خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اولین کارگردان زن سینمای ایران تشییع شد

/تشییع پیکر شهلا ریاحی/

آیین وداع و تشییع پیکر شهلا ریاحی بازیگر و اولین کارکردان زن ایرانی در سالن تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش انصاف نیوز، فاطمه معتمد‌آریا، پوری بنایی، کامران قدکچیان، محسن امیریوسفی، ایرج راد، اتابک نادری از حضار این مراسم بودند.

در ابتدای مراسم سیمین سینمای ایران گفت: «از کسانی که در این شرایط غیرعادی برای برگزاری مراسم تلاش کردند، تشکر می‌کنم. از خانم پوری بنایی خواهش می‌کنم تا تشریف بیاورند و از خاطرات خودشان با خانم شهلا ریاحی بگویند.»

پوری بنایی به حضا این مراسم گفت: «از شما تشکر می‌کنم که هنرمندان را دوست دارید. من کودک بودم و با خانم ریاحی آشنایی فامیلی داشتیم. ایشان از بزرگان و اولین کارگردان زن ایرانی هستند. من سر تعظیم برای خانم ریاحی فرود می‌آورم و ایشان را دوست دارم. تمام رسانه‌ها ‌ شبکه‌های ماهواره‌ای از ایشان یاد کردند. از شما هم تشکر می‌کنم که این نازنین را بدرقه می‌کنید».

کامران قدکچیان از هنرمندان و خواهرزاده‌ی شهلا ریاحی برای حضار این مراسم گفت: «او ۷۰ سال عضو و محرم خانه‌‌های ما بود. آدم‌ها به یک شکل به دنیا می‌‌آیند اما یک شکل از دنیا نمی‌روند. کارهای آدم‌ها رزومه‌ای برای آنها می‌شود. نه تنها ایشان اولین کارگردان زن بودند، بلکه اولین زنی بودند که وارد سینما شدند و اولین زنی بودند که روی سن تئاتر رفتند. افتخار من این است که شهلا ریاحی خاله من است.»

محمد متوسلانی درباره ریاحی گفت: «انتظار بیشتری داشتم تا مراسم بهتری برای خانم ریاحی می‌گرفتند، شاید مسایل دیگری درگیر است. باید به خانم ریاحی که بسیار تاثیرگذار بود، توجه بیشتری کرد. رسانه‌های داخلی درباره او حق مطلب را ادا نکردند. باید از لحاظ مکتوبی و تصویر به او بیشتر پرداخته شود چون با جدیت کار می‌کرد و به همه انرژی مثبت می‌داد».

ایرج راد درباره شهلا ریاحی توضیخ داد: «او در همه‌ی عرصه‌های نمایشی، تلاش فراوانی کرد و به عنوان زنی شایسته و توانمند و ماندگار در هنر این مملکت، حق بزرگی به گردن همه دارند و هر کسی که کار هنری می‌کند باید سپاسگذار این بانو باشد، چون او راهی حرفه‌ای و سخت را برای نسل‌ خود و پس از خود، صاف کرد.
خانم ریاحی با کارهای ارزشمند خود در تاریخ هنرهای نمایشی کشور ماندگار خواهد شد و مطمئن هستم جوانانی که امروز در این عرصه فعال هستند سپاسگذار ایشان خواهند بود. شاید مثل خانم ریاحی چند نفر در بین ما باشند. امیدوارم بتوانیم راهروان ارزنده‌ای برای راه خانم ریاحی باشیم».

حمید قدکچیان در این مراسم گفت: «بزرگان سینما گفتنی‌ها را گفتتد. خانم ریاحی جمله‌ای داشتند که مردم با صدای ما می‌خوابیدند و با صدای ما از خواب بیدار می‌شدند. رادیو پیش از تلویزیون در کنار مردم بود و مردم صدای او را از رادیو می‌شنیدند. خوشحال هستم که مردم در این مراسم او را تنها نگذاشتند».

سپس پسر و عروس شهلا ریاحی در این مراسم صحبت کردند. منوچهر ریاحی از عملکرد صداوسیما در برخورد با شهلا ریاحی گله کرد. او شعری که مادرش برای سنگ قبرش سروده بود را در این مراسم خواند.

در پایان مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: «می‌دانم منوچهر ریاحی برای مادرش زحمات زیادی کشیده و خانم ریاحی به نوعی مادر همه‌ی ما به حساب می‌آید‌. امروز نه آغاز و نه انجام جهان است. امروز روزی از روزهای خداوند است. او برای زنان و دختران این سرزمین که در هنر سینما و تئاتر هستند زحمات زیادی کشیده و بازکننده مسیر برای آنها بوده است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا