمریکایی‌ها و موساد و همکاری گروهک مجاهدین خلق انجام داده است’

پس از پخش این قسمت سریال گاندو نهادهای امنیتی روایت مطرح‌شده در آن را تکذیب نکردند. به گفته‌ی جواد افشار، کارگردان ‘گاندو’، فیلمنامه‌ی  این سریال بر اساس پرونده‌های مطرح در اطلاعات سپاه نوشته شده بود.

اسماعیل کوثری، جانشین وقت قرارگاه ثارالله سپاه در واکنش به تناقض این روایت از شهادت طهرانی مقدم و همراهانش با روایت اولیه گفته بود: شاید در آن مقطع زمانی دلیل حادثه مشخص نشده، اما به مرور زمان که اخبار و اطلاعات درباره انفجار تکمیل شده باشد، به این نتیجه رسیده باشند.

پنج سال پس از این اظهارنظر، آقای کوثری گفته است که سردار طهرانی مقدم و همراهانش هنگام تست موشک قاره‌پیما به شهادت رسیده‌اند.

میان‌خطوط روایت‌های منتشرشده از آنچه که در ظهر ۲۱ آبان ۹۰ در بیدگنه رخ داد نشانگر آن است که احتمالا دست‌کم یک نفوذی موساد از جزییات تصمیم مقام‌های نظامی و سیاسی ایران برای تست موشک قاره‌پیما و همینطور زمان و مکان آن مطلع شده و با این انفجار از انجام آن جلوگیری شده است.

وقوع این رخداد که هنوز هم با وجود گذشت ۱۳ سال جزییات آن اعلام نشده است منجر به از دست دادن پدر موشکی ایران شد و مشخص نیست که صنعت موشکی کشور را چند گام به عقب راند. درباره‌ی سرنوشت عامل یا عوامل نفوذی در این واقعه خبری به شکل رسمی اعلام نشده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا