خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض دانشجویان روزانه به شهریه‌ی دروس جبرانی

درچند روز گذشته و با شروع فرایند انتخاب واحد و ثبت نام دانشجویان ارشد بعضی از دانشجویان که اقدام به گذراندن واحدهای جبرانی دروس خود کرده بودند با پیغام عدم امکان ثبت‌نام و نیاز به تسویه حساب بابت گذراندن دروس جبرانی مواجه شده‌اند.

به گزارش انصاف نیوز، کانال تلگرامی شورای صنفی کل دانشجویان دانشگاه تهران با اعلام این خبر نوشت:

این اقدام دانشگاه در حالی صورت می‌گیرد که آقای قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مصاحبه‌ی خود با خبرگزاری ایسنا تاکید کرد «براساس قوانین مصوب هیچ دانشگاه دولتی حق ندارد از دانشجویان دوره‌ی روزانه چه برای دروس جبرانی یا دروس اصلی شهریه‌ای دریافت کند.»

اظهارات این نماینده‌ی مجلس در حالی صورت می‌گیرد که در ماده ۹ آیین‌نامه‌ی آموزشی دوره‌ی کارشناسی ارشد ناپیوسته به تاریخ ۱۳۹۴/۰۸/۱۰ صراحتاً دریافت وجه برای دروس جبرانی ارائه شده ذکر شده‌است و جای سؤال است که چگونه چنین آیین‌نامه‌ای توسط وزیر علوم کشور امضا شده و نمایندگان مجلس که نمایندگان مردم و مرجع قانون‌گذاری کشور هستند و کمیسیون‌های مربوطه به بررسی و رفع مشکل این آیین‌نامه نپرداخته‌اند! ماده ۹ آیین‌نامه‌ی آموزشی دوره‌ی کارشناسی ارشد ناپیوسته:

«تعداد واحدهای دروس جبرانی به تشخیص گروه آموزشی حداکثر ۱۲ واحد است.

تبصره ۱: کسب نمره قبولی ۱۲ در دروس جبرانی الزامی است ولی نمره مذکور در میانگین نیمسال و کل دانشجو محاسبه نمی‌شود و هزینه این دروس طبق تعرفه مصوب هیئت امناء موسسه (دانشگاه) از دانشجو دریافت می‌شود.»

این اقدام دانشگاه برای دریافت وجه مضاعف از دانشجویان در شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی موجود روزگار سخت دانشجویان را از پیش نیز سخت‌تر کرده و باعث بروز مشکلات فراوان برای تعداد زیادی از دانشجویان شده‌است.

حتی اگر با دلیل و استدلال ارائه شده برای وجود دروس جبرانی که مبنی بر ادامه تحصیل برخی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های غیرمرتبط با مقطع کارشناسی خود است نیز کنار بیاییم، هنوز جای سؤال وجود دارد که چطور دانشکده‌ای مانند مطالعات جهان و برخی رشته‌های شناور در دانشگاه تهران که مطلقاً رشته‌ی دوره‌ی کارشناسی ندارند نیز از قاعده‌ی دریافت این وجوه غیرمنطقی مستثنی نیست.

با شروع اعمال فشار به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران شاهد شروع تجمّعات اعتراضی این دانشجویان در دانشگاه بوده و هسته اولیه اعتراضات دانشجویی در روز شنبه سه شهریور ماه در کوی دانشگاه و ادامه‌ی اعتراضات در روز پنجم و ششم شهریور ماه در مقابل ساختمان معاونت آموزشی دانشگاه و کتابخانه مرکزی شکل می‌گیرد.

با توجه به اصل بیست و هفتم قانون اساسی که بیان کننده آزادی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد است، شورای صنفی کل دانشگاه تهران حمایت کامل خود از این تجمع‌های کاملاً صنفی را اعلام داشته و هرگونه بهره‌برداری سیاسی و جناحی از مطالبات صنفی دانشجویان را به شدت محکوم می‌کند.

این در حالی که رییس دانشگاه تهران به خبرگزاری مهر گفته است «که موضوع دریافت شهریه برای دروس جبرانی مصوبه هییت امنای دانشگاه در سال ۸۷ بوده است و موضوع جدیدی نیست».

تاوان اشتباه آموزش را دانشجو نباید پس دهد

یکی از دانشجویان معترض به شهریه برای دروس جبرانی بابیان اینکه پرداخت شهریه بابت دروس جبرانی در هیات امنای دانشگاه تصویب شده است، گفت: این شهریه به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که تغییر رشته یا تغییر گرایش داده‌اند و باید یک سری درس‌ها را به‌عنوان دروس جبرانی بگذارند که دانشگاه بابت آن‌ها شهریه می‌گیرد. ولی این نکته باید ذکر شود که رشته‌ی ارشد تعدادی از دانشجویان در دوره‌ی کارشناسی ارائه نمی‌شود و آن‌ها ناگزیر به گذراندن یکسری از دروس هستند و حتی تعدادی از آن‌ها دروسی را به‌عنوان جبرانی در دانشگاه گذرانده‌اند که در کارشناسی همان درس را پاس کرده‌اند.

این دانشجو که نمی‌خواست نامش درج شود به خبرنگار انصاف نیوز گفت: وقتی که وارد سایت شدم تا انتخاب واحد کنم، فهمیدم که باید برای دروس جبرانی شهریه بپردازم. این درصورتی است که وقتی به آموزش دانشکده مراجعه کردیم آن‌ها نیز بی‌خبر بودند و در ابتدا فکر می‌کردند که دانشجوی شبانه هستم. این دقیقاً مثل این است کسی نامه‌ای را برای شما بیاورد اما آن را زیر قالی، در خانه‌ی شما بگذارد به طوری که کسانی که خانه بوده‌اند نیز متوجه آن نشوند.

او ادامه داد: در واقع امسال اولین باری است که باید برای دروس جبرانی شهریه پرداخت کنی. دروسی که در چند ترم پیش پاس شده‌اند و حالا بابت گذراندن آنها طلب شهریه شده است. بسیاری از دانشجویان، که در گذشته دفاع کرده‌اند بدون پرداخت شهریه فارغ التحصیل شده‌اند اما قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا بر غیرقانونی بودن دریافت هرگونه شهریه بابت دروس جبرانی از دانشجویان روزانه تاکید کرد.

او گفت: وقتی کسی تغییر رشته می‌دهد لزوماً نیازی ندارد که بسیاری از واحدهای جبرانی که دانشگاه در نظر می‌گیرد، را بگذارند زیرا او در کنکور توانسته است به سوال‌ها پاسخ دهد. دانشگاه باید دانشجویان را از قبل از انتخاب رشته در جریان این قضیه قرار می‌داد و حتی در دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی این مساله را ذکر می‌کرد، مثلاً خود من اگر می‌دانستم که باید شهریه بپردازم به دانشگاه دیگری می‌رفتم. وقتی آموزش دانشکده‌ها از همچین موضوعی بی‌خبر هستند نباید از دانشجویی که تازه نتایج کنکور را دیده و هیجان زده است انتظار داشت برود مصوبات هیات امنا را بخواند که آیا برای مواردی که عرف جامعه است (اینکه از دانشجوی روزانه هیچگونه شهریه‌ای دریافت نمی‌شود) شهریه‌ای در نظر گرفته شده ایا نه.

این دانشجو افزود: وقتی از این مساله باخبر شدیم ابتدا نامه‌نگاری‌هایی را با مسوولان دانشگاه انجام دادیم اما متاسفانه پاسخی داده نشد به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به صورت قانونی و با مطالبه‌ی مشخص تجمع کنیم. در جلسه‌ای که در دانشگاه داشتیم خود مسوولان گفتند که آموزش دانشکده‌ها مقصر هستند اما دانشجو که نباید تاوان اشتباه آن‌ها را بدهد.

او در پایان اضافه کرد: خواسته‌ی ما از مسوولان دانشگاه این است که اول از دانشجویان ورودی قبل از 97 که در هنگام انتخاب رشته و دانشگاه از این موضوع بی اطلاع بودند شهریه‌ای دریافت نکنند؛ و سپس اینکه موضوع پرداخت شهریه را در دفترچه‌ی انتخاب رشته ذکر کنند و همچنین این دروس جبرانی را اختیاری کنند و این‌را برعهده‌ی خود دانشجو بگذارند که می‌خواهد آن واحدها را پاس کند یا نه. چون اگر واقعاً نیازمند به گذراندن دروس جبرانی باشد حتماً درس‌های دیگر خود را نمی‌تواند پاس کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا