گزارش نشست خبری عوامل سه فیلم اکرانشده در روز نخست جشنواره
ایسنا نوشت: پولاد کیمیایی در ابتدای نشست با اشاره به اینکه دو سال بود که در جشنواره حضور نداشت، گفت که این فیلم دشواریهای تکنیکی زیادی در زمان ساختش داشت و یک بار هم پروسه ساختش متوقف شد.
در این نشست سوالات متعددی از طرف حاضران درباره شباهت کار پولاد کیمیایی با سبک سینمایی مسعود کیمیای مطرح شد. کارگردان معکوس در این باره توضیح داد: من گرامر سینما را از پدرم یاد گرفتم اما قهرمان فیلم من با فیلمهای پدرم متفاوت است. قهرمان کلاسیک در ذهن مخاطب همیشه محکم میماند اما در اینجا ما قواعد را به هم میریزیم و کسی پیروز میدان نمیشود.
او همچنین بیان کرد: تا کی میخواهید نسبت به ما گارد داشته باشید؟ فیلم اولم را ساختم و میخواهم از آن لذت ببرم اما اتفاق تلخی الان رخ داد و فیلممان در زمان خودش اکران نشد.
با توجه به اینکه به تازگی سرمایهگذار فیلمهای سینمایی مورد سوال هستند، پولاد کیمیایی درباره سرمایهگذار این فیلم تصریح کرد: ما این فیلم را با پول تمیز و کار خودمان ساختیم و سفارشی نبوده. ما نیت پاک و درستی داریم و پول سالمی برای فیلم آورده شده است و آقای خوشنام تاجر و با چین در ارتباط اند.
نشست این فیلم نسبت به نشست فیلم قبلی که به رسول صدرعاملی اختصاص داشت و بلافاصله بعد از آن برگزار شد، خلوتتر بود. پولاد کیمیایی با اشاره به این شرایط بیان کرد: من علت این خلوتی را میدانم اما باید بگویم که فیلم من دو پلان ممیزی خورده است. به من گفتند پلان دست دادن با پلیس را حذف کن، در صورتی که با پلیس دست دادن اکنون در کشور حال انجام است و رانت ریشه دارد.
او در بخش دیگری از این نشست به جا به جا شدن زمان اکران فیلمش انتقاد کرد و گفت: چطور فیلمی که دیده نشده و تکمیل نشده برای حضور در جشنواره انتخاب شده؟ به من گفتند ۲۰ دی ماه باید فیلم را تحویل دهی. ما واقعاً مظلوم هستیم. ما میدانیم پولهای ساخت این فیلمها از کجا میآید. ما تا کنون نجابت به خرج دادهایم. اما این کار بسیار توهینآمیز بود. بازیگران هنوز این فیلم را ندیدهاند. بر چه اساس فیلمها را انتخاب کردهاید؟ بر چه اساس فیلم تختی دیده شده؟ چون آقای ملکان آن را ساخته است؟
کیمیایی همچنین با اشاره به اینکه اشخاصی الان در سودای سیمرغ هستند که اصلاً در سینما نبودند، گفت: من کسی بودم که به بزرگان سینمایی خاله و عمو میگفتم و از کودکی در سینما بودهام.
در ادامه این نشست محمد خوشنام سرمایهگذار این پروژه به سابقه کار و دفترش در گوآنجو اشاره کرد و گفت که یک تاجر در چین است ۱۵ سال است که مقیم این کشور است.
او در توضیح اینکه چه شد سرمایهگذاری این فیلم را به عهده گرفت، بیان کرد: یک فرد چینی با من تماس گرفت و گفت سرمایهگذاری سینمایی میکنی و من گفتم نه. او گفت یک ایرانی به دنبال سرمایهگذار چینی است. من شما را میشناختم، گفتم شاید دلتان بخواهد در فیلم او سرمایهگذاری کنید. من خیلی جدی نگرفتم اما در نهایت به قرار ملاقاتی با آقای کیمیایی منجر شد و همان یک جلسه باعث شد که بخواهم این کار را انجام دهم.
سرمایهگذار این طرح نیز با تاکید بر اینکه “آقای تختی به جوانمردی شهره است و فکر کنم اگر او بود و این بیبرنامگی را میدید حتماً ناراحت میشد”، گفت: این فیلم باید در زمان خودش اکران میشد اما عوامل ما از هم گسیخته شد و از این اتفاق گله داشتم. اگر بعد از ۳۷ بار تجربه قوانین لحاظ نشود واقعاً جای سوال دارد و چرا هنوز در ابتداییترین مسائل کار مشکلات به وجود میآید؟
شهرام حقیقتدوست از بازیگران این فیلم با بیان اینکه هنوز خودش نتوانسته فیلم را ببیند از تغییر سانس اکران فیلم انتقاد کرد.
تورج منصوری که مدیر تصویربرداری این اثر بوده، با اشاره به اینکه “شاید همه فکر کنند پولاد کپی سادهتر و جوانتر مسعود کیمیایی است” بیان کرد: باید بگوییم طبیعتاً پدر تأثیری بر پسر خود داشته است اما پولاد مسیر خودش را داشته و مسعود کیمیایی هم حرمت این را داشته و همیشه سعی میکرد دخالتی در ساختار فیلم نداشته باشد.
علیرضا کمالی، بازیگر این فیلم در سخنانی بیان کرد: برایم جالب بود، پولاد بخواهد فیلم بسازد و همچنین با بازی در این فیلم توانستیم لذت رانندگی را در تهران تجربه کنیم.
پرویز آبنار که صدابرداری این اثر را بر عهده داشته، نیز در اعتراض به تغییر زمان اکران این فیلم گفت: حداقل حق یک فیلم این است که یک نماینده از فیلم در زمان اکران حضور داشته باشند اما این امکان از ما گرفته شد و هنوز عوامل و بازیگران نتوانستهاند این فیلم را ببینند.
او همچنین به این نکته اشاره کرد که عوامل حرفهای این فیلم را ساختهاند ولی چرا فقط در بخش نگاه نو باقی مانده و در بخش سودای سیمرغ نیست.
پولاد کیمیایی کارگردان، محمد خوشنام سرمایهگذار، تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، پرویز آبنار صدابردار، شهرام حقیقتدوست، لیلا زارع و علیرضا کمالی بازیگر در این نشست حضور داشتند.
در حالی که اولین روز جشنواره از ظهر چهارشنبه دهم بهمن در پردیس ملت آغاز شده بود، نشست خبری آخرین سانس این روز ۴۰ دقیقه بامداد پنجشنبه ۱۱ بهمنماه شروع شد تا تأخیر در نمایش این فیلم با تأخیر در حضور عوامل برای نشست نیز همراه شود.
فیلم تختی جدیدترین ساخته تهیهکننده و کارگردان فیلم تنگه ابوقریب، به گفته سعید ملکان و بهرام توکلی به دلیل مسائل فنی به دومین سانس نمایش برای اهالی رسانه در ساعت ۱۵:۳۰ نرسید و همین سبب شد فیلم معکوس پولاد کیمیایی که قرار بود ساعت ۲۱:۳۰ نمایش داده شود، جایگزین این فیلم شود که اعتراض این بازیگر و کارگردان را هم به خاطر بیبرنامگی جشنواره درپیداشت.
البته ملکان از مسعود و پولاد کیمیایی و عوامل فیلم معکوس عذرخواهی کرد و گفت، اطلاع نداشته که فیلم معکوس جایگزین تختی شده است.
او درباره دلیل نرسیدن به موقع فیلم در پردیس ملت هم توضیح داد: ۷۰ درصد پلانها ویژوال داشت و موقع خروجی گرفتن مشکل پیدا کردیم. با این حال هیأت انتخاب فیلم را کامل دیده بود و فقط ویژوال ناقص بود.
یکی از حاشیههای این فیلم در همان آغاز ساخت، جدا شدن امیر جدیدی پس از ماهها تمرین و آمادهسازی از پروژه بود. او که قرار بود نقش تختی را بازی کند، در رونمایی این فیلم در کنار دیگر عوامل حضور داشت و به همین بهانه تهیه کننده فیلم گفت: امیر جدیدی گریم سنگینی باید در فیلم میداشت به همراه وزنهای متعدد و زیاد که در نهایت با هماهنگی به این تصمیم رسیدیم تا بازیگر دیگری در فیلم باشد و الان هم او با من بود و فیلم را تماشا کرد. رفتار جدیدی الگویی از تختی بود و خوب است این رفتارها یه جای شایعهسازی الگو شود.
چند ویژگی خاص این فیلم که از کودکی تا زمان مرگ غلامرضا تختی را به تصویر میکشد، فیلمبرداری سیاه و سفید، دوبله شدن صدای بازیگر اصلی، استفاده از یک صدا در نقش راوی و نمایش یک سری تصویر واقعی است که فیلم را در بخشهایی به مستند هم شبیه میکرد و حتی برخی از تماشاگران در سالن رسانهها معتقدند بودند این فیلم فقط همان اطلاعاتی را که بیشتر مردم درباره تختی میدانند نشان داد و میتوانست قالبی مستند داشته باشد.
فیلم تختی ساخته بهرام توکلی که به گفته خودش بیشتر تصویر ایده ذهنی سعید ملکان است، در بعضی بخشها تاکید دارد که اطلاعات دقیقی از زندگی شخصی تختی چندان وجود ندارد و او خیلی تمایل نداشته به این بخش از زندگیاش پرداخته شود با این حال از آنجا که در فیلم هم چند بار به «راز مرگ تختی» اشاره میشود، فیلم با خودکشی او به پایان میرسد.
فیلم «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی در اولین روز جشنواره فیلم فجر، چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه نمایش داده شد و در آن قصهای از چند دانشجوی دختر روایت شد که درگیر ماجرایی میشوند و یکی از این دانشجویان در معرض شرایطی قرار میگیرد که میان احساس و وجدانش باید انتخاب کند.
داستان این فیلم که نوشته پرویز شهبازی است به نوعی یادآور چند فیلم قدیمی صدرعاملی است که دخترانه بودند و بیشتر دغدغهها و مشکلاتی از آنها را روایت میکرد.
اما یکی از مواردی که در نشست خبری فیلم هم به آن اشاره شد، واقعی نبودن روابط دانشجویان با یکدیگر با آن چه در واقعیت وجود دارد ولی صدرعاملی توضیح داد که برای این مسائل تحقیقات کافی انجام شده بود.
او که در این فیلم از بازیگران حرفهای و غیر حرفهای استفاده کرده و دانشجویان «سال دوم دانشکده» را از میان ۹۰۰ نفر انتخاب کرده بود، از بازیگران حرفهای خود مثل علی مصفا، شقایق فراهانی و نیلوفر خوشخلق قدردانی کرد که با توجه به پیچیده نبودن نقشهایشان برای بازی در فیلم از خودگذشتگی کردند.
صدرعاملی که پس از ۹ سال در سینما فیلم ساخته، گفت: من به دنبال این بودم که به سینمای انسانی برسم و تجربه سه گانه زائر برای رسیدن به این سینما کمککننده بود. من از خیانت حرف نزدم، از عشق و وفاداری حرف زدم. لحن اصلی فیلم پرداختن به غریزه است و این که کسی در معرض خیانت، گناه و انواع لذتها قرار گرفته و به سلامت از آن عبور کرده است.
موسیقی این فیلم که توسط کریستف رضاعی ساخته شده بود و نیز تیراژ پایانی که ابراهیم حقیقی آن را ساخته بود، مورد توجه قرار گرفت.
انتهای پیام