خرید تور تابستان

بیکاری در کدام استان بالاتر از میانگین است؟

مهدیه میرمهدی حسینی در سایت کرمان امروز نوشت: «در سال‌های اخیر نرخ بیکاری در استان کرمان به‌رغم توانمندی‌های فراوان استان در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، رو به فزونی نهاده است. آنگونه که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفته است؛ نرخ بیکاری روستایی در استان کرمان کاهش یافته ولی نرخ بیکاری شهری از متوسط کشوری هم بیشتر است و…

در سالهای اخیر نرخ بیکاری در استان کرمان، به‌رغم توانمندی های فراوان استان در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، رو به فزونی نهاده است.آنگونه که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفته است؛ نرخ بیکاری روستایی در استان کرمان کاهش یافته ولی نرخ بیکاری شهری از متوسط کشور بیشتر است. به گفته وی بیشترین علت این مساله نیز مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. در همین زمینه گزارشی تهیه شده که در ادامه قابل مطالعه است.

بیکاری یک پدیده اجتماعی است و فعالان حوزه علوم اجتماعی نگاه آسیب‌شناسانه‌ای به مسائل اجتماعی دارند و پدیده‌های اجتماعی را با نگاه آسیب‌شناسی می‌بینند.

افزایش بزهکاری‌های اجتماعی، افزایش اختلالات روانی، افزایش اختلالات خانوادگی،‌ مشکلات مالی، کاهش رضایت از زندگی، افزایش مشاغل کاذب، ایجاد احساس بی‌ارزش بودن در فرد بیکار، بی‌انگیزه‌شدن افرادی که هنوز وارد سن کار نشده‌اند، مهاجرت، کاهش امنیت روانی خانواده‌ها و نیز جامعه از آسیب‌های عمده ناشی از بیکاری است.
آسیب‌ مهم دیگر در این حوزه عقب‌ماندگی کشور و استان است.

امروزه نیروی انسانی محور توسعه است و وقتی نیروی انسانی بیکار باشد چرخ توسعه خودبه‌خود خوب نخواهد چرخید و استان روی توسعه را نخواهد دید. در واقع مساله بیکاری مساله‌ای است که خود می‌تواند مادر بسیاری از مسائل دیگر در جامعه باشد.

آنگونه که رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفته است؛ نرخ بیکاری روستایی در استان کرمان کاهش یافته ولی نرخ بیکاری شهری از متوسط کشور بیشتر است. به گفته وی بیشترین علت این مساله نیز مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

او با اشاره به سهم چهار درصدی استان از جمعیت کشور اظهار کرد: جمعیت شاغل استان ۳.۶ درصد از کل کشور و چهار درصد از جمعیت بیکار کشور در استان ماست که حدود ۸۶ هزار و ۴۶۸ نفر را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا او با اشاره به اینکه آخرین نرخ بیکاری استان کرمان ۸.۲ درصد بوده، افزود: در فصل قبل ۹.۱ درصد بوده و روند کاهشی داریم ضمن اینکه نرخ مشارکت استان نیز افزایش یافته و داریم به هدف مشخص شده در این حوزه می‌رسیم.

وحیدی با بیان اینکه نرخ بیکاری مردان استان کرمان همیشه از متوسط کشور پایین‌تر است، تصریح کرد: این عدد در استان ما ۵.۴ درصد و کشور ۶.۶ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان ضمن بیان اینکه نرخ بیکاری زنان در استان کرمان همواره بالا بوده و این روند رو به بهبود است، گفت: نرخ بیکاری زنان اکنون از ۱۵.۸ به ۱۵ درصد رسیده و جای کار دارد و فاصله آن از متوسط کشور زیاد است.

وحیدی با اعلام اینکه نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله استان کرمان از سال گذشته از ۴۳ به ۳۲ درصد کاهش یافته، گفت: ظرفیت‌های خوبی در استان داریم و مهاجرپذیر هستیم و این امر قابل قبول است و روند باید ادامه داشته باشد.

او ضمن اشاره به سهم کشاورزی، خدمات و صنعت و معدن در اقتصاد استان کرمان و مقایسه با کشور عنوان کرد: با توجه به وضعیت آب، باید شاغلان بخش کشاورزی استان کرمان را به سمت صنعت و خدمات سوق بدهیم و باید برای ارزش افزوده بخش خدمات برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت بگیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه ۴.۸ درصد اشتغال ناقص استان است، افزود: بیشتر اشتغال استان کرمان پایدار است و رتبه ۹ کشور را در این زمینه داریم.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بهبود فضای کسب و کار گفت: دشواری تامین مالی از سوی بانک‌ها در فضای کسب و کار کشور و استان موثر است بنابراین باید تامین مالی از سایر روش‌ها را نیز داشته باشیم.
وحیدی با اشاره به تاثیر ۲۸ مولفه در پایش فضای کسب و کار افزود: عدم همکاری کامل به ویژه بانک‌های خصوصی با شورای هماهنگی بانک‌ها یکی از مشکلات است و باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا