خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بسیاری از داروها در احتکار است

مسوولان انجمن‌های برخی بیماری‌های خاص می‌گویند با مشکل تامین بعضی داروها در کشور روبرو هستیم و بسیاری از داروهای هموفیلی و تالاسمی در حال حاضر دچار کمبود هستند و بعضا خبرهایی از عدم پخش این داروها و کمبود آنها در برخی استان‌های کشور به گوش می‌رسد. این درحالی است که «حسین علی شهریاری»، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تاریخ ششم شهریورماه جاری به «خبرفوری» گفته بود: «با توجه به نظارت‌هایی که در شرایط فعلی نوسانات اقتصادی و ارزی در کشور وجود دارد تا به این لحظه گزارشی از احتکار دارو به ویژه داروهای بیماران خاص گزارش نشده است.»

بیشتر بخوانید:

چهارده استان مشکل کمبود داروی هموفیلی دارند

«احمد قویدل»، رییس انجمن هموفیلی از کمبود دارو در آذربایجان غربی، البرز، ایرانشهر، لرستان، قزوین، کردستان، بم، جیروفت، سیرجان، ساوه، کرمانشاه، گلستان، مازندران، همدان، فارس و قم خبر داد و به خبرنگار انصاف نیوز گفت: ضمن آنکه به نقطه نظرهای آقای شهریاری احترام می‌گذارم، اما گزارش‌های غیرموثق به ایشان می‌رسد؛ حداقل در 14 استان از جمله استان خود رییس کمیسیون بهداشت این مشکل کاملا وجود دارد.

او افزود: آقای شهریاری می‌تواند سهمیه‌ی استان سیستان و بلوچستان را از سازمان غذا و دارو بررسی کند که در چه تاریخی ارسال شده؛ بعد از اداره‌ی بیماری‌ها استعلام کند این حواله‌ها چه زمانی صادر و به کدام دانشگاه ارسال شده است، اینها را که باهم مقایسه کند متوجه می‌شود داروها گرو نگه داشته می‌شود.

رییس انجمن هموفیلی در ادامه گفت: این داروها را انبار می‌کنند تا بعدا گران‌تر بفروشند؛ در واقع این داروها گرو نگه داشته می‌شوند و سهمیه‌ی بیماران را به درستی نمی‌دهند. مثلا تا دیروز فاکتور 9 نداشتیم و قرار بود امروز برسد، اما شرکتی که باید تا امروز می‌رساند گفته موجودی نداریم!

داروهای تالاسمی به سختی پیدا می‌شود

همچنین «یونس عرب»، رییس انجمن تالاسمی از مشکل کمبود دارو برای بیماران تالاسمی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: اگر داروها در احتکار نیست؛ پس کجاست که هزینه‌ها اینقدر افزایش پیدا کرده است؟! یا شرکت‌های داخلی تولید را متوقف کرده‌اند، ارز به آن‌ها تخصیص داده نمی‌شود و یا کار بانکی برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست تا انتقال ارز انجام دهند که کشورهای دیگر مواد اولیه تهیه کنند یا دارو وارد کنند. در بسیاری از موارد هم با مشکل نقدینگی ارزی مواجه هستیم.

عرب در ادامه بیان کرد: داروهای «دسفرال» و «دفرازیروکس» به سختی به دست بیماران می‌رسد و هزینه‌ی آن‌ها بسیار است.

بیماران ایدز و ام‌اس مشکل ندارند

«زهرا بیات»، مدیر تحقیقات ایدز کشور به خبرنگار انصاف نیوز گفت: در حال حاضر داروهای ایدز در دسترس هستند و هیچ کمبودی نداریم، این داروها برای بیماران رایگان بوده و هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌کنند.

«عبدالحسین هوشمند»، مدیرعامل انجمن ام‌اس هم به وضعیت آرام در مورد داروها اشاره کرد و گفت: فعلا مشکلی نداریم فقط گاهی نوساناتی در قیمت به وجود می‌آید که وقتی منعکس می‌کنیم درست می‌شود.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا