خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دنیای گیمر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای چگونه است؟

روزنامه‌ی سازندگی نوشت: یازدهمین جلسه نقد و اندیشه با حضور بهنود اناری، برگزارکننده حوزه ورزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، آرش خامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای گیمر حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و امیرحسین محبوبی، گیمر حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در رشته «DoTa۲» و دارنده ۲۰ مقام بین‌المللی و امیر گلخانی گیمر و منتقد و روزنامه‌نگار بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به عنوان مجری، برگزار شد.

این همایش که با موضوع تاثیر بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ویدیویی و رایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بر کودکان و نوجوانان بود باعث شد تا مهمانان این جلسه نقد و بررسی حرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و نکات جالبی را بیان کنند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. این همایش با اشاره بهنود اناری برنامه‌ساز و فعال در حوزه ورزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای با موضوع خوب یا بد بودن گیم در ایران آغاز شد و از تجربیات و حضور بخش خصوصی و دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی در این زمینه صحبت شد.

اناری با اشاره به اینکه چند سالی است از موضوع خوب یا بد بودن بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در ایران گذشته‌ایم به این نکته اشاره کرد که با استفاده از تجربیات و حضور بخش خصوصی و دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی از چند سال گذشته برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مسابقات خوبی در حوزه بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای انجام شده است که هر ساله تعداد شرکت‌کننده‌های آن بیشتر می‌شود و در آخرین بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رایانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که انجام شد حدود ۱۴‌هزار شرکت‌کننده در این مسابقات شرکت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

بهنود اناری معتقد است که هنوز گیم در ایران جدی گرفته نمی‌شود و کماکان اکثریت مردم آن را فقط به چشم یک تفریح نگاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند بهنود اناری معتقد است همان‌گونه که با ورزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر برخورد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود باید با ورزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین و بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ورزشی برخورد شود.

اناری به تجربه خود در شرکت از مسابقات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: تیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شرکت‌کننده در مسابقات گیم به صورت کاملا حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و با حضور کارشناسان حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف مانند روانشناس و مدیر ورزشی و با حمایت کامل اسپانسرهای مختلف در این مسابقات شرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و کاملا از طریق اسپانسر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود مورد حمایت قرار می‌گیرند، ولی در ایران اسپانسرها کماکان به این فکر می‌کنند که باید از گیمرها منافعی به‌دست بیاورند و حمایت آنها از گیمرها بسیار کم است.

گیمرها، نخبگان کشور محسوب می‌شوند
امیرحسین محبوبی، گیمر حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و دارنده ۲۰ مقام بین‌المللی با اشاره به این نکته که در تمام دنیا گیمرهای حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به‌عنوان نخبگان آن کشور شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و از محبوبیت خاصی برخوردارند. در کشور ما با وجود اینکه گیمرهای ایرانی جزو بهترین گیمرهای دنیا محسوب می‌شوند و در جهان از جایگاه بالایی برخوردارند به آنها بهایی داده نمی‌شود. به‌طور مثال من به عنوان گیمری حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به دلیل خدمت سربازی امکان خروج از کشور، برای شرکت در مسابقات خارجی را نداشتم.

وی همچنین با اشاره به این نکته که بازیکنان فوتبال می‌توانند با عضویت در تیم‌های ورزشیِ دولتی خدمت سربازی خود را در آنجا بگذرانند و از این امتیاز برای رشد و پیشرفت خود استفاده کنند، اما یک گیمر حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نمی‌تواند از این امتیازات استفاده کند و همین کار باعث می‌شود که گیمر از شرایط آرمانی خود دور بماند.

این گیمر حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای با تاکید به اینکه باید اطلاع‌رسانی شود گیم به‌صورت حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نیز وجود دارد، تاکید کرد: برای توسعه و پیشرفت این رشته باید در کشور برنامه‌ریزی کنیم.

آرش خامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در پاسخ به سوالی درباره کنار‌گذاشتن گیم حرفه‌ای، گفت: گیمرهای حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در کشور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر درآمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نجومی دارند و به دلیل نبود درآمد و اسپانسر در ایران برای گیمرهای حرفه‌ای، ۲‌سالی است که این رشته را کنار گذاشته است و دیگر به‌طور حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به آن نمی‌رسد. وی با بیان اینکه هر‌کس نیاز دارد هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شخصی و زندگی‌اش را تأمین کند مجبور شده وارد کار در زمینه شغل آزاد شود و درآمد این کار بسیار بهتر از گیمر بودن است.

وی با اشاره به اینکه تربیت‌بدنی ورزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های الکترونیکی را به رسمیت نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسد، افزود: گذراندن خدمت سربازی و نبود لیگ منظم برای گیم در کشور باعث دور شدن گیمرها از فضای گیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. وی با بیان این نکته که در کشور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر تمام بازی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ورزشی هم‌راستای لیگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین آن مسابقه برگزار می‌شود و حتی بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اروپایی نیز هم‌راستای آن برگزار می‌شود، ولی در ایران هیچ باشگاهی، تیم بازی‌های آنلاین ندارند و اصلا به آن اهمیت نمی‌دهند و در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، به‌طور‌مثال اگر یوونتوس با بارسلونا بازی داشته باشد در همان روز و همان ساعت تیم گیمرهای آن باشگاه‌ها با هم بازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و حتی در کشور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سری مسابقات نوجوانان آن برگزار می‌شود.

این گیمر حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای با انتقاد از اینکه سرمایه‌گذاران فقط فوتبال را به عنوان ورزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسند، تصریح کرد: ۹۰ درصد مردم نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که ما چه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، در‌صورتی‌که بازیکن مسابقات گیم، مقام جهانی و آسیایی به دست آورده و مطرح نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما در همه‌جای دنیا با این بازیکنان به‌صورت ورزشکاران حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و افتخار‌آور برای کشور برخورد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و مقام‌هایی که به‌دست آورده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند را به‌عنوان افتخار مهم ملی به حساب می‌آورند.

بهنود اناری در ادامه این نشست به وضعیت کشورهای دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت: در کشور سوئد ۴ کالج حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای ورزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های الکترونیکی با حضور کارشناسان حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف مانند روانشناسان و جامعه‌شناسان به صورت تخصصی در حال آموزش گیمرهای حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هستند و این کار باعث توسعه استارتاپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این حوزه و ایجاد اشتغال شده است.

مشکلات ارزی گیمرها
وی به مشکلات ارزی و تحریم اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز مشکلات بسیاری برای گیمرها به وجود آمده و هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایشان به‌شدت افزایش پیدا کرده است و ‌ای‌کاش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد به گیمر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ارز دولتی پرداخت کرد تا بازیکنان به راحتی بتوانند با هزینه کمتری از امکانات بازی‌ها استفاده کنند، به طور مثال بازیکنان آنلاین برای خرید یک گیفت کارت معمولی باید حدود ۱۰۰ دلار هزینه کنند که با دلار ۱۴۰۰۰ هزارتومانی حدود یک میلیون ‌و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.

این برای گیمرهایی که هیچ منبع در‌آمدی ندارند هزینه‌ای بسیار سنگین است، البته این کمترین هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که یک گیمر باید صرف کند تا بتواند با رقبای خود مسابقه دهد. اناری به اهمیت بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتالی در دنیا اشاره کرد و گفت: در صورتی که ژورنالیسم گیم در دنیا بسیار حائز اهمیت است، اما در ایران کمتر از خودِ گیم شناخته شده است. این برگزار‌کننده مسابقات گیم، به استریم‌گیم (پخش زنده انجام بازی توسط گیمرها) در کشور اشاره کرد و گفت: رسانه بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های الکترونیکی استریمرها هستند و این فضا با ساماندهی باید به سمت‌وسویی برود که گیمرهای حرفه‌ای بتوانند در این جریان تاثیرگذار باشند.

محبوبی درباره تکنیک‌استریم گفت: «استریم به‌عنوان رسانه‌ای که بخشی از درآمد خود را از این کار به دست می‌آورد و مخاطبان بسیار دارد شناخته می‌شود.» طبق گفته آرش خامنه‌ای: «گیمرهای حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در دنیا درآمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نجومی دارند.» آرش خامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به استعداد و بلوغ جوانان ایرانی در حوزه گیم اشاره کرد و گفت: اگر ما اسکرین‌شاتی از وضعیت اینترنت به همراه مقام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در دنیا به دست آورده‌ایم برای کشورهای دیگر ارسال کنیم، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم از بسیاری از کشورها پذیرش بگیریم و بسیاری از کشور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خواهان به خدمت گرفتن گیمر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ما هستند و با این امکانات، شرایط سخت و فیلترینگ شاید به زودی بسیاری از گیمرهای ما راهی این کشور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شوند.

غرور و افتخار ملی
وی براهمیت غرور و افتخار ملی تاکید کرد و افزود: در کنار این موارد باید به جایگاه قهرمانان گیمر به‌عنوان یک ورزشکار توجه شود.اناری مقام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های به دست آمده توسط گیمرهای ایرانی در دنیا را غرور‌آفرین عنوان کرد و گفت: قهرمان ویدئو‌گیم دنیا در FIFA جایزه خود را از سِپ‌بلاتر رئیس وقت فیفا دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در‌صورتی‌که این قهرمان با نتیجه ۵ به یک به آرش خامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازد و این غرور ملی است که باید آن را رسانه‌ای کرد.

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست، آرش خامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای درباره نوع برخورد خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به این موضوع، گفت: تصوری که خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درباره گیم دارند تصور نادرستی است و گیم مشکلی برای بچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شکوفایی ذهنی و پیشرفت در تحصیل نیز کمک کند.وی افزود: کسی که در گیم استعداد داشته باشد در ۲، ۳ سال اول مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و با کشف استعداد، فرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به صورت حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ادامه دهد و به درآمد از طریق گیم برسد.

محبوبی تاکید کرد: استعداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری برای گیم در کشور وجود دارد و بهتر است بچه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌صورت کنترل‌شده در منزل گیم را شروع کنند و در صورت داشتن استعداد در یک باشگاه خارجی به صورت حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ادامه دهند.بهنود اناری نیز درباره برخورد خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با این موضوع گفت: هم‌اکنون در بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های الکترونیکی سیستم ارزیابی سنی وجود دارد و بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها امن‌ترین محیط برای کودکان و نوجوانان هستند که در منزل باعث شکوفایی ذهن و بروز خلاقیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های افراد در این سنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

محبوبی با اشاره به مشکلات قطعی اینترنت و فیلترینگ گفت: همان‌طور که به اساتید دانشگاه پهنای باند اختصاصی ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با شناسایی گیمرهای حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای همین امکان را نیز برای آنان در نظر بگیرند تا مشکلات مربوطه کمتر شود.اناری با اشاره به اینکه ۲ سال است در دنیا درآمد گیم از فیلم و موسیقی بیشتر شده، تاکید کرد: اگر ما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم چنین درآمدی داشته باشیم مشکل از ماست و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. وی افزود: همین‌طور که ۱۸ تیم لیگ برتری فوتبال داریم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم ۱۸ تیم ورزشی گیم داشته باشیم و مسابقات به صورت مستمر و دائمی برگزار شود و در این صورت روند بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظیری در این زمینه شکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

از خرید و فروش اکانت تا فروش بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پرطرفدار در ایران
با بهبود سرعت اینترنت، بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین به‌خصوص روی پلتفرم موبایل، توانسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند جایگاه ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را بین افراد مختلف باز کنند. اگر خودتان هم اهل بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین نباشید، احتمالا در مترو، اتوبوس، تاکسی یا حتی کلاس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های درس، کسانی را دیده‌اید که سربه‌زیر مشغول بازی کردن با تبلت یا گوشی موبایل خود هستند. بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین در چند سال اخیر همزمان با بهبود سرعت اینترنت توانست جای پای خود را در دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های هوشمند باز کند. با این حال همه افرادی که اطراف خود مشغول بازی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینید، «گیمر» نیستند.

خرید و فروش بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین حالا یکی از عمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین منابع کسب درآمد گیمرها و طراحان بازی است. دنیای گیمرها دنیای عجیبی است؛ سال ۲۰۱۴، در خبری اعلام شد یک گیمر از صنعت بازی ماهیانه ۳میلیارد دلار درآمد دارد. قضیه وقتی هیجان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انگیزتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که بدانیم گیمرها، شخصیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی نیستند که بیکار یا ناامید، ساعت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عمر خود را بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هدف پشت کامپیوتر یا موبایل بگذرانند. اسنوپ داگ، یکی از رپرهای معروف آمریکایی است که هم یک گیمر حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است، هم در بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاینی مانند کال‌آف‌دیوتی، صداگذاری بعضی از شخصیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازی را برعهده داشت. اکانت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنلاین برای گیمرها حکم پول نقد را دارند که هر‌از‌چند‌گاهی تصمیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند آن را به حراج بگذارند. در واقع خرید و فروش بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین در ایران عمدتا در قالب فروش اکانت صورت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

مثلا در سایت دیوار، اکانت بازی کلش رویال، از بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های به نام در ایران در سطح ۱۲ به همراه تمامی کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازی به قیمت توافقی به فروش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد. خرید و فروش بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنلاین در انواع دیگر در سایت دیوار امکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر است؛ مثلا بازی جنگ ستارگان و کال‌آف‌دیوتی، به همراه جی‌میل اکانت اصلی با قیمت توافقی در این سایت آگهی شده است. جاودانگی شب، از بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که کاملا آنلاین و تحت شبکه اجرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این بازی برای کسانی مناسب است که علاقه زیادی به ستاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی و علم هوا و فضا دارند و در آن همیشه فضای جدیدی برای کشف و تجربه وجود دارد.

حریم یک سریال ترسناک، از دیگر بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که در ایران طرفداران زیادی دارد و اتفاقا از بازی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بومی کشور است. یک جوان، وارد یک جنگل ترسناک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و هنگام کشف راز جنگل، حوادث عجیبی برای او اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد. مستر ۹۰ نیز از محبوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین بازی‎های ایرانی است که در سایت دیوار، این بازی آنلاین با ۴ بازیکن و ورزشگاه مدل‌ ای، ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا