خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موتورسواری در اتوبان: بازی با مرگ

/ گفت‌وگو با رییس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا و روابط عمومی الوپیک /

کتایون آزاد، انصاف نیوز: روزانه موتورسواران بسیاری در سطح شهر دیده می‌شوند که بدون هیچ وسیله‌ی ایمنی عبور می‌کنند و حتی سن بعضی از آنها کمتر از میزان لازم برای دریافت گواهینامه است. بی‌توجهی به قانون از جمله مسایلی است که با وجود مشکلات زیادی که برای آن‌ها به وجود می‌آورد اما درمیان موتورسواران رواج بسیاری دارد.

موتور به عنوان وسیله نقلیه‌ای که ترافیک شهری را به سرعت پشت سر می‌گذارد محبوبیت زیادی هم در میان افراد دارد، اما همین وسیله‌ی نقلیه محبوب سهم بزرگی در میزان تصادفات رانندگی دارد. طبق آخرین گزارش «عصرخودرو» در خرداد ماه سال 98، در سال گذشته 3745 نفر بر اثر تصادف رانندگی با موتورسیکلت کشته شده‌اند که شهر تهران با 386 کشته بیشترین و ایلام با 12 نفر کمترین تعداد کشته را دارند.

تردد موتورسواران در اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌های بین شهری هم یکی دیگر از مصادیق حضور خطرناک موتورسواران در شهر است. تعداد کشته‌های تصادفات موتورسواری در جاده‌های بیرون شهر 44.5 درصد است که بیشترین تعداد کشته را دارد و بعد ازآن تصادفات درون شهری با 38.5 درصد رتبه دوم را دارد.

استفاده نکردن از کلاه ایمنی هم تاثیر به سزایی در این آمار دارد؛ 51.6 درصد از آمارکشته شدگان به دلیل ضربه به سر بوده است که در حدود  1933 نفر هستند. سوال اینجاست که علاوه بر فرهنگ شهری، دولت با چه سیاست‌گذاری‌هایی می‌تواند در این مساله اثربخش باشد؟ آیا می‌توان از قوانین سفت و سخت‌تری که در موارد دیگر استفاده می‌شود -مانند اس ام اس برای کشف حجاب در خودرو- استفاده کرد؟

در ادامه گفت‌وگوی انصاف نیوز با روابط عمومی شرکت‌ الو پیک و همینطور سرهنگ محمدباقر سلیمی، رییس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا درباره‌ی قوانین مربوط به موتورسواران می‌خوانید.

شرکت اسنپ هم که در گزارش قبلی (لینک) هم از ارایه نکردن کلاه ایمنی برای مسافران آن صحبت شده بود، با وجود پیگیری‌های زیاد پاسخی به انصاف نیوز نداده است.

مردم از کلاه کاسکت استفاده نمی‌کنند

نیره بهتری، مدیر روابط عمومی الوپیک درباره‌ی استفاده از کلاه کاسکت برای موتورسواران خود می‌گوید: «ما در ابتدا با پیک موتوری شروع کردیم ولی با درخواست زیاد برای جابجایی افراد به جای کالا، بخش تاکسی را هم اضافه کردیم. بعد از شروع فعالیت این بخش ما به موتورسوارانی که افراد را جا به جا می‌کردند کلاه ایمنی اضافه دادیم.

ما پیش ازآن در سرویس پیک موتوری برای افراد کلاه ایمنی، ژیله و جعبه‌ی جابه جایی محصول در نظرگرفته بودیم به همین دلیل در این بخش هم تاکسی‌های دو کلاهه را راه اندازی کردیم اما تمام مسافران در قبال این موضوع امتناع کردند. مسافران با این دلیل که ما نمی‌دانیم این کلاه سر چه کسی بوده است و ممکن است فرد قبلی بیماری داشته باشد و به ما انتقال پیدا کند از استفاده از این کلاه امتناع می‌کردند. به همین دلیل در حدود 30000 الی 40000 کلاه مرجوعی داشتیم که سفیران تاکسی برای ما می‌آوردند. ما برای این مساله کمپین و جایزه هم گذاشتیم اما مسافران باز هم امتناع کردند.»

ورود موتورسواران به اتوبان‌ها غیر قانونی است

محمد باقر سلیمی، رییس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا درباره‌ی موتورسواران در معابر شهری می‌گوید: «موضوع موتورسیکلت سواران به عنوان یکی از پرخطرترین کاربرانی که در ترافیک شهری و جاده‌ای هستند که سهم قابل توجهی را در رانندگی به خود اختصاص دادند. استفاده‌ی ساده با هزینه‌ی کم و قدرت مانور بالا از این وسیله و اشغال فضای کمی که در کوچه‌ها و معابری که برای تردد و پارک آنها مورد نیاز است به خصوص در فضای مرکزی شهر‌ها مورد استقبال زیادی است و امروزه استفاده از این وسیله در حال افزایش است.

با اعمال محدودیت‌هایی که برای وسایل نقلیه در بافت‌های مرکزی شهر‌ها در ساعات و روزهای معین، عرصه بر خودروها تنگ‌تر است ولی موتورسیکلت‌ها با شرایطی که گفتم، اقبال بیشتری می‌توانند داشته باشند. یکی از موضوعات مرتبط با موتور سیکلت‌ها حضور آنها در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها است. اتوبان‌ها و شاه‌راه‌ها بنا بر قانون ایمنی راه و راه آهن تعریف دارد و ما در معابر شهری در حال حاضر اتوبان نداریم، معابری که در شهرها وجود دارد بر اساس مختصات راه و جاده‌ای و آیین نامه راه‌ها، بزرگراه هستند.

اگر اتوبان‌ها آن تعریف و مختصات لازم را داشته باشند، یک دسته از کاربرانی که ترددشان در این فشارها محدود و ممنوع است، موتور سیکلت سواران هستند اما در بزرگراه‌های شهری، قانون خاصی را درباره ممنوعیت تردد موتورسواران نداریم؛ البته در نقاط خاصی به لحاظ حادثه‌خیزی محل و شرایط فنی دیگر، این امکان در اختیار پلیس راهور است که بررسی کند و به طور مقطعی، مقطع خاصی از راه را برای گونه‌ای از وسایل نقلیه که موتورسیکلت هم نوعی از آن است را محدود یا ممنوع کند یا کنترل‌های لازم را اعمال کنند.»

سلیمی همچنین می‌گوید: «با وجود احترامی که ما برای استفاده‌کنندگان از این وسیله قائلیم، ازآنها خواهش می‌کنیم که از الزامات این وسیله نقلیه به خصوص کلاه ایمنی استفاده کنند. بنا بر مطالعات علمی که صورت گرفته است، کلاه ایمنی مناسب می‌تواند 80 درصد ضربه به سرو گردن را دفع کند.

یک دسته دیگر از کاربران وسایل نقلیه که مانند کامیون‌ها، حیوان‌سوار‌ها و عابران پیاده ممنوع هستند، موتورسواران هستند. این دسته از کاربران درصورتی که درگیر حادثه رانندگی هم شوند، برابر ماده 4 قانون ایمنی راه و راه‌آهن، متخلف هستند. در ابتدای اتوبان‌ها وسایل نقلیه‌ی مجاز که می‌توانند از اتوبان استفاده کنند نوشته شده است که موتورسیکلت‌سواران، عابران پیاده، حیوان سواران، وانت بار‌ها و بسیاری دیگر ممنوع هستند و اگر درگیر حادثه شوند، مقصر هستند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا