خرید تور تابستان

انتقاد نخست وزیر لبنان از قالیباف [+واکنش ایران]

نخست وزیر لبنان از اظهارات محمدباقر قالیباف درباره‌ی این کشور انتقاد کرد. اظهاراتی که یک منبع نزدیک به آقای قالیباف اعلام کرده به درستی برداشت نشده است.

انتقاد نخست وزیر لبنان

کانال تلگرامی جهان دیپلماسی نوشت:

🔹نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان در انتقادی غیرمعمول و صریح از ایران، از اظهارات رئیس مجلس این کشور درباره آینده جنوب لبنان ابراز تعجب کرد.

🔹محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران پیشنهاد داده که در مورد قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل با فرانسه مذاکره کند. این قطعنامه به آخرین درگیری بزرگ بین اسرائیل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ پایان داد و به سازمان ملل هم ماموریت داد تا به ارتش لبنان برای حفظ صلح کمک کند.

🔹نخست وزیر لبنان این اظهارات قالیباف را «دخالت آشکار در امور لبنان و تلاشی برای قیمومیتی غیرقابل قبول بر لبنان» توصیف کرد.

🔹رئیس مجلس ایران آخر هفته گذشته به لبنان سفرکرد و با میقاتی دیدار کرد.

🔹میقاتی می‌گوید که کاردار ایران برای ادای توضیحات در مورد این اظهارات قالیباف فرخوانده شده است.

🔹او همچنین گفته است که هر گونه مذاکره‌ای در مورد قطعنامه ۱۷۰۱ باید توسط دولت لبنان انجام شود.

واکنش منبع نزدیک به قالیباف

کانال تلگرامی جماران به نقل از المیادین نوشت:

منبع نزدیک به رییس مجلس در واکنش به سخنان میقاتی نخست وزیر لبنان گفت: هیچ طرفی نباید تصور کند می تواند بدون جلب نظر مقاومت به یک توافق سیاسی پایدار برسد.

🔸آنچه از رئیس پارلمان ایران آقای دکتر قالیباف توسط رسانه‌ها برداشت شده کاملا غیر صحیح است.

🔸 مواضع ایشان در قبال تحولات جاری لبنان متفاوت از جملاتی که در سخنرانی ایشان در مجمع پارلمان‌های جهانی و سفر اخیر ایشان به لبنان و همچنین گفتگو با رسانه‌ها بیان شد، نبوده است.

🔸این مواضع کاملا صریح بوده و عبارت از این است که ایران از هر آنچه مورد تایید دولت و مقاومت لبنان برای دستیابی به آتش بس پایدار باشد حمایت  می‌کند این همان موضعی است که در دیدار با آقای میقانی هم مطرح شده است. طبعا هیچ طرفی نباید تصور کند می تواند بدون جلب نظر مقاومت به یک توافق سیاسی پایدار برسد. بر این اساس همکاری  با اروپا برای کمک به آتش بسی  است که مورد تایید مقاومت و دولت لبنان باشد، می تواند در دستور کار ایران باشد.

تحلیل احمد زیدآبادی

احمد زیدآبادی، تحلیلگر مسائل منطقه، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

نجیب میقاتی سرپرست نخست‌وزیری لبنان از اعلام آمادگی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران برای گفتگو با دولت فرانسه در مورد اجرای قطعنامۀ 1701 شورای امنیت برآشفته شده و آن را دخالت در امور داخلی لبنان دانسته است.

اگر لبنان حاکمیت درست و درمانی داشت و در مقام عمل با سطحی از بی‌دولتی روبرو نبود، اعتراض آقای میقاتی را می‌شد موجه دانست. لبنان اما همانطور که آشکار است، سالیان درازی است که از فقدان حاکمیت لازم رنج می‌برد و این کشور کوچک و مظلوم صحنۀ رقابت فرقه‌های داخلی و نفوذ و دخالت کشورهای خارجی شده است.

در حال حاضر، آمریکا، فرانسه، عربستان، امارات، قطر، مصر و به تازگی اردن، درگیر مسائل داخلی لبنان هستند و همگی هم در جهت اجرای قطعنامۀ 1701 شورای امنیت تلاش می‌کنند. در کنار آنها، سوریه هم که هنوز داعیۀ پدرخواندگی خود را در برابر لبنان رها نکرده است. از آن طرف اسرائیل نیز در پی ایجاد ترتیبات امنیتی مورد نظر خود در لبنان است. با این وضع، اعلام آمادگی رئیس مجلس ایران برای گفتگو با فرانسه بر سر اجرای قطعنامۀ 1701 با توجه به نفوذ غیرقابل انکاری که جمهوری اسلامی بر حزب‌الله و جنبش امل دارد، گناه خیلی بزرگی نیست که نیاز به واکنش علنی و شدید آقای میقاتی داشته باشد! از قضا این موضوع می‌تواند به اعادۀ ثبات و تحکیم حاکمیت لبنان و نجاتش از بی‌دولتی عملی کنونی کمک کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا