خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماموریت فرستاده‌ی ویژه رییس‌جمهور در جنوب شرق آسیا

‘معصومه ابتکار’ فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با سفری دو روزه به حوزه جنوب شرق آسیا پیام های ‘حسن روحانی’ در ارتباط با ‘برجام’ را تحویل مقام های ارشد مالزی و اندونزی کرد.

** مالزی

به گزارش ایرنا، سفر ابتکار به مالزی اولین دیدار یک مقام رسمی ایرانی به این کشور پس از بازگشت ‘ماهاتیر محمد’ نخست وزیر جدید مالزی به عرصه قدرت محسوب می شود.

ابتکار در دور اول سفر منطقه ای خود با حضوری یکروزه در مالزی دیدارهایی با مقام های ارشد این کشور شامل نخست وزیر، معاون نخست وزیر و وزیر امور زنان و خانواده و وزیر خارجه این کشور انجام داد.

ابتکار پس از دیدار با مقام های ارشد مالزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نتایج این دیدارها را خوب ارزیابی کرد و گفت: اوضاع جدید پس از خروج آمریکا از برجام نیازمند سیاست ها و شرایط جدید است که در دیدار با مقام های ارشد مالزیایی دراین خصوص و همچنین توسعه روابط دو جانبه در زمینه های مختلف گفت و گوهایی صورت گرفت .
وی در عین حال در این دیدارها در ارتباط با اهمیت و تقویت و توسعه همکاری های دوجانبه ، گفت و گوهای خوبی با طرف های مالزیایی انجام داد.

ابتکار تاکید کرد که با توجه به وضعیت جدید خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای و شرایطی که ایجاد شده، در نقشی که کشورهایی مثل مالزی دراین زمینه دارند و می توانند ایفا کنند، گفت وگو شد.

به گفته معاون رئیس جمهوری، شرایط کنونی نیازمند سیاست ها و تدابیر جدیدی به ویژه از نظر اقتصادی است.

فرستاده روحانی با بیان اینکه ایران و مالزی از دیرباز با یکدیگر روابط بسیار خوبی داشته اند، ابراز امیدواری کرد که با حضور ماهاتیر محمد و دولت جدید، روابط دو کشور بیش از پیش تقویت شود.

بر اساس این گزارش، ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار با نگاهی مثبت، سلام های گرمی برای رئیس دولت ایران و همینطور حمایت و همراهی با تهران ابلاغ کرد.

دیدارهای ابتکار در ‘پوتراجایا’ پایتخت ستادی مالزی انجام شد و وی با ‘سیف الدین عبدالله’ وزیر خارجه این کشور که بتازگی به کابینه دولت ماهاتیر پیوسته است نیز دیدار و گفت وگوی کوتاهی داشت.

ابتکار در مجموع در این دیدارها دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران نسبت به برجام و انتظارات از جامعه بین‌المللی و کشورهای مختلف و شریکان تجاری و اقتصادی ایران را تشریح کرد.

وی در دیدار ‘وان عزیزه وان اسماعیل’ معاون نخست وزیر و وزیر امور زنان و خانواده مالزی نیز به طور مشخص برآمادگی ایران در مورد توسعه روابط دو کشور در حوزه زنان و خانواده تاکید کرد.

** اندونزی

ابتکار در دومین مرحله از سفر منطقه ای خود به اندونزی عزیمت کرد تا پیام مکتوب حسن روحانی در مورد برجام به ‘جوکو ویدودو’ رئیس جمهوری اندونزی را تسلیم معاون وی ‘یوسف کالا’ کند.

در این دیدار همچنین دعوتنامه رسمی از رئیس جمهوری اندونزی برای شرکت در مجمع گفت و گو و همکاری های آسیا را که اجلاس سران و وزیران آن در آینده در ایران برگزار می شود، تسلیم معاون ویدودو شد.

ابتکار در این دیداررسمی با تاکید بر روابط دوستانه میان تهران و جاکارتا، برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و همچنین تسهیل روابط بانکی میان دو کشور را برای توسعه روابط و همکاریهای دوجانبه ضروری دانست .

گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از جمله محورهای این گفت و گوها اعلام شد.

ابتکار در این دیدار برجام را نمونه ای بارز و مهمی از تعهدات بین المللی در راستای حفظ صلح و امنیت در جهان دانست. یوسف کالا نیز بر حمایت همیشگی از ایران در مباحث هسته ای تاکید کرد.

یوسف کالا معاون رییس جمهوری اندونزی با اشاره به اینکه اندونزی همواره حتی در دورانی که کمتر کشوری از برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران حمایت می کرد، در سازمان ملل از ایران حمایت نموده، افزود: اندونزی بر حفظ و استمرار برجام تاکید و آمادگی دارد برای توسعه همکاریها در همه زمینه ها با تهران اقدام کند.

بررسی آخرین تحولات منطقه، جهان، معاهدات بین المللی از دیگر محورهای گفت و گوهای دو جانبه معاونان روسای جمهوری ایران و اندونزی بود.

دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهوری با ‘رتنو مرسودی’ وزیر خارجه اندونزی نیز با محوریت برجام انجام شد .

وی با اشاره به اقدامات غیرقانونی و خارج از عرف بین الملل آمریکا در برخورد با مساله برجام، همکاری جامعه جهانی از جمله اندونزی به عنوان بزرگترین کشور اسلامی و از رهبران ‘جنبش عدم تعهد’ را برای حفظ صلح بسیار مهم خواند.

مرسودی نیز در این دیدار ضمن تاکید بر ساز و کارهای بین المللی و حفظ توافقات انجام شده، گفت: دولت اندونزی همواره از دیپلماسی به عنوان مهمترین و بهترین ساز و کار حل مسایل بین المللی حمایت کرده و از حامیان برجام بوده و در حال حاضر نیز خواستار پایبندی طرفین توافق بر حفظ آن به منظور کمک به صلح و ثبات در محیط بین الملل است .

وزیر خارجه اندونزی با ابراز خرسندی از توافقات حاصله در کمیسیون مشترک برجام در وین، افزود که دولت متبوعش علاوه بر حمایت سیاسی، به دنبال یافتن راه حلهای عملی برای کمک به حفظ و اجرای برجام و تامین منافع طرفین و سایر اعضای جامعه بین المللی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا