خرید تور تابستان

منابع آبی خراسان جنوبی در مرز ورشکستگی

منابع آبی خراسان جنوبی با اضافه برداشت‌های چند دهه اخیر و تداوم خشکسالی‌های پیاپی، به مرحله‌ای فراتر از بحران رسیده و اکنون در مرز ورشکستگی قرار دارند.

به گزارش سایت نگاه خراسان جنوبی، «کارشناسان حوزه آب هشدار می‌دهند که اضافه برداشت‌های گسترده طی ۳۰ سال گذشته، منابع زیرزمینی استان را به مرز ورشکستگی رسانده است. خشکسالی که از سال ۱۳۷۸ آغاز شد، خراسان جنوبی را اکنون وارد بیست و چهارمین سال بحران آبی کرده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به دهه اخیر، گفت: طی این مدت، ۹۹.۸۶ درصد استان با خشکسالی و ۸۶.۸۲ درصد آن با خشکسالی شدید مواجه شده است. به گفته وی، کم‌آبی و فرونشست زمین که به عنوان “زلزله خاموش” از آن یاد می‌شود، مشکلاتی جدی برای استان ایجاد کرده است.

سعید سروری، عضو هیأت مدیره شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، نیز با بیان این که ورشکستگی آبی در استان فراتر از بحران است، گفت: سالانه ۱۲۰ درصد آب قابل برنامه‌ریزی مصرف می‌شود و در سه دهه اخیر، کسری آب‌های زیرزمینی استان به چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

این بحران باعث شده ۱۴ دشت استان ممنوعه بحرانی اعلام شوند و اثرات فرونشست زمین در مناطقی مانند سرایان، طبس، و خضری مشهود باشد. خشکسالی مداوم، افزون بر کاهش منابع آب، به مهاجرت و فرسایش زمین‌های کشاورزی نیز منجر شده است.

در پی ادامه این وضعیت، تسریع در اجرای طرح‌های انتقال آب از دریای عمان، صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و بهینه‌سازی شبکه‌های آبی استان از جمله راهکارهای مقابله با این بحران است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا