خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیش‌بینی مهم‌ترین رخدادهای سال ۲۰۱۹ از نگاه ۱۸ تحلیلگر و استراتژیست

۱۸ نفر از تحلیلگران سیاسی و استراتژیست‌های شناخته شده با دیدگاه های متفاوت در گزارش پیش رو چشم انداز خود را از روند رخدادهای سال ۲۰۱۹ رسانه ای کرده اند. نشریه پولیتیکو که این دیدگاه ها را در قالب گزارش ارائه داده؛ سال پیش رو را آبستن حوادثی پرشمار می داند.

به گزارش شفقنا از پولیتیکو، در مقدمه گزارش آمده است: در شرایطی که دوران ریاست جمهوری ترامپ به نیمه دوم رسیده و در عین حال رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری دوره آتی نیز آغاز شده است، نشریه پولیتیکو از شماری از اندیشمندان، نویسندگان، تحلیلگران و استراتژیست های مطرح خواسته تا توقع شان را از سال ۲۰۱۹ ارائه دهند. در ادامه سرفصل های گوناگون این پیش بینی ها را با هم می خوانیم. با این توضیح که تنها سرفصل هایی که برای ما در این جا می تواند اهمیت داشته باشد در این گزارش آمده و از ذکر مسایلی که به عنوان مسایل داخلی آمریکا شمرده می شود، مسایلی مانند بیمه سلامت و… درگذشته ایم.

اقتصاد برای ترامپ چه معنایی دارد؟

روبرت ام شرام استراتژیست مطرح دموکرات و مدیر مرکز سیاست آینده که برای چند رئیس جمهور و معاونانش متن سخنرانی هایشان را نوشته می گوید که « مهم ترین اتفاق سیاسی سال ۲۰۱۹ به هیچ وجه سیاسی نخواهد بود، بلکه می توان گفت تبعاتی سیاسی به بار خواهد آورد».

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به سو استفاده ترامپ از رشد اقتصادی آمریکا –که به باور این تحلیلگر از سال آخر دولت اوباما آغاز شده بود و در دو سال اخیر هم ادامه یافته- باور دارد که در سال ۲۰۱۹ این رشد کاهش یافته و شاید هم برعکس خواهد شد. او می گوید که در این صورت ترامپ جز خودش نمی تواند کسی را ملامت کند، چون به هر حال فارغ از این که شخص روسای جمهور مسئول رشد یا ضعف اقتصادی کشورها هستند، اما ترامپ با سیاست های خودخواهانه اش کاری کرده که نمی توان هیچ فرد یا سازمان دیگری را در معضلات احتمالی دخیل دانست.

به هر حال این محتمل است که ترامپ در سال آینده با بحران هایی چون افزایش بیکاری،  بیمه سلامت و مسایل اقتصادی دیگر  سر و کار داشته باشد. او که سال گذشته با اصطلاح عجیب «اقتصاد احمق است» خبرساز شده بود، در صورت ایجاد چنین بحران هایی باید خیلی احمق باشد که فکر کند با محبوبیتی حدود ۳۵ درصد رای دهندگان خواهد توانست سال ۲۰۲۱ را در کاخ سفید سر کند.

بازی جدید بچه ها

جان فیهری استراتژیست جمهوری خواه درباره روند تحولات آتی آمریکا می گوید که در شرایطی که در کنگره صف بندی آشکاری بین مخالفین و هواداران ترامپ ایجاد شده، بی شک در سال آتی شاهد ورود چهره های جدید از هر دو جناح خواهیم بود که قصد دارند روی استقلال خود تاکید کنند و به این دلیل تندترین انتقادات را انجام خواهند داد. به گفته این تحلیلگر سیاسی موضوعاتی چون سیاست سلامتی اوباما که باعث خالی شدن خزانه دولت شد، بخشودگی های مالیاتی، ممنوعیت یا آزادی حمل سلاح، و قوانین مهاجرتی زمین های بازی نمایندگان کنگره برای زورآزمایی خواهند بود.

اوج گیری زنان

دانا برزیل یکی از مسئولان کمیته ملی حزب دموکرات می گوید: سال ۲۰۱۹ سال مطالبه حقوق برابر است. ایالات متحده در آستانه ورود به صدمین سال حق رای زنان است، اما در عین حال در تمام دنیا شاهد انقلابی زنانه خواهیم بود که امروز هم نشانه هایش را می بینیم، اما تاکنون در رادار رسانه ها قرار نگرفته است.

این مطالبات زنانه در نقاط مختلف دنیا جلوه هایی متفاوت دارند.  در عربستان سعودی حق رانندگی زنان که تازه اعطا شده بی تردید مطالباتی دیگر را در پی خواهد داشت. در آمریکا نیز اگر تنها ایالتی که از تصویب قانون برابری استنکاف ورزیده سر عقل بیاید، شاهد ملی شدن حقوق برابر زنان و مردان در این کشور خواهیم بود. اتفاقی که تاثیرات مهمی در سیاست های داخلی و خارجی ایالات متحده خواهد گذاشت و تقریبا برای همگان سودمند خواهد بود.

استعفای رئیس جمهور

سوفیا نلسون که نویسنده، تحلیلگر سیاسی و ستون نویس روزنامه هاست، نوشته که « مهم ترین خبری که من در سال ۲۰۱۹ انتظارش را می کشم، خبر استعفای ناگهانی رئیس جمهور دونالد ترامپ است. فکر می کنم ترامپ درگیر منازعه ای شبیه مورد عجیب نیکسون در سال ۱۹۷۳ شده، که در نهایت پایانی تلخ را برای دوره ریاست جمهوریش به بار آورد. در عین حال ترامپ در سال آتی شاهد انشعاب های فراوانی نیز خواهد بود- نه تنها در کشور که حتی در خانواده اش و البته امپراتوری اقتصادی اش که باعث می شود مثل نیکسون ناگهان تصمیم به استعفا بگیرد و میدان را بسپارد به معاون رئیس جمهور پنس.

باور کنید این ها رویاپردازی نیست. من باور دارم که این امر ممکن است، تنها به شرطی که مایکل کوهن که به عنوان وکیل و سخنگوی ترامپ فعالیت می کند اطلاعات مهم تر و بیشتری را افشا کند.

ائتلاف های شکننده

هیتر هارلبورت مدیر سازمان تغییرات سیاسی چشم انداز سال آینده را مملو از ائتلاف های موقتی و شکننده می بیند. به باور این کارشناس مهم ترین جلوه این ائتلاف ها را در مورد جنگ یمن خواهیم دید- که چند وقتی می شود کنگره و دولت را به شدت در مقابل هم قرار داده است. بعید نیست در این شرایط گروه های کوچک با ظاهری مستقل از داخل هر دو جناح سیاسی آمریکا سربرآوده و برای حل مشکلات سیاسی و به خصوص این قضیه بسیار مهم ائتلاف هایی کوچک را سامان دهند.

از این رو که در داخل دو حزب مهم آمریکا انگیزه و کارایی چندانی برای غلبه بر بحران انسانی یمن وجود ندارد، شکل گیری این ائتلاف ها در سال ۲۰۱۹ حتمی به نظر می رسد. به باور تحلیلگران سیاسی گذشته از جنگ یمن تشکیل چنین ائتلاف هایی را در مواردی چون مسایل امنیت داخلی، اصلاحات قضایی، بودجه دفاعی و سیاست های محیط زیستی دولت هم شاهد خواهیم بود.

چپ روی دموکرات ها

به باور جف رویی استراتژیست جمهوری خواه در سال آتی شاهد چپ روی هر چه بیشتر دموکرات ها خواهیم بود و این قضیه بیشترین آسیب را به خود این حزب وارد خواهد آورد. او می گوید که این قضیه را در معرفی گزینه های این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به وضوح خواهیم دید- که به نظر می رسد حق با او بوده و تاکنون در سه کاندیدای احتمالی که اعلام حضور کرده اند، ویژگی های مشابهی چون نقدهای تند و پوپولیستی اقتصادی، غیر آمریکایی بودن و مواردی از این دست را می بینیم.

این پیش بینی حاکی از این است که در سال آتی درگیری هایی را در بین دموکرات ها می توانیم انتظار داشته باشیم، تا حدی که سیاست های لیبرال مبتنی بر سوسیال دموکراسی تبدیل به رویه غالب این حزب خواهد شد.

رابطه آمریکا با چین

کن بلکول سفیر سابق آمریکا در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد رابطه کشورش با چین می گوید: یکی از مهم ترین موضوعاتی که رئیس جمهور و البته کل کشور آمریکا در سال ۲۰۱۹ با تبعات آن روبرو خواهد بود، روابط آمریکا و چین است. آمریکا با چین در سال آتی در موارد و مسایل زیادی از جمله تجارت، مجازات مذهبی، آزادی های مذهبی، هکرهای مجازی و احتمالا برخورد نظامی دچار اختلاف و چالش خواهد شد. برای دهه های متوالی روسای جمهور و سیاستمداران آمریکایی چین را به تقلب در تجارت متهم کرده اند، اما هیچ کدام تاکنون کاری برای حل این معضل انجام نداده اند. اما دولت ترامپ این رسم دیرینه را شکسته و واکنش شدیدی به چینی ها نشان داده است. ترامپ هم چنین به طرف چینی پیامی هم فرستاده که جنایات سایبری را بی مجازات نخواهد گذاشت. رهبری گروه جی فایو دیگر محل مشکلات آمریکا با چین است و به نظر می رسد در سال ۲۰۱۹ امریکا هر کاری خواهد کرد تا نگذارد چین به رهبری این گروه دست یابد.

تهدید چین به مجازات در صورت زیر فشار و تهاجم نظامی قرار دادن اقلیت های مذهبی این کشور و زیر پا گذاشتن آزادی های مذهبی دیگر موردی است که ممکن است در سال ۲۰۱۹ منازعاتی جدی تر را میان این دو کشور کلید بزند.

یک رکود اقتصادی دیگر

جیکوب هیلبران سردبیر نشنال اینترست و مفسر سیاسی سال ۲۰۱۹ را سال رکودی بزرگ در اقتصاد می داند: ترس از دوران رکود را فراموش کنید و به خود رکود بیندیشید. آمریکا امسال با یک رکود بزرگ مواجه خواهد شد. در نودمین سالگرد ورشکستگی بزرگ بازار سهام در سال ۱۹۲۹ احتمال زیادی وجود دارد که آمریکا دوباره با چنان دورانی روبرو شود. یک دژاووی دردناک. شرایط هم گواهی بر همانندی موقعیت کشور با دوران رکود بزرگ می دهد. آمریکا که آن روزها با تبعات جنگ جهانی اول درگیر بود، امروزه هم چنان شرایطی را تجربه می کند. جالب این که در هر دو دوره نیز جمهوری خواهان سکان کشور را در دست داشتند. هم چنین دونالد ترامپ نیز مثل سلف خود، ریچارد هوور تاجر و بازرگان است. بازرگانی به شدت تحت تاثیر اطافیانش؛ که در تدارک جنگی تازه است. این بار با نظام حاکم بر ایران؛ که وزیر امور خارجه اش مایک پمپئو و مشاور امنیت ملی اش جان بولتون سال هاست رویای آن را در سر دارند. در شرایطی که این احتمال وجود دارد که قیمت نفت در یک شب به بشکه ای پانصد دلار برسد، دیوانگی های ترامپ احتمال زیادی دارد آمریکا را به روز سیاه بکشاند.

انتخابات مقدماتی دموکرات ها

جسی فرگوسن یک استراتژیست دموکرات است و مسئول روابط عمومی ستاد هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶. او سال آینده را سال بحث های بی پایان درباره انتخابات مقدماتی دموکرات ها برای انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری می داند؛ درباره این که این انتخابات چه آسیب هایی به دموکرات ها زده، یا آن ها را تا کجا جلو برده است. این که  آیا باعث چپ روی حزب شده یا که بر مبنای تفکرات همیشگی دموکرات ها و به نفع شان بوده. این که به ترامپ اجازه داده برای انتخاب مجددش رویاپردازی کند، یا که نفس های او را به شماره انداخته.

اما برای ترامپ و طرفدارانش ترسناک ترین اتفاق زمانی رخ می دهد که انتخابات مقدماتی دموکرات ها برای انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری برای دموکرات ها خوب باشد، برای دموکراسی خوب باشد، و در ضمن شانس این جناح را برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ و شکست دادن ترامپ بیشتر بکند. بی تردید همه مان می دانیم که در یک مسیر اوج و فرودهای بی شماری وجود دارد، اما این انتخابات برای دموکرات ها بیشترین اهمیتش این است که اوج و فرودهای مسیر، دست اندازهای جاده و مواردی از این قبیل را می نمایاند و می تواند کاری کند که این حزب صدای خودش را بشنماسد و بداند که در چه حیطه هایی می تواند مانور دهد و امکان موفقیت بیشتری دارد.

در اواخر ۲۰۱۸ شمار کاندیداهای احتمالی دموکرات ها برای انتخابات مقدماتی به حد و اندازه ای عجیب و رکوردشکن نزدیک شد. به رغم تمام نکات منفی که برای این تعدد کاندیداها برشمرده اند، این مساله را از این نظر که می تواند در نهایت کاندیدایی با شانس موفقیت بیشتر را در رادار دموکرات ها قرار دهد به فال نیک می گیریم. این چهره ها بعدتر در انتخابات نمایندگان نیز به درد خواهند خورد و در نهایت خواهید دید که ما صندلی های بسیار بیشتری را در کنگره تصاحب خواهیم کرد. حتی بیشتر از انتخاباتی که بعد از واترگیت برگزار شد.

در مراسم شامی که چندی پیش در آن شرکت داشتم، از زبان یکی از کاندیداهامان نکته ای شنیدم که دانستنش به ما و هر کس دیگری در انتخاب گزینه نهایی می تواند کمک زیادی بکند. آن کاندیدا می گفت که آمریکایی ها یک رژیم استبدادی را دوست ندارند. یعنی یک نفری که ادای دیکتاتورها را درآورد و آن بالا به همه تحکم کند. در شرایطی که آمریکا چند سال است با چنین فردی سر می کند، الان آمریکایی ها چیز دیگری می خواهند. یک چیز متفاوت تر. این حالا بر عهده ماست که این چیز متفاوت را نشان دهیم. در حالی که ترامپ دارد با رفتارهای ضد دموکراتیک و ضد آمریکاییش حال می کند، ما باید بهترین پیشنهاد را به آمریکا بدهیم. اتخابات مقدماتی نشان خواهد داد ما چنین چیزی در آستین داریم یا نه.

انحلال دولت ترامپ

پتی سولیس دویل یک استراتژیست دموکرات و گرداننده اصلی ستاد هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۰۸ است. به باور او سال ۲۰۱۹ اتفاقات مهمی پیرامون ترامپ رخ خواهد داد. او می گوید که در سه ماه اول ۲۰۱۹ شاهد گزارش مفصل و تند رابرت مولر بازرس ویژه ای که ارتباط ستاد ترامپ را با روس ها پیگیری می کند خواهیم بود. سازمان های دیگر هم گزارش هایی دیگر و بیشتر درباره خود ترامپ، شرکت هایش و البته اعضای خانواده اش خواهند نوشت. نمایندگان دموکرات هم تحقیقاتی جدید درباره عزل و نصب های کابینه ترامپ و البته سو استفاده و آزار کودکان پناهندگان را دنبال خواهند کرد. آسیب های سیاست های ترامپ به کشاورزان و کارگران به خصوص کارگران کارخانه های اتومبیل سازی نیز ادامه خواهد داشت. شکست ها و تصمیمات اشتباه ترامپ در سوریه و پورتوریکو در نهایت بر بازار سهام تاثیر خواهد گذاشت و اعتماد مردم و خریداران را از بین خواهد برد. تلفن ها، متن های ارسالی، ای میل ها و… که افشا خواهند شد در کنار عکس های منتشر شده در رسانه ها نشان خواهند داد که ترامپ تا چه حدی می تواند فاسد و بی رحم باشد. این ها البته جنبه های خصوصی زندگی ترامپ را شامل خواهند بود، اما به هر حال اوضوع را برای دونالد ترامپ بدتر و بدتر خواهند کرد. تا جایی که اگر در ماه های آخر سال بشنویم که ترامپ استعفا داده یا قصد شرکت در انتخابات ۲۰۲۰ را ندارد، نباید شگفت زده شویم.

همدلی کنگره

فرانک لانتز که یکی از مدیران سازمان های نظرسنجی دولت جمهوری خواه ترامپ است درباره تحولات سال ۲۰۱۹ می گوید: تنها دو زمینه وجود دارد که هر عقل و منطق سالمی بر لزوم همدلی در پیگیری آن ها گواهی می دهد» توجه به زیر ساخت ها و البته معضل مهاجرین و قوانین مهاجرتی. جامعه به خوبی می داند که در هر دو این زمینه ها باید دولت را آزاد گذاشت تا نقشه هایش را پیش ببرد و اوضاع را درست کند. با همدلی و همکاری با این برنامه ها دموکرات ها هم می توانند به رای دهندگان نشان دهند که تنها اعتراض و مقابله با برنامه های دولت را بلد نیستند و می توانند در مواقع لزوم کشور را نیز اداره کنند.

دموکرات های جوان

نسل جدیدی از دموکرات ها که وارد میدان رقابت می شوند، و نحوه مواجهه جمهوری خواهان با این قضیه یکی از مواردی است که میدان سیاسی آمریکا را در سال های آتی شکل خواهد داد. این عقیده هاوارد دین است، یک سیاستمدار سابق که از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ رئیس کمیته ملی دموکراتیک بود. او می گوید: به نظر من مهم ترین تحول جامعه سیاسی آمریکا تغییر نسلی است که در رای دهندگان دموکرات ایجاد شده و حزب باید با رصد کردن دقیق آن برای استفاده از این تغییر برنامه ریزی کند.  در انتخابات ایالت ها در سال ۲۰۱۸ دیدیم که بیش از ۶۹ درصد رای دهندگان زیر سی ساله به نمایندگان دموکراتی که یکی یا چند دستیار رنگین پوست به همراه داشتند رای داده بودند. در همان انتخابات مشاهده شد که کاندیداهای شناخته شده اغلب شان انتخابات را باختند. جالب این که از پانزده کرسی که دموکرات ها برنده شدند، یازده کرسی متعلق به زنان بود. در واقع برای اولین بار وقتی ترکیب برندگان را دیدم حس کردم که چه قدر شبیه تصویری است که از شنیدن نام حزب دموکراتیک به ذهن متبادر می شود.

حالا باید تکیه ما در حزب دموکرات به جوانان، رنگین پوستان و زنان باشد. اگر این اتفاق رخ دهد ما برنده می شویم. مثل انتخابات ۲۰۱۸. این جا دیگر رقابت راست و چپ نیست، بلکه انتخابات آتی محل رقابت جوان است با پیران. ارزش های نو علیه ارزش های گذشته. و می دانیم که طبق اصول بیولوژیک جوان در چنین رقابتی همیشه برنده است. می دانید که این سه گروهی که گفتم، یعنی جوانان و زنان و رنگین پوستان هیچ گاه به حزب ترامپ رای نخواهند داد. او از هر نظر درست در نقطه مقابل قرار دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا