خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل وابستگی منابع در محيط كسب و كار

«الهه اسکندری»، دانشجوی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران، در مقاله‌ای ترجمه شده که به انصاف نیوز ارسال کرد، درباره‌ی وابستگی منابع در محیط کسب و کار نوشت:

درک محیط برای اجرای یک واحد کسب و کار با موفقیت در هر مکان بسیار مهم است. از آنجا که عوامل محیطی تقریبا در هر جنبه‌ای از کسب و کار تاثیر می‌گذارند عواملی مانند: طبیعت، مکان، قیمت محصولات، سیستم توزیع یا سیاست‌های پرسنل مهم است. از این رو ما همچنین باید در مورد مفهوم محیط کسب و کار، طبیعت و اهمیت اجزای مختلف محیط زیست آشنا کنیم.

معانی محیط کسب و کار

موفقیت هر کسب و کار بستگی به تطبیق خود با محیطی که در آن عمل می‌کند دارد. برای مثال، زمانی که تغییرات در سیاست‌های دولت وجود دارد، کسب و کار باید تغییرات لازم را برای تطبیق خود با سیاست‌های جدید انجام دهد. به همین ترتیب، تغییر در فناوری ممکن است محصولات موجود را منسوخ سازد، همانگونه که دیدیم که معرفی رایانه جایگزین ماشین‌های تایپ شده است؛ تلویزیون رنگی، جای تلویزیون سیاه و سفید را از تقاضاهای مردم گرفته است. دوباره تغییر در مد و یا مشتری ممکن است تقاضا را در بازار برای یک محصول خاص تغییر دهد، برای مثال تقاضا برای شلوار جین با کاهش فروش لباس‌های سنتی شده است. تمام این جنبه‌ها عوامل خارجی هستند که فراتر از کنترل کسب و کار هستند. بنابراين واحدهای تجاری بايد مجبور شوند خودشان را با اين تغييرات سازگار کنند تا بتوانند در کسب و کار بمانند و موفق شوند. از این رو بسیار ضروری است که درک روشنی از مفهوم محیط کسب و کار و ماهیت اجزای مختلف آن داشته باشیم.

ویژگی‌های محیط کسب و کار

بر اساس بحث فوق، ویژگی‌های محیط کسب و کار را می‎توان به صورت زیر خلاصه کرد.

  • محیط کسب و کار مجموع کل عوامل بیرونی شرکت تجاری است و تأثیر زیادی بر عملکرد آنها دارد.
  • عوامل و نیروهایی مانند مشتریان، رقبا، تامین کنندگان، دولت و شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فنی و حقوقی را پوشش می دهد.
  • محیط کسب و کار در طبیعت پویا است، به این معنی که در حال تغییر است.
  • تغییرات در محیط کسب و کار غیرقابل پیش بینی است. پیش بینی دقیق وقایع آینده و تغییرات در محیط اقتصادی و اجتماعی بسیار دشوار است.
  • محیط کسب و کار از مکان به مکان، منطقه به منطقه و کشور به کشور متفاوت است. شرایط سیاسی در هند متفاوت از پاکستان است. طعم و ارزش‌هایی که مردم هند و چینی به آن احتیاج دارند بسیار متفاوت هستند.

اهمیت محیط کسب و کار

تعامل نزدیک و مداوم بین کسب و کار و محیط آن وجود دارد. این تعامل به تقویت شرکت تجاری و استفاده از منابع آن مؤثرتر کمک می‌کند. همانگونه که در بالا ذکر شد، محیط کسب و کار به صورت طبیعت چند منظوره، پیچیده و پویا است و تاثیر بسزایی بر بقا و رشد کسب و کار دارد. برای درک دقیق‌تر از محیط اجتماعی، سیاسی، قانونی و اقتصادی، به طور خاص، در کسب و کار به روش‌های زیر کمک می‌کند:

  • تعیین فرصت‌ها و تهدیدها: تعامل بین کسب و کار و محیط، فرصت و تهدید کسب و کار را شناسایی می‌کند. این امر به شرکت‌های تجاری برای سپری کردن چالش‌ها کمک می‌کند.
  • هدایت جهت رشد: تعامل با محیط زیست منجر به باز شدن مرزهای جدید رشد برای بنگاه‌های تجاری می‌شود. این امر کسب و کار را قادر می‌سازد تا زمینه‌های رشد و گسترش فعالیت‌های خود را شناسایی کنند.
  • یادگیری مداوم: تجزیه و تحلیل محیطی باعث می‌شود که کارکنان و مدیران در مقابله با چالش‌های کسب و کار آسان‌تر روبه‌رو شوند. مدیران انگیزه دارند که به طور مداوم دانش، درک و مهارت خود را برای برآوردن تغییرات پیش بینی شده در حوزه کسب و کار به روز کنند.
  • ایجاد تصویر: درک محیط زیست به سازمان‌های تجاری کمک می‌کند تا تصویر خود را بهبود بخشیده و حساسیت خود را نسبت به محیط زیستی که در آن کار می‌کنند، کمک کند. به عنوان مثال، با توجه به کمبود قدرت، بسیاری از شرکت‌ها در کارخانجات نیروگاه‌های انباشته (CPP)خود را برای برآورده ساختن نیازهای خود تنظیم کنند.
  • رقابت گروهی: این به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌های رقبا را تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس آن راهبردهای خود را بیان کنند.
  • شناسایی قدرت و ضعف شرکت: محیط کسب و کار به شناسایی نقاط قوت و ضعف فردی با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی و جهانی کمک می‌کند.

انواع محیط کسب و کار

محدود کردن محیط کسب و کار به عوامل بیرونی خارجی، ممکن است به دو دسته (الف) محیط اقتصادی ؛ و (ب) محیط غیر اقتصادی طبقه‌بندی شود. محیط اقتصادی شامل شرایط اقتصادی، سیاست‌های اقتصادی و سیستم اقتصادی کشور است. محیط غیر اقتصادی شامل محیط اجتماعی، سیاسی، حقوقی، فنی، جمعیت شناختی و طبیعی است. همه اینها بر استراتژی‌های تصویب شده توسط شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد و هرگونه تغییر در این مناطق احتمالا تأثیر گسترده‌ای بر عملیات آنها دارد.


منابع:

1-Cambridge TECHNICALS LEVEL 3-The business environment

2- Chapter 2-The Organisation Business Environment -O.E. Adegbite et al., Organisational Adaptations, SpringerBriefs in Business

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا