خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش ماهاتیر محمد به جنگ تجاری آمریکا و چین

ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا – پاسیفیک (اَپک) در پاپواگینه نو خواستار گسترش سطح تجارت بین کشورهای ثروتمند و کشورهای در حال توسعه شد.

به گزارش ایرنا از رسانه های استرالیایی، ماهاتیر محمد در این اجلاس در که پاپوا گینه نو در حال برگزاری است، گفت: ملت ها باید ارزش جهانی شدن و ادغام اقتصادی را دوباره ارزیابی و تثبیت کنند؛ زیرا برخی از کشورها در حال عقب نشینی از آن و تشدید نابرابری هستند.

وی افزود: مزایای تجارت آزاد و عادلانه و یکپارچگی اقتصادی از بین رفته است و این موضوع در اقتصادهای بزرگ با برگزیت و جنگ های تجاری خود را نشان داده است.

وی تاکید کرد : جنگ تجاری میان آمریکا و چین هم بیشتر باعث اختلال در تجارت و بازرگانی در جهان شده است.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین نیز امروز در مورد خطرات تداوم جنگ تجاری در جهان هشدار داد و گفت: تلاش‌ها برای ایجاد موانع و قطع روابط اقتصادی نزدیک برخلاف قوانین اقتصادی و جریان‌های تاریخی است و این رویکرد کوته‌بینانه محکوم به شکست است.
شی با انتقاد از سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: ما باید سیاست یک جانبه گرایی و حمایت صرف از اقتصاد و صنایع داخلی را کنار بگذاریم .

وی گفت : جهان باید سیستم تجارت چند جانبه تحت هدایت سازمان تجارت جهانی را حفظ کند و جهانی‌سازی اقتصادی را بیش از پیش آزاد، جامع، متعادل و سودمند سازد.

این در حالی است که مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت که رقابت میان واشنگتن و پکن رو به افزایش است و هشدار داد فشارها بر چین تا زمانی که این کشور رویکردهای تجاری‌اش را عوض نکند ،تشدید خواهد شد.

پنس افزود: ما تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی به ارزش 250 میلیارد دلار در نظر گرفتیم و این رقم احتمالا دو برابر شود.
اجلاس دو روزه اپک از امروز شنبه آغاز و تا فردا به کار خود در کشور جزیره ای پاپوا گینه نو ادامه خواهد یافت.

21 کشور استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تایوان، هنگ کنگ، پاپوآ گینه نو، چین، مکزیک، شیلی، پرو، روسیه، آمریکا و ویتنام، اعضای اَپِک هستند و پاپوا گینه نو اکنون ریاست دوره ای این سازمان را برعهده دارد.
بر اساس گزارش بانک‌ جهانی اعضای اپک با دارا بودن حدود 40 درصد جمعیت جهان، ‌57 درصد کل تولید ناخالص داخلی و 60درصد خروجی اقتصادی جهان را در اختیار دارند. اما آنچه مانع از قدرت‌ گرفتن و ایفای نقش اصلی اپک در اقتصاد جهانی شده شامل گستردگی و تنوع اقتصاد‌های این گروه بزرگ اقتصادی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا