خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افشانی و مکارم چگونه به فینال شهرداری رسیدند؟

«رضا شریفی»، در یادداشتی تلگرامی در تحلیل روند انتخاب گزینه‌های شهرداری تهران در شورای شهر، نوشت:

شاید زمانی که بین ۷ گزینه انتخاب شده برای دریافت برنامه آنها، نام ۵ کاندیدای مورد حمایت بلوک اتحاد ملت به عنوان بزرگترین فراکسیون منسجم شورای شهر (با ۶ رأی) دیده می‌شد کمتر کسی تصور می‌کرد که دقیقاً دو نفری که هیچ نسبتی به این بلوک نداشتند به مرحله نهایی انتخاب شهردار راه یابند.

اما این اتفاق عجیب بیش از هر چیز نتیجه بازی هنرمندانه فراکسیون سوم شورا یعنی اعتماد ملی در حذف محسن هاشمی به عنوان گزینه فراکسیون دوم (بلوک کارگزاران) با همکاری بلوک اتحاد در مرحله اول و سپس حذف هر دو گزینه باقیمانده فراکسیون اول (بلوک اتحاد) با همکاری همین بلوک کارگزاران و البته منفردین در مرحله دوم بود. چنانکه در همان مرحله اول بازی ناشیانه کارگزاران در اصرار به خروج محسن هاشمی از شورا و حتی کاندیدا شدن وی در حالی که می‌دانست رأی لازم برای حضور در مرحله بعد را ندارد زمینه را برای ائتلاف موقت اعتماد ملی و اتحاد ملت فراهم کرده بود، در این مرحله هم بازی به مراتب ناشیانه‌تر بلوک اتحاد در مدیریت پراشتباه ۵ گزینه خود در مرحله نهایی باعث حذف همه گزینه‌های این بلوک شد.

بلوک اتحاد ملت ابتدا در شرایطی که هنوز از اجازه رییس جمهور برای خروج حجتی از دولت مطمئن نشده بود به کمک برخی بزرگان اصلاحات گزینه مرضی‌الطرفین با اعتماد ملی یعنی انصاری لاری را برای افزایش شانس حجتی با دلخوری مجبور به انصراف کرد. سپس در حالی که روی شهرداری حجتی به توافق کامل با کارگزاران رسیده بود و ظاهراً بنا بود کارگزاران مشروط به پست قائم مقامی برای مرعشی و موسسه همشهری برای عطریانفر، از حجتی حمایت کند در کمال ناباوری حجتی اجازه خروج از دولت را نیافت. در ادامه هم این بلوک با بی‌هنری تمام پتانسیل خود را صرف رقابت داخلی بین حسینی به عنوان نزدیک‌ترین گزینه به حزب، حناچی به عنوان حلقه پیوند احتمالی با کارگزاران و میرزایی به عنوان گزینه مورد حمایت جوانترهای حزب کرده بود، نتوانست از پس مدیریت آنها بر بیاید و علیرغم استعفای دقیقه ۹۰ میرزایی، هیچکدام از دو گزینه باقیمانده این بلوک یعنی حناچی و حسینی موفق به حضور در جمع دو نفر نهایی نشدند. انتظار می‌رود پس‌لرزه‌های بازی پراشتباه بلوک اتحاد البته برای این حزب در سطح شهرداری باقی نماند و حامیان هر یک از کاندیداهای باقیمانده و مستعفی در بدنه این حزب یکدیگر را به درک نادرست شرایط و زمینه‌سازی برای باخت متهم کنند.

اما در ادامه فرآیند انتخاب شهردار به شکل طبیعی اتحاد ملت و کارگزاران که گزینه‌های اصلی خود را حذف شده می‌بینند ممکن است از هم‌اکنون بر سر زدن زیر میز بازی و تکرار مجدد فرآیند از ابتدا با هم توافق کنند هر چند تا زمانی که تنها گزینه پرشانس کارگزاران محسن هاشمی باشد و خط قرمز اتحاد ملت عمل به میثاق‌نامه، ده بار دیگر هم این بازی تکرار شود نتیجه تغییر چندانی نخواهد کرد. اکنون باید بیشترین شانس شهرداری را برای افشانی قائل شد که البته نقطه ضعف بزرگ وی ظاهراً تندمزاجی و تعامل‌ناپذیری با شوراست که در صورت انتخاب بعید است چند ماهی بیشتر دوام بیاورد.

در نقطه مقابل وی البته حسینی مکارم است که کاملاً تعامل‌پذیر است و هنرمندانه بدون حتی یک مدافع مستقیم در شورا توانسته است کاندیداهای دو فراکسیون بزرگ شورا و تعدادی از منفردین را پشت سر بگذارد و تا این مرحله بالا بیاید. حال باید ببینیم آیا بالاخره یکی از این دو نفر قادر به کسب حداقل ۱۱ رأی لازم برای شهرداری خواهد شد؟ و یا اینکه مجموع بلوکهای اتحاد ملت و کارگزاران (با مجموع ۱۱ رأی) می‌توانند با دادن رأی سفید بازی را درنهایت به بن بست بکشانند و دوباره گزینه‌های اولیه خود را مطرح کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا