خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهرام توکلی: فیلمی که دیدید مواجهه‌ی من با جنگ است

نشست خبری فیلم «تنگه ابوقریب»

روزبه توکلی – انصاف نیوز: نشست خبری فیلم «تنگه ابوقریب» به کارگردانی «بهرام توکلی» در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. توکلی در این نشست درباره‌ی ساخت فیلم و ادای دین به شهیدان گردان عمار و تنگه‌ی ابوقریب پرداخت.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، «بهرام توکلی» در پاسخ به این که «برای ساخت این فیلم چه تحقیقاتی انجام داده و به مستندهای جنگی دنیا رجوع کرده است؟»، گفت: مهم‌ترین منبع ما مستندهایی است که در دسترس است و تکیه‌ی ما نیز در این فیلم به مستندهای جنگی بود. برای همه صحنه‌های این فیلم، فیلتری که در ذهنم وجود داشت این بود که صحنه‌ها به جنگ خود ما نزدیک باشد.

«سعید ملکان»، تهیه‌کننده‌ی این فیلم درباره‌ی چگونگی ساخته شدن تنگه ابوقریب، گفت: ماجرای گردان عمار مانند خیلی از وقایع دوران جنگ گم شده است. ماجرای ساخت این فیلم چند سال در ذهن من بود که پس از صحبت با کسانی که در این واقعه حضور داشتند و تحقیقات درباره‌ی آن با با مشارکت خود بچه‌های گردان عمار، ساخت این فیلم آغاز شد.

توکلی همچنین در ادامه‌ی نشست در پرسشی مبنی بر این که «برخی صحنه‌های فیلم ناخوشایند است و شاید مخاطب را آزار دهد»، گفت: ما که قصد آزار دادن مخاطب را نداشتیم. برای نزدیک شدن به صحنه‌های جنگی، طراحی صحنه‌ها این گونه بوده است؛ این طبیعی است که وقتی می‌خواهیم فیلم جنگی ببینیم با این صحنه‌ها مواجه شویم.

سعید ملکان، مهمترین دلیلی که موجب شد فیلم در کوتاهترین زمان ساخته شود را این گونه تشریح کرد: مهم‌ترین دلیل، همراهی تیمی بود؛ انگیزه‌ی ما از ساختن فیلم این بود که این فیلم به درد امروزمان می‌خورد و امروز هم به نوعی تنگه‌های ابوقریب وجود دارد، باید با وحدت ملی این تنگه‌ها را حفظ کنیم.

در ادامه‌ی نشست مهدی قربانی، بازیگر نوجوان فیلم در پاسخ به سوالی که «او به عنوان شخصیت نوجوانی که در فیلم حضور دارد و با توجه به سن‌اش، سختی این کار برایش چگونه بود؟»، گفت: بچه که بودم، دوست داشتم جنگ را از نزدیک ببینم. زمان شروع این فیلم آنقدر فضا برایم جذاب بود که من در آنجا، جنگ را تجربه کردم و آن تصویری که در کودکی از جنگ داشتم در اینجا دیدم.

توکلی، کارگردان در پاسخ به نقدی که «چرا موسیقی در این فیلم کمرنگ بود؟»، گفت: قصد ما در این فیلم نزدیک شدن به روایت مستند بود، در جاهایی که موسیقی حضور دارد، هدفمان نزدیک شدن به شخصیت‌ها است.

«حامد ثابت» – آهنگساز اثر – نیز در پاسخ به این سؤال، افزود: ما در این فیلم، 22 دقیقه موسیقی داریم که زمان کمی نیست؛ اگر زمان موسیقی بیشتر از این می‌شد، از فیلم بیرون می‌زد.

جواد عزتی نیز در پاسخ به سوال «محمود گبرلو» درباره‌ی نقش‌آفرینی خود در فیلم گفت: تنگه‌ی ابوقریب جزو معدود فیلم‌هایی بود که وسط آن آرزو کردم کاش در آن نبودم و مثل بقیه مخاطبان، فیلم را می‌دیدم و زار می‌زدم؛ این بازیگر در حالی که بغض کرده بود، ادامه داد: تلاش دوستان در این فیلم،ادای دین کردن به افرادی بود که این روز را رقم زدند، روزی که در تاریخ گم شده است.

بهرام توکلی درباره‌ی این که «منتقدان می‌گویند فیلم‌های شما پوچ‌گرایانه است؟»، گفت: فیلمی که دیدید مواجهه‌ی من با جنگ است و به نظرم توضیح دیگری لازم نیست. درباره‌ی نگاه پوچ‌گرایانه نیز باید بگویم این حرف نگاه منتقدان نیست؛ بلکه عده‌ای هستند که هر کسی شبیه خودشان نباشد، آن را نهیلیست می‌دانند که بی‌پایه و اساس است.

کارگردان «سرو زیر آب»: ۱۶ بار فیلمنامه‌ی فیلم را بازنویسی کردم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا