خرید تور تابستان

کشف شهری جدید از سده‌های میانی و متأخر اسلامی

باستان‌شناسان سیستان و بلوچستان آثاری از سده‌های میانی تا متأخر اسلامی در جنوب دشت سیستان کشف کردند.

به گزارش سایت عصرهامون، «یک باور قدیمی می‌گوید سیستان و بلوچستان یازدهمین سرزمینی است که اهورامزدا آفریده است، این سرزمین باستانی در ادوار مختلف دارای اسامی گوناگون بوده که سیوستان، سکستان، سیستن، ماساژت، آریا پلیس، درانگیانا، زرنگ، زرنج، نیمروز یا نصف‌النهار، زاول، زابل و ده‌ها نام دیگر نام‌هایی که تاریخ بر گواه این سرزمین گذاشته است.

سیستان و بلوچستان دارای دیدنی‌ها و امکان تاریخی بسیاری است؛ جلوه‌های زیبا و دیدنی سیستان و بلوچستان از دریای عمان تا دریاچه هامون در فصول مختلف، تنوع دل‌انگیزی را به همراه دارد.

سیستان و بلوچستان یکی از بخش‌های قدیمی و تاریخی ایران و دارای دیدنی‌ها و امکان تاریخی بسیاری است؛ منطقه سیستان بهشت باستان‌شناسان است، زیرا آثار تاریخی بسیاری از تمام دوره‌های پیشین در این سرزمین موجود و دست‌نخورده باقی‌مانده است؛ آثار تاریخی قابل‌ذکر بسیاری در سیستان وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شهر سوخته، قلعه چهل دختران زابل، ارگ جلال‌آباد، دهانه غلامان، آسبادهای حوض دار زابل، قلعه رستم، کوه خواجه و غیره است.

به‌تازگی در منطقه بیابانی جنوب دشت سیستان آثاری از سده‌های میانی تا متأخیر اسلامی کشف شده است که نشان از تمدن غنی سیستان دارد.

محوطه باستانی «گیردی» در شهرستان هامون واقع در جنوب بخش سیستان واقع شده و تا پیش‌ازاین اطلاعات باستان‌شناختی درباره آن در اختیار نبوده است.

مجتبی سعادتیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری عصرهامون بیان کرد: این مکانی که کشف به‌تازگی کشف شده است بقایای یک شهر اسلامی است که به‌صورت منفرد و مجزا بخشی از این شهر قبلاً شناسایی شده بود؛ ولی تجمیع این شهر باتوجه‌به آثاری که کشف شده است این نتیجه‌گیری را برای ما داشت که ما با یک وقایع یا مکان شهری مواجه هستیم.

او افزود: در این بررسی پیمایشی گام‌به‌گام و پس از شناسایی و ثبت آثار منقول و غیرمنقول فرهنگی در محدوده‌ای به وسعت حدود ۴ هزار هکتار، محدوده پراکندگی حوزه فرهنگی قلعه گیردی مشخص شد.

سعادتیان اظهار کرد: در این بررسی چهار قلعه، ۲۲ ساختار معماری، سه بنای صنعتی، هفت‌تپه باستانی، ۱۴ کوره پخت سفال و آجر، هفت گورستان، ۳۶ آرامگاه، سه آس‌باد و ساختارهایی در ارتباط با کنترل و انتقال آب شناسایی و برداشت فضاهای مختلف معماری آن به انجام رسید.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تصریح کرد: از دیگر نتایج این بررسی می‌توان به کشف قطعات ارزشمند منقول شامل سفال‌های منقوش لعاب‌دار، مهره‌های تزیینی، اشیا سنگی، اشیا مفرغی و پیکرک انسانی اشاره کرد.

او با بیان اینکه در این محدوده چند محوطه دوران پیش از تاریخ و تاریخی نیز مستندنگاری شد، ادامه داد: بر اساس مطالعات اولیه و نظر به همگونی و همخوانی مواد فرهنگی منقول و غیرمنقول با یکدیگر از منظر دوره زمانی و ساختار معماری، احتمالاً این مجموعه بیانگر یک فضای شهری متعلق به سده‌های میانی تا متأخر اسلامی است.

سعادتیان خاطرنشان کرد: در دل این محدوده همان‌گونه که پیش‌ازاین ذکر شد تعدادی از محوطه‌های باستانی متعلق به دوران پیش از تاریخ و تاریخی نیز قرار دارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا