خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا آذری جهرمی به دنبال حاشیه‌سازی است؟

/پاسخ غرضی و مدیر پرشین بلاگ /

محمد جواد آذری جهرمی وزیر جوانی است که از همان زمان انتصابش به وزارت ارتباطات در دولت روحانی حواشی زیادی را به دنبال خود داشت.  از دیدارش  با کیمیا علیزاده تکواندوکار، که نوع لباس جهرمی سوژه‌ی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شد. بسیاری معتقد بودند دیدار با یک ورزشکار جزو مسوولیت‌های یک وزیر ارتباطات نیست و بهتر است به وظایف خود در حوزه‌ی کاریش رسیدگی کند. البته در برابر واکنش‌های منفی به آذری جهرمی برخی از کاربران هم از این حرکت و تیپ جدید او استقبال کردند.

همچنین بارها توییت‌های او حاشیه ساز شد و این  شبهه‌ها را به وجود آورد که جهرمی از کارهای خود اهدافی سیاسی-انتخاباتی دارد. همچنین از آنجایی که تلگرام در زمان وزارت او فیلتر شد و زمزمه‌هایی از فیلتر اینستاگرام شنیده می‌شود، انتقادها به او بیشتر شد.

موضوع دیگر نشست‌هایی است که این وزارتخانه برگزار می‌کند و این انتقادات را در پی داشت که در حوزه‌ی مسوولیت‌هایش نیست.

همه‌ی این موارد این سوال را در اذهان ایجاد می‌کند که با وجود همه مسایل و مشکلات که وزارت زیرساختی که وزارت ارتباطات دارد، آیا وارد شدن به حوزه‌ی اختیارات دیگران کاری عبث نیست؟
دراین‌باره با سید محمد غرضی وزیر ارتباطات دولت میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی و همچنین نوید رجایی‌پور مدیر سایت‌های پرشین بلاگ گفت‌وگویی کردیم. غرضی معتقد است این رفتارهای وزیر ارتباطات اقتضای جوانی اوست و رفتار هرکس به خودش مربوط است از سوی دیگر او از مشکلات و مسایلی که در زمانی که  وزارت با آنها مواجه شده بود را مطرح کرد. نوید رجایی پور نیز می‌گوید بهتر است وزیر ارتباطات در حوزه‌ی وظایف خود تلاش بیشتری کند و به انتقادها پاسخگو باشد و همچنین بگوید دست آوردش در طی یک سال و نیم گذشته چه بوده است؟

متن کامل گفت‌وگوی انصاف نیوز با سید محمد غرضی و نوید رجایی پور را در ادامه بخوانید:

غرضی: نقدی به رفتار جهرمی ندارم

محمد غرضیوزیر ارتباطات دولت موسوی درباره‌ی اینکه رفتارها و حواشی وزیر ارتباطات را چگونه تحلیل می‌کند، گفت: کشور ما پر از جوان است و رفتارهای جوانان با رفتارهای آدم‌های مثل من متفاوت است، اقتضای اجتماع این است. مثلا رفتار بنده را کسی دنبال نمی‌کند، اما جامعه رفتار جوانان را دنبال می‌کند؛ در گذشته هم این رفتارها بوده است؛ مثلا در دوره‌ی شاه عباس در اصفهان جوان‌ها خودشان چوگان درست کردند و شاه عباس را تشویق کردند که چوگان بازی کند. به نظر من نقدی به رفتار ایشان وارد نیست.

سید محمد غرضی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: رفتار افراد گاهی ممکن است با شغل آنها فاصله داشته باشد، فرض کنید یک سری مشاغلی بودند که کارکنانشان وقتی بیرون می‌رفتند دستمالی با خودشان حمل می‌کردند و در آن نون و سبزی می‌گذاشتند، یک عده هم این را کسر شان می‌دانستند و دستمال را در دست نمی‌گرفتند یا اینکه وقتی دوچرخه آمده بود یک عده کسر شان خود می‌دانستند که دوچرخه سوار شوند.

بنابر این به نظرم بهتر است این را بر عهده‌ی پسند و ناپسند جامعه بگذاریم نه بر عهده‌ی فلسفه و علم. در امور رفتار اشخاص نمی‌توان دخالت کرد و سعی من بر این بوده است که آزادی اشخاص به خودشان مربوط باشد، البته تا زمانی‌که رفتاری بر خلاف شرع نباشد، به ضرر دیگران نباشد و یا از توسعه‌ی جامعه جلوگیری نکند، درصورتی که اینطوری باشد، انحراف است. درست نیست وقت خود را صرف این  امور کنیم وبه رفتارهای بقیه کار داشته باشیم زیرا ممکن است به گرفتاری‌های اجتماعی تبدیل ‌شود.

غرضی در رد مشکلات زیرساختی در حوزه‌ی ارتباطات گفت: ببینید زیربنای ارتباطی ایران قوی است و 15 هزار کیلومتر فیبر نوری دارد. زیرساخت‌ها بسیار قوی است و در واقع بهره برداری از زیر ساخت ضعیف است و همچنین علم فنی عامه‌ی مردم مبنی بر استفاده‌ی موبایل و فضای مجازی و دیجیتال بسیار ضعیف است؛ درباره‌ی نشست‌هایی که وزارت ارتباطات برگزار می‌کند یک مقداری انتقال اطلاعات هم بد نیست.

او ادامه داد: علومی که به اداره‌ی کشور کمک می‌کند و هزینه‌های اجتماعی و فردی را کم می‌کند و درآمد اجتماعی را بالا می‌برد باید تقویت شود زیرا  یک مقدار ضعیف است. مثلا ظرف چهل ساله‌ی اخیر، مخابرات بسیار پیشرفت کرده است  و ایران هم در این زمینه سرمایه‌گذاری بسیار زیادی کرده. یک مثال می‌زنم: ایران 80 میلیون جمعیت دارد و 160 میلیون سیمکارت ثبت است . آمریکا 320 میلیون جمعیت دارد و 270 میلیون سیم کارت ثبت است.

توسعه همیشه با مقاومت روبه رو است

این‌ فعال سیاسی گفت: توسعه همیشه با مقاومت روبه‌رو است در دهه‌ی 60 وقتی من می‌خواستم خطوط تلفنی  سیمی را به کشور وارد کنم، هم مجلس و هم دستگاه‌های مهم
مخالفت می‌کردند، من زبانم مو درآورد تا به پاسدارها حالی کنم تلفن کار جنگ را راحت‌تر می‌کند و اگر در خط مقدم تلفن نصب کنیم که هم اطلاعات برسد و هم اینکه عزیران پاسداران با عزیزانشان در ارتباط باشند اوضاع ساده‌تر می‌شود. حدودا یک سال طول کشید تا من توانستم فرماندهان جنگ را راضی کنم.
برای اینکه مخابرات وارد سیستم ژاندارمری و ارتش و سپاه پاسداران شود خیلی زحمت کشیده شد. همه مقاومت می‌کردند،  وسط مجلس سر من داد می‌زدند که الان جنگ است و تلفن به چه درد میخورد؟ شاید به اندازه‌ی تمام زخم‌هایی که به جامعه وارد شد، در زمینه‌ی تلفن و موبایل هم زخم وارد شد.

الان نیز با همان وضعیت روبه‌رو هستیم. انحصارطلبان سیاسی، اقتصادی و رانت‌خوارها در برابر توسعه مقاومت می‌کنند. از هر ابزاری می‌توان سوءاستفاده‌هایی غیراخلاقی کرد و این یک بخش جزیی است. 25  سال پیش در نماز جمعه‌ای کسی از موبایل بد می‌گفت و آن کسی که موبایل را آورده است را لعنت می‌کرد، ما تحمل کردیم و چیزی نگفتیم اما با زحمت توانستم او را قانع کنم که مخابرات و موبایل ابزار است مثل شمشیر، اگر کسی از آن سوءاستفاده می‌کند دلیلش بد بودن شمشیر نیست.

او یادآوری کرد: ببینید استعداد اجتماعی اشخاص، گروه‌ها و وزارت‌خانه‌ها برای توسعه خیلی زیاد است. به جرئت می‌توانم بگویم استعداد فنی توسعه در ایران از همه‌ی دنیا قوی‌تر است. در سال ۷۱ موبایل به تهران آمده بود و بعد چند نفر از عزیزان روستایی از خراسان جنوبی به دفتر من آمده بودند و  ۵۰۰ هزار تومان آورده‌ بودند و موبایل می‌خواستند.  من هم گفتم مشکلی نیست فقط در روستای شما آنتن نمی‌دهد، باید اول شبکه‌اش درست شود. ما توسعه‌ی مخابرات را بدون یک ریال گرفتن از دولت و کمک حکومتی همه را با استعداد مردم انجام دادیم. استعداد اجتماعی از استعداد اداری و سیاسی بالاتر است.

او اضافه کرد: من ۱۲ سال سعی کردم تا کامپیوتر را وارد سیستم ادارات کنم اما خیلی کم موفق شدم؛ الان نسل جوان اطلاعات جهانی بالایی دارند و می‌توانند رفاه و توسعه را گسترش دهند و علم و دانش را همگانی کنند و هزینه‌ها را پایین بیاورند.

نوید رجایی پور: آقای وزیر شفاف کند که در حوزه‌ی اختیاراتش چه کرده

نوید رجایی‌پور مدیر گروه‌ سایت‌های پرشین بلاگ با بیان اینکه ما بعنوان پرسشگر چند پرسش مشخص از آقای وزیر داریم، به انصاف نیوز گفت: یکی اینکه در حوزه‌ی اختیارات خود در حوزه‌ی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات چه کاری کرده‌‌اند؟ بیاید و در این حوزه شفافیت ایجاد کند.

و پرسش بعدی این است که بنگاه‌های زیر مجموعه‌ی خودشان، سازمان‌ها و نهادهایی که بودجه‌ی زیادی هم دارند و با وجود اینکه این وزارت‌خانه درآمد هم دارد، این هزینه‌ها چگونه تخصیص می‌شود؟ چگونه خرج می‌شوند؟ در طول یک سال و خرده‌ای که از سمت ایشان می‌گذرد چه دست‎آوردهایی داشته‌اند؟ به جای آنکه در حوزه‌های غیر تخصصی خود دخالت کنند که پس از آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره‌شان بگویند که اهداف سیاسی دیگری را دنبال می‌کند، به وظایف خود رسیدگی کند.

او تاکید کرد: هرکسی باید در زمینه‌ی مسوولیت‌های خودش بیشتر تلاش کند و بیشترین انرژی را بگذارد. حواشی و قصه‌هایی برای ایشان به وجود می‌آید و این تصور را برای برخی ایجاد می‌کند «که ایشان می‌خواهد به آینده‌ی شخصی و سیاسی خودش توجه کند» که حالا شاید درست و شاید هم نادرست باشد. اما باید توجه کرد که این مسایل منشا مشکلات کشور است، که فردی مسوولیتی را به دست می‌گیرد و به خاطر اینکه ما جوان‌ها هم چند وجهی هستیم  و توانایی‌های متعددی در تحلیل و سیاست ورزی و رصد داریم، دوست داریم در حوزه‌های مختلف باشیم. چه افراد جامعه و چه مسوولین ما در همه‌ی حوزه‌ها می‌خواهند حضور داشته باشند تا نامی در نام‎‌ها داشته باشند و اگر مسوولین در این کار دقت نکنند، شهروندان عادی هم به آن سمت می‌روند.

وزیر ارتباباطات استراژی بلند مدت ندارد

او افزود : در کل بیایند و سوال‌های ما را پاسخ دهند. مثلا من انتقادهای زیادی از پست بانک آنها داشتم ‌اما پاسخگو نبوده‌اند و انتقادهایی هم در زمینه‌ی بودجه‌ریزی‌های وزارتخانه داشتم که مشخص نشده و معلوم نیست چه کسانی آنها را پیش می‌برند؟ سوال کلی این است که تفاوت وجود یک فرد جوان و فردی مسن در وزارت ارتباطات چیست؟ اصلا ایشان با آقای واعظی چه فرقی دارد؟ وقتی ما ادعای فعال و جوان بودن داریم به هر حال باید رزومه‌‌ی ما نسبت به کسانی که سن بالاتری دارند، خود را نشان دهد.

او در پایان گفت: انتقاد دیگر من به ایشان این است که استراژی بلند مدتی را برای خودشان تعریف نکرده‌اند و در کوتاه مدت یک سری کارها را انجام می‌دهند که بر برندینگ شخصی تاثیر می‌گذارد و نه در صنعت آی تی.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خلاصه کلام ::: ایشان باید در دادگاه محاکمه شوند و به اشد مجازات برسند یعنی : اعدام . چرا که از مسدود شدن تلگرام خسارت بسیارزیاد مالی وهمچنین روحی به همه رسید . به میلیون ها ایرانی و همچنین هزاران سندیکای : کارگری و همچنین کارمندی و همچنین خبرگزاری ها .::: مگر باید ملت ایران بازیچه دست یک جوان بی شخصیت شود ؟؟؟ که لیاقت پست وزارت ارتباطات را ندارد شود . شایان ذکر است بیان کنم [حمایت‌های] پنهانی ایشان از شرکت های تولید کننده نرم افزار که پیام رسان داخلی بدون کیفیت و بدون امنیت و حریم خصوصی بسیار ضعیف می سازند … . چون حمایت بسیار زیاد ایشان ازشرکت های تولید کننده نرم افزار پیام رسان داخلی : این نکته بسیار قابل توجه را نشان میدهد : علی مرزوق ۱۳۹۷/۱۱/۳۰ تقویم خورشیدی : ۱۹/۰۲/۲۰۱۹ تقویم میلادی .

    3
    4
    1. ارادتمند هر انسان منطقی هستیم . حتی کسانی که آنلایک می کنند ولی علت و پاسخ آنلایک را باید بیان نمایند این جزو قوانین نظر دهی در تمام شبکه های اجتماعی است . در غیر اینصورت آنلایک شما مورد قبول طبق قوانین رای دادن نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا