خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«لاریجانی باید صلاحیت اعضای شواری نگهبان را تایید کند، نه آنها»

/گفت‌وگو با مهاجری و یوسفیان ملا/

زهرا منصوری، انصاف نیوز: محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا می‌گوید آقای لاریجانی از همان زمانی که در صداوسیما بود، فراجناحی بودن را پیش گرفت. دوران ریاست ایشان کمتر از دوران آقای هاشمی نبود.

او همچنین می‌گوید «لاریجانی چهره‌ای معتدل و حسادت برانگیز است و عده‌ای نمی‌خواهند در انتخابات کاندید شود».

از سوی دیگر عزت‌الله یوسفیان ملا- نماینده‌ی مجلس نزدیک به لاریجانی- می‌گوید بسیاری از هنرمندان در زمان لاریجانی پایشان به صدا و سیما باز شد و کمتر کسی است که پست‌های زیادی داشته باشد و در همه‌ی آنها موفق باشد.

این نماینده مجلس ادعا کرد: لاریجانی از صداوسیما و مجلس ریالی حقوق نگرفت و از هیچکدام از امتیازهای نمایندگی استفاده نکرد.

خبرهای ضد و نقیضی از احتمال کاندید شدن علی لاریجانی برای انتخابات 1400 شنیده می‌شود، برخی می‌گویند حتماً می‌آید و برخی هم معتقد هستند که کاندید نخواهد شد، حتی در گذشته برخی تحلیل می‌کردند که احتمالاً لاریجانی گزینه‌ی اصلاح‌طلبان است اما در لیست جبهه اصلاحات ایران اسمی از او نبود. فعلاً حضور علی لاریجانی به‌عنوان کاندید 1400 در هاله‌ای از ابهام است. محمد مهاجری و عزت‌الله یوسفیان ملا به بررسی کارنامه‌ی سیاسی او پرداخته‌اند که متن کامل آن در پی می‌آید:

مهاجری: لاریجانی چهره‌ی معتدل و حسادت برانگیز است

انصاف نیوز: با توجه به اینکه احتمال حضور آقای لاریجانی در انتخابات بالا رفته است، به نظر شما ایشان چه توانمندی‌های موثری‌ای در این زمینه دارند، اگر در انتخابات ثبت نام کنند؟

مهاجری: من نمی‌دانم برای انتخابات حضور پیدا می‌کنند، یا خیر. ایشان یک فرد سیاسی توانمند، کم اشتباه، آشنا به مسائل سیاسی کشور، آشنا به توانمندی و نقاط ضعف در کشور و یک چهره‌ی معتدل و متعهد به نظام است. او دارای جاذبه‌ی قوی در جلب افراد است و سعه‌ی صدر بالایی است. در مدیریت جاهای مختلف توانمند و با تجربه است. او در مجلس، صداوسیما و وزارت ارشاد و دبیر خانه‌ی شورای امنیت ملی دارای تجربه است. همه‌ی ویژگی‌های او مثبت و تا حدی حسادت برانگیز است برای افرادی که دوست ندارند چهره‌های ملی وارد عرصه‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری شوند.

چرا دوست ندارند آقای لاریجانی حضور داشته باشند؟

زمانی که آقای لاریجانی در صداوسیما بود. با اینکه یک چهره‌ی اصولگرا است، بخشی از مدیران ایشان اصلاح‌طلب بودند، یعنی فراجناحی بودن را اجرا کرده بود. بسیار شخصیت باهوشی است. در 12 سال مجلس تلاش کرد تا مجلس را با کمترین تنش اداره کند. برای مقایسه‌ی توانمندی آقای لاریجانی کافی است آن را با دوره‌ی یک ساله‌ی به شدت ناتوان و ضعیف آقای قالیباف مقایسه کنید، حتی دوران مدیریت ضعیف آقای حداد عادل را هم ببینید. دوران ریاست ایشان تفاوت قابل اعتنایی با دوران ریاست آقای هاشمی رفسنجانی هم ندارد. آقای لاریجانی برای بعضی از اصولگرایان تندرو که منافع جناح آنها بر منافع مملکت می‌چربد، خیلی قابل تحمل نیست. حالا اسم را می‌خواهید حسادت یا منافع شخصی بگذارید!

فقط جریان اصولگرا با حضور ایشان مخالف است؟

خیر. بین اصلاح‌طلبان هم کسانی هستند که نگران آقای لاریجانی هستند. آقای لاریجانی شخصیت باهوش سیاسی است. به راحتی می‌تواند فضاهای سیاسی را مدیریت کند. یکی از نمانیدگان مجلس به آقای قالیباف گفته بود، وقتی لاریجانی رئیس مجلس بود، ده الی پانزده نفر از نمایندگان را به عنوان مشاوران و سر خط‌های سیاسی در مجلس انتخاب کرده بود و هر کاری می‌خواست از طریق آنها در مجلس انجام می‌داد. از جمله متقاعد و منسجم کردن نمانیده‌ها و لابی با آنها. همین باعث می‌شود که افراد احساس نگرانی کنند که اگر آقای لاریجانی رئیس جمهور شود، در آن دوران برای کلاه آنها پشمی نداشته باشد.

آقای لاریجانی به شدت انتقادپذیر است

البته برخی از نماینده‌های مجلس دهم به دوران ریاست ایشان انتقادهایی داشتند.

ببینید! هیچ آدمی نیست که در فضای سیاسی کشور فعالیت کند و خارج از نقد باشد، آقای لاریجانی هم از این قائده مستثنی نیست اما ایشان به شدت انتقادپذیر است. ممکن است یک جاهایی آقای لاریجانی موجب ناراحتی اصلاح‌طلبان شده‌اند. در مجموع نمایندگان مجلس یک ویژگی را درباره‌ی آقای لاریجانی نمی توانند منکر شوند، آن هم انصاف مدار بودن اوست.

 اگر آقای لاریجانی کاندید انتخابات 1400 شود، به نظر شما اقبال مردمی به سمت ایشان می‌تواند باشد؟

در نظر سنجی چیز قابل اعتنایی ندیدم اما خودم تصور می‌کنم که آقای لارجانی خیلی انگیزه‌ای برای حضور در فعالیت سیاسی ندارد که این مسئله موثر از حضور کوتاه قدهای سیاسی است. در کشور ما رویکرد به کاندیداهای خاص در دو هفته‌ی آخر مشخص می‌شود. کمااینکه درباره‌ی آقای خاتمی و آقای احمدی نژاد همین اتفاق افتاد. رویکرد سونامی هم برای آقای لاریجانی امری منتفی‌ نیست.

بر حسب تحلیل کارشناس‌ها آقای لاریجانی می تواند هم یک طیفی از اصلاح طلب‌ها و هم اصولگرایان را جذب کند، نظر شما چیست؟

 پیش از این گفتم قدرت جذب آقای لارجانی زیاد و قدرت دفع او کم است. همین می‌تواند یک مزیت بزرگ برای آقای لاریجانی باشد.

آقای لاریجانی وقتی در مجلس بود، درباره‌ی به سرانجام رسیدن برجام تلاش کرد و تقریبا هم سوی دولت بود، اگر ایشان رئیس جمهور شوند، چه نگاهی به سیاست خارجه خواهند داشت؟

 برجام یک موضوع ملی بود که منافع ملی در تحقق آن تأمین می‌شد. اگر از برجام حمایت کرد به خاطر حمایت از دولت نبود. برجام به نفع منافع ملی بود و هنوز هم اینطور است. اما جناح تندرو اصولگرا از آنجایی که دوست ندارند هر کار خوبی به نفع دیگران باشد، با برجام مخالفت کردند. در دولت بعدی خواهیم دید که بسیاری از مذاکرات برجام زیر پله‌ای، مخفی و محرمانه انجام خواهد شد و همراه با ذلت.

نگاه آقای لاریجانی به سیاست خارجه به چه صورت است؟

درباره‌ی این موضوع با ایشان صحبتی نکردم اما ایشان از طرف رهبری برای پروژه‌ی برقراری ارتباط با چین منصوب شد و تلاش می‌شد ایشان را یک چهره‌ی دارای گرایش‌های دیپلماتیک قوی نشان دهند و کسی که بتواند با دنیا ارتباط برقرار کند، ایشان به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت اعتقاد دارد و در این راه توانمندی‌های قابل اعتنایی در برقراری رابطه با دنیا دارد.

به نظر شما از فیلتر شورای نگهبان می‌گذرد؟

آقای لاریجانی باید صلاحیت شورای نگهبان را تایید کند یا نکند.

یوسفیان ملا: بسیاری از هنرمندان در زمان لاریجانی پایشان به صداوسیما باز شد

عزت‌الله يوسفيان‌ملا- نماينده‌ی چند دوره‌ی مجلس- درباره‌ی كارنامه‌ی سیاسی علي لاريجانی به انصاف نيوز گفت: آقای لاريجانی و برادرش قبل از انقلاب به دانشگاه رفته بودند. بعد از انقلاب سمت‌های ايشان از معاونت وزير آغاز شد، بعد وزير ارشاد شدند و به صداوسيما رفتند، بعد دبیر شورای امنیت ملی شدند، سپس به مجلس رفتند. خیلی بعید است کسی در همه‌ی این موقعیت‌ها موفق باشد. وقتی در وزارت ارشاد بودند، مقام معظم رهبری فرمودند کاری که در این مدت در وزارت ارشاد انجام دادند، بی‌نظیر بود. وقتی در صداوسیما بودند، سلایق مختلف مخاطبان پاسخ داده می‌شد. فیلم‌های بزرگی که در تاریخ صدا سیما مثل امام علی می‌ماند در زمان ریاست ایشان بود. بسیاری از هنرمندانی که معاند نظام نبودند، پایشان به صداوسیما باز شد.  

او در ادامه بیان کرد: وقتی به شورای امنیت ملی رفت، در مذاکرات با آقای البرادعی بسیار موفق بودند و برخی احساس کردند که ممکن است رقیب آنها شود، وی را در شورای امنیت ملی کنار زدند. اما در مذاکرات همراه با دبیر جدید می‌رفت. وقتی وارد مجلس شد با اختلاف صد رأی رئیس مجلس شد، در همان زمان اصولگرایانی همچون آقای زاکانی، نادران، حسینیان و زارعی با ایشان مخالف بودند. آقای لاریجانی در جایگاه رئیس مجلس بود و باید همه را می‌دید. وقتی آقای عارف وارد مجلس دهم شد، بسیاری از اصلاح‌طلبان مثل علی مطهری، تابش، نوبخت و موسوی جهان‌آباد به آقای لاریجانی رای دادند، به نظر برخی آقای لاریجانی رئیس بهتری بود.

لاریجانی از صداوسیما و مجلس ریالی حقوق نگرفت

این نمانیده‌ی مجلس ادعا می‌کند لاریجانی زمانی که در مجلس و صداوسیما بوده است، ریالی حقوق نگرفته است و در این‌باره توضیح می‌دهد: آقای لاریجانی در صداوسیما و 12 سال در مجلس ریالی حقوق نگرفتند. امکاناتی که برای نمانیدگان قانونی بود را دریافت نکردند. هزینه‌ی زندگی خود را با حقوق معلمی می‌گذراندند. زمینی که در تهران دارند از شهید مطهری به همسر ایشان ارث رسیده است و خانه‌ای که در لاریجان دارند، متعلق به پدر ایشان است که مرجع تقلید بوده است، همان خانه را فقط بازسازی کردند. یا مثلاً شایعاتی درباره‌ی دختر ایشان وجود دارد، ماجرا این است که او (دختر علی لاریجانی) با یک پزشکی ازدواج کرد، آن فرد تحصیل کرده‌ی آمریکا بود، در زمان گذشته همه تحصیل کرده‌ی آمریکا بودند و حضرت امام هم ایرادی در این‌باره نگرفته بودند. به همسر دختر آقای لاریجانی گفته بودند باید یک دوره‌ی انترنی در بیمارستان بگذارند و مدت محدودی در یکی از بیمارستان‌ها خدمت کند.  ایشان با همسرش به آمریکا رفتند، ماجرای آمریکا رفتن دختر ایشان همین بود.

نهادهای مسئول اگر مدعی هستند ایشان ریالی از امتیازی استفاده کرده؛ مثلا ارز دانشجویی گرفته یا بورسیه شده است، بیایند و بگویند یوسفیان دروغ می‌گوید. آیا دختر آقای لاریجانی نباید به همراه همسرش به آمریکا می‌رفت و طلاق می‌گرفت؟ به هر حال دختر آقای لاریجانی با استعداد بودند و توانستند با هزینه‌ی خودشان به دانشگاه بروند. کل داستان خارج رفتن ایشان همین بود و با حفظ حجاب و موازین اسلامی در آنجا تحصیل کرد.

لاریجانی نمی‌توانست در مجلس فقط با یک طیف باشد

او در ادامه درباره‌ی مخالفان علی لاریجانی در مجلس تصریح کرد: مجلس از سلایق مختلفی تشکیل شده است، همان طیفی که با ایشان مخالف بودند، پنجاه الی شصت نفر بودند، آقای لاریجانی نمی‌توانست همه‌ی نمانیدگان را نادیده بگیرد و فقط با یک طیف باشد. یک نفر نمی‌تواند ادعا کند، ایشان بعد از هفت صبح وارد مجلس شده باشد، انتهای شب به خانه می‌رفت. هیچ نمانیده‌ای نمی‌تواند بگوید از ایشان برای دیدار در استانی تقاضا کردیم و او نیامد، سفرهای ایشان تبلیغاتی و نطق نبود. دفتر ایشان در مجلس به بیست نفر نمی‌رسید. خلاصه‌ترین دفتر رئیس مجلس بود.

او افزود: آقای عارف با یک جمع 100 نفره به مجلس آمد، کسی تردید نداشت که او رئیس مجلس خواهد شد اما اینطور نشد و آقای لاریجانی با هیچ رایزنی‌ای رئیس شد. او در ریاست کمیسون‌ها دخالت نکرد و معتقد بود هرکسی لیاقت دارد، رئیس شود. آقای زاهدی در کمیسیون آموزش از جبهه پایداری بود و حتی رئیس اصلاح‌طلب هم داشتیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر ابراهیم رئیسی کاندید شود، آیا لاریجانی خواهد آمد، گفت: او به آقای رئیسی علاقمند است و هردو منصوب رهبری هستند، بعید می‌دانم اگر آقای رئیسی بیاید آقای لاریجانی کاندید شود. باید دید شرایط کشور چگونه است. در حال حاضر می‌دانم ایشان حتی برای انتخابات هم ثبت نام نمی‌کنند. اینهایی را که می‌گوییم تحلیل است، و قطعی نیست. همان یک شنبه‌ی سیاه که در مجلس مسائلی گفته شد، حتی نتوانستند یک کلمه از آقای لاریجانی چیزی بگویند، اگر آقای علی لاریجانی مسئله‌ای داشت، دلیلی نداشت از برادرش بگویند.

او درباره‌ی احتمال کاندید شدن علی لاریجانی می‌گوید: آقای لاریجانی هنوز شرط و شروطی نگذاشته است. ایشان به‌راحتی مجلس را ترک کردند، در حالی که رئیس قوه بودند. اگر نماینده‌ی آمل می‌شد، 80 درصد به او رأی می دادنند. نمایندگی برای ایشان خیلی راحت بود. اگر ایشان به آمل می آمد، من کنار می کشیدم و رئیس ستاد ایشان می‌شدم. بسیاری از جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا از او خواستند کاندید شود اما فعلا گفته‌اند که آمادگی ندارند. آقای لاریجانی برای پست و رأی خود را به آتش نمی‌زند. اما حتی یک سفر انتخاباتی هم نرفت. البته آقای باهنر درست گفتند ایشان امضا نکرده است که نمی‌آید. آقای لاریجانی خود این نظام است و اگر احساس کند، نیازی به او هست حتی رئیس یک اداره هم می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. برنامۀ چراغ در دورۀ ریاست بر صدا و سیما و این گفته که گوهر دادیم و آب نبات گرفتیم در دورۀ دبیری شورای عالی امنیت ملی را چه می گویید؟

  2. مگر هاشمی رفسنجانی که صلاحیتش از کل جریان مخالفش به تصریح رهبر فقید انقلاب بیشتر و اصلا غیرقابل قیاس با آنها بود را رد نکردند. صالحی باید تا صلاحیتی را دریابد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا