تجویز کدام مدعی طب اسلامی باعث مرگ هاشمی شاهرودی شد؟
این روزها با طرح ادعاها و اظهارات برخی مدعیان طب سنتی و اسلامی دربارهی کرونا در روزهای اخیر، سخنان دو ماه پیش فرزند آیت الله شاهرودی دربارهی علت مرگ او یادآوری شده است.
پیگیری انصاف نیوز برای پیدا کردن فردی که فرزند آیت الله شاهرودی به آن اشاره کرده است بی نتیجه ماند؛ اما به نظر میرسد یکی از شناخته شدهترین مدعیان طب اسلامی باشد که در روزهای اخیر هم موضع عجیبی از او منتشر شده و مدعی توان درمان فرد مبتلا به کروناست.
با این حال فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی مدعی است که پدرش و مرحوم آیت الله شاهرودی از تجوزهای حسین روازاده استفاده کردهاند.
روحانیت و عدم باور به علوم جدید
حجت الاسلام شهاب الدین حائری شیرازی فرزند مرحوم حائری شیرازی امام جمعهی سابق شیراز در یادداشتی تلگرامی نوشت:
مرحوم پدر، علی رغم تاکید همه اطبا بر ضرورت عمل جراحی و برداشتن عضو سرطانی به طبابت طبیب عَلَفی که آیت الله هاشمی شاهرودی معرفی کرده بود گردن نهاد این شخص کسی نبود جز همان حکیم! روازاده معروف. که بعدا فرزند ارشد مرحوم آیت الله محمود شاهرودی ریاست مجمع تشخیص مصلحت با تاسف سبب مرگ زودهنگام پدر خویش را عمل به طبابت همین شخص دانست و تاخیر در عمل به دستور پزشکان جدید.
چرا پدر ما و آیت الله شاهرودی که اگر بخواهیم چند روحانی شاخص فاضل، در سطح عالی حوزه که به روز هستند را نام ببریم، ناگزیر از ذکر نام ایشانیم در مسئله جان خود که از اهم مسائل در نزد هر فرد است بین دانش جدید و قدیم به دومی گردن نهادند و تنها زمانی که یقین کردند کاری از علم قدیم بر نیامده تسلیم تجویز پزشکان شدند که نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود.
ریشه این امر به بی اعتمادی بلکه بدبینی به علوم جدید باز میگردد.
تا حدود یک قرن پیش و قبل از جایگزینی مدارس جدید بجای مکتب خانهها و سپس دارالفنون و بعدتر دانشگاه بجای حوزههای علمیه، علومی مانند هیات و ریاضیات و… در حوزهها تدریس میشد و حوزههای علمیه، محل کسب دانش برای تحصیل کنندگان علوم مختلف بود.
لذا بسیاری از روحانیون در نهاد ناخودآگاه و حتی بدون توجه و اراده، به مدارس و دانشگاهها به نگاه یک رقیب که کار را از دستشان خارج کرده نگاه میکنند.
وقتی در علم تجربی که علماء آنرا حیطه تجربه بشری میدانند و نظر اطبا را حجت میدانند، چنین به علم جدید بی اعتمادند که جان خود را به مخاطره میاندازند.
در علوم انسانی که برای اداره بهتر جامعه در عصر جدید تدوین شدهاند وقعی به این علوم نخواهند گذاشت. چرا که علوم انسانی اسلامی باید از کتاب و سنت و فقه استخراج شود. و هر آنچه فساد در غرب رخ مینماید ولد نامشروع علوم انسانی غربی است!
نتیجه چنین رویکردی میشود شتر گاو پلنگی که میبینیم و جامعهای مبهوت که به علوم روز باور دارد و حاکمانی که تا مجبور نشوند تن به آن نمیدهند.
اما اگر به دیده انصاف نگاه شود و از توهم توطئه قدری فاصله بگیریم، علوم انسانی نیز چون علوم تجربی، کشف قواعد حاکم بر ابعاد مختلف انسان است و طبعا یک مسلمان ممکن است از همین قواعد در مسیر اهداف خود استفاده نماید چنانچه در علوم تجربی. و البته مسلمانان میتوانند با توجه به آموزههای دینی به تکمیل علوم انسانی جدید کمک نمایند.
اما افسوس که محور حرکات و سکنات انسانها دلبستگیهاست نه دانش.
دل فرمانرواست و دانش را به سمت دل توجیه مینمایند لذا تا وقتی که دل علما با این علوم جدید چه انسانی و چه تجربی، صاف نشود همین آش است و همین کاسه و به بهانهها و اسمهای مختلف آنر کنار میگذارند.
شاید تغییر نسل تنها چاره گذر از این تنگنا باشد و نسل فعلی که با مدرسه و دانشگاه بزرگ شده و حس رقابتی با دانش آموختگان دانشگاه نمیکند جای نسل فعلی بنشیند و همانگونه که نسل فعلی روحانیون بر خلاف اسلاف خود با گوجه فرنگی و بلندگو و شیر آب کنار آمدند نسل جدید روحانیت با علوم تجربی و انسانی روز، کنار بیاید.
این فرایندی است که در طول زمان شکل خواهد گرفت و به مدد فضای مجازی بسیار زودتر.
دو گزارش
دیماه امسال ایرنا و همشهری آنلاین به همین بهانه در گزارشهایی به طب سنتی و اسلامی پرداخته بودند که بخشهایی از آنها در پی میآید.
آیتالله جوادی آملی: کدام طب نبوی؟ با روایاتی که ۹۵ درصدشان تائید نشده؟
در چند سال اخیر بسیاری از علما و مراجع تقلید از جمله آیتالله جوادیآملی به مخالفت صریح با طب اسلامی پرداختهاند و آن را رد کردهاند. اخیرا ویدئوی کمتر دیده شدهای از آیتالله جوادی آملی منتشر شده است که ایشان در انتقاد از طب اسلامی، میگوید: «کدام طب نبوی؟ با چند تا روایت که ۹۵ درصد آن تأیید نشده است؟» بازنشر این ویدئو و نیز انتشار سخنان فرزند مرحوم هاشمی شاهرودی، موجب تشدید انتقادها به طب سنتی و اسلامی شد.
در روزهای اخیر، تقابل بین آنچه طب اسلامی خوانده میشود و پزشکی مدرن، با صحبتهای فرزند مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی بر سر زبانها افتاده است. سید علاء هاشمی شاهرودی در سخنانش گفته است که پدرش به حرف کارشناسان طب اسلامی گوش داد و بیماریاش از کنترل خارج شد. همین سخنان، بار دیگر دیدگاههای برخی مراجع درباره طب اسلامی را دست به دست کرد.
یک متخصص طب سنتی: آیتالله شاهرودی را به پزشکی مدرن ترغیب کردم
پیرو سخنان فرزند مرحوم هاشمی شاهرودی، یکی از متخصصان طب سنتی که خواست نامش منتشر نشود در گفتوگو با ایرناپلاس میگوید: من بر بالین آیتالله شاهرودی حاضر شدم و از جمله افرادی بودم که ایشان را ترغیب کردم که برای معالجه از پزشکی مدرن استفاده کنند.
وی از افرادی که این روزها نامشان بهعنوان طبیب اسلامی بر زبان است، بهعنوان آفتهایی نام برد که به اسم طب اسلامی و سنتی برای خود دکانی ایجاد کردهاند و هیچ علمی در این حوزه ندارند و هر بار با اظهارنظرهای خود جنجالی به پا میکنند.
وی ادامه داد: من پیش از اینکه طبیب سنتی باشم، پزشک عمومی هستم. من به همه بیماران سرطانی که به من مراجعه میکنند، اعلام میکنم که در کنار دستورات من باید مداوای پزشکی خود را نیز ادامه دهند.
انگیزههای افراد برای استفاده از طب اسلامی
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عدهای علاقهمند هستند که بر اساس منابع دینی، خدمت اجتماعی را برای جامعه ترسیم کنند در گفتوگو با ایرناپلاس میگویند: شاید برای عدهای انگیزه اولیه این باشد که آقا رسولالله(ص) یا امام صادق(ع) یا امام رضا(ع) فرمودند این احادیث مثل سایر احادیثی که مثلاً در باب نماز و روزه فرمودند حجت است و باید از آن تبعیت کرد. انگیزه دوم این است که ممکن است شواهدی وجود داشته باشد که افراد از این توصیهها، درمان یا سلامتی را کسب کرده باشند.
با این حال به اعتقاد این استاد حوزه، هیچکدام از این انگیزهها نمیتواند به عنوان جریان علمی کفایت کند که کسی بخواهد طب اسلامی را شکل دهد و بر اساس همین موارد محدود، این طب مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه میدهد: دانش اسلامی مثل سایر دانشها نیازمند اجتهاد است. نیازمند این است که تمام مراحل اجتهاد طی شود. اگر علمی نیاز به عقل تجریدی و فلسفی داشت، باید مطابق با او زمینهها فراهم شود و اجتهادی که شایسته آن علم است فراهم شود. در این میان، دانش طب یک دانش تجربی و حسی است و باید کاملاً هر آنچه بهعنوان منبع درمان بخواهد محسوب شود از گذرگاه عقل تجربی بگذرد.
طبابت بهواسطه استناد به چند روایت قابل قبول نیست
حجتالاسلام والمسلمین جوادی آملی با اشاره به مخالفت مراجع تقلید با طب اسلامی میگوید: آقایانی که احیاناً اظهار مخالفت میکنند، به این معنی نیست که بههیچوجه نمیتوان به این منابع توجه کرد. آیتالله جوادی آملی هم در یک پیامی فرمودند که مثلاً ۶ هزار روایت در این زمینه وجود دارد که عمده آنها سند ندارد و روایتهای بسیار محدودی است که سند دارد. ما در مباحث نماز، روزه و حج هم به روایاتی مراجعه میکنیم که هم دلالتش تام، هم سند و جهت صدور آن کامل باشد. بنابراین بدون اجتهاد همسنخ که این بحث تجربی و علمی است، بدون داشتن اجتهاد مناسب صرفاً مراجعه کردن به روایات قابل قبول نیست.
وی ادامه میدهد: مضاف بر این که امروز تنوع بیماری بسیار فراوان است و ممکن است مثلاً علائم بیماری در افراد مختلف سردرد باشد، اما دلیل و درمان آن متفاوت باشد. تشخیص و درمان آنها نیاز به این دارد که تجارب، آزمایشها و عکسهای فراوانی در این رابطه به کار گرفته شود و با توجه به پیشرفتی که دانش علم طب داشته است، قطعاً باید از این فرآیند استفاده شود. بنابراین مخالفت علما و بزرگان از جمله آیتالله جوادی آملی با این موضوع و حتی اتفاقی که برای آیتالله شاهرودی افتاده این است که کسانی با توجه به منابع دینی میخواهند بهاصطلاح طب اسلامی را رواج دهند. اما فرآیند این طب اسلامی به معنای این که فرآیند بلوغ علمی آن طی شده باشد، امروز تأمین نشده و از این جهت قابل قبول و قابل اعتماد هم نیست و جامعه ما نباید به آن توجه کند.
متولیان سلامت کشور دست به کار شوند
به گفته یک متخصص طب سنتی ایرانی، حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار روحانی به عنوان طبیب طب اسلامی مشغول به کار هستند. برخی معتقدند این روحانیون در حوزههای علمیه برای اهداف دیگری آموزش میبینند و با ورودشان به حوزه طب از مأموریت اصلی خودشان جدا میشوند و از طرفی عدم تسلط آنها به علم پزشکی باعث ایجاد مشکلات عدیده میشود و این به اعتبار روحانیت و حوزه آسیب میزند.
جوادیآملی در این باره هم می گوید: از طرف طب اسلامی هم واقعاً آسیبهایی به جامعه وارد شده است. به نظر من شایسته این است که مراکز درمانی رسمی کشور مطالب منسوب به طب اسلامی را با علم پزشکی واقعی و مدرن انطباق دهند و با هر آنچه در مقایسه با علم مدرن ناصواب است یا ناصواب اتفاق میافتد و میتواند به جامعه آسیب بزند، واقعاً برخورد کنند.
تعارف نداریم
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در پایان گفت: این مسئله هم واقعاً تعارفبردار نیست. اینکه بگوییم این دستورات اسلامی هستند، باید مورد توجه قرار گیرند. اینها زمانی میتوانند اسلامی باشند که از گذرگاه اجتهاد اسلامی گذشته باشند. اما این آقایان این مراحل اجتهاد را طی نکردند. هر علمی اجتهاد خودش را لازم دارد. بایستی فرآیند تنقیح اجتهاد در آن علم فراهم شود و بتواند مؤثر باشد. چون این مسیر وجود ندارد صرفاً اکتفا به دو روایت یا دو شاهد تاریخی یا اتفاقاتی که در عهد ائمه افتاده است و بعد هم چند شاهد عینی و تاریخی ذکر کنند که برخی از بیماریها، درمان شدند، نمیتواند برای جامعه ما مفید باشد. جا دارد مراکز اصلی با برخورد علمی، شایسته و فرهنگی هم جامعه را نسبت به این مسئله آگاه کنند و هم افرادی را که به این سمت رفتند، به لحاظ علمی قانع کنند.
حرفهای عجیب حسین روازاده دربارهی کرونا: میخواهند دین ما را بگیرند!
انتهای پیام
فعلا که آقایان روازاده و تبریزی هم زور دارند هم لابی هم پول.
مجتهدین مورد علاقه ی حکومت هم کمی تا قسمتی ابری پشتیبانشان هستند.
پس مصونیت داشته و دارند.
تا این جناب روازاده عمامه به سر دارد کسی با او برخورد نخواهد کرد !
آقای روازاده روحانی نیست
چرا هرچی میشه ربط می دین به روحانیت بابا خجالت بکشید یکم مطالعه کنید انقدر وطن فروشی نکنید اون دنیایی هم هست حیا هم خوب چیزیه
اخوند بی دین شماهایین دیگه.. طب اسلامی وجود نداره و عیسی مسیح شفا نمیداده و امامزاده ها شفا نمیدن.. پس چرا پول می گیرید.. یا طب اسلام وجود داره و امامان شفا میدن… یا جمع کنید دکون رو
در سخنان فرزند آیت الله حائری شیرازی شما بخشی را به دو پاراگراف تقسیم کرده اید که با این کار غلط رشته سخن گسست . درستش بکنید .
چرا این بساط یک بار برای همیشه جمع نمیشه ؟ اصلا چرا رشته ای به نام طب سنتی در دانشگاه ها وجود داره ؟ طب سنتی یک چیز غلط متعلق به گذشته است. مثل اینه که در کنار نظریه نسبیت، نجوم بطلمیوس هم به دانشجویان فیزیک آموزش داده بشه و بگن هر کدام جای خودش !! همونطور که نجوم بطلمیوس دیگه وجود نداره و قسمتی از تاریخ علمه، طب ابوعلی سینا هم قسمتی از علم تاریخه نه علم پزشکی
دکتر های طب جدید اصلا نمی کشن!! کافیه یک روز پشت اتاق های عمل جنازه ها رو بشمرید.
دکترای طب جدید ادعاشون به عرش نمیرسه و سودای درمان کردن همه ی بیماری ها رو ندارن .
من نمی دونم این ها که اینقدر ادعاشون میشه ابن سینا ال بود و بل بود و مرده زنده می کرد و … چرا نمی رن نمودار امید به زندگی دنیا رو با
دوران قدیم مقایسه کنن
اتفاقا برعکس!
وقتی پزشکان علم نوین میگویند نوع سرطان شما بدخیم است و در خوشبینانه ترین حالت ۵ سال بیشتر زنده نیستی! آنگاه بجای درمان و جراحی دردناک و آزمایشات نمونه برداری از مغز و استخوان و….
بهترین تصمیم ادامه درمان با طب ایرانی است که بیش از ۵ سال زنده هستی و از همه مهمتر درمان بدون درد و رنجی را آغاز انجام میدهی .
البته بعضی از سرطان های خوشخیم که گسترش پیدا نکرده باید طبق طب نوین که نتیجه قطعی بهبودی داده است عمل کرد. اما واقعا این سخن که طب نوین می تواند سرطان بدخیم معروف به مرگ نهایت بعداز ۵ سال را درمان کند! یک جک است تا واقعیت!؟ لذا کاملا عقلی است که به طب ایرانی رجوع شود.
عزیزان آقای هاشمی شاهرودی با تشخیص غلط همین طب جدید کلیه اش را بیرون آوردند و دیالیزی شد بعدا در انتقال به کشور آلمان این ماجرا فاش شد و اسناد اون هم موجوده.
این به معنای تایید هر شخصی در طب سنتی نیست