خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه انجمن مهندسان ایران به رییس‌جمهور روحانی

نامه سر گشاده انجمن مهندسان ایران خطاب به رییس‌جمهور روحانی را می‌خوانید:

«رییس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و عرض خسته نباشيد

فراگیري بیماری ناشناخته ي کرونا ، پیامد های قابل تامل فرهنگی ،اقتصادی ،سیاسی،اجتماعی ، علمی و ….. را به دنبال خواهد داشت. و در این میان چگونگی مواجهه ملت های مختلف با این پدیده ، نه تنها در رهایی آنها بسیار موثر خواهد بود که به عنوان الگویی برای سایر جوامع توانمند در تاریخ ثبت خواهد شد.
از این رو تصمیمات هرچند کوچک مدیران جامعه، رفتارها ، گفتارها ،موضع گیری هاي هریک از مسئولین در همه جای دنیا به شکل وسيعي از سوی یکایک مردم دنیا رصد ‌ودر حافظه ي تاریخ ثبت خواهد شد.

مدیریت عالی اجرایی کشور که به رغم همه کمبود های ناشی از تحریم ، اقتصاد شکننده ، نفت ارزان قیمت و ….. که همگان به آنها آگاهیم ، توانسته است به شکل قابل قبولی همه ارکان کشور را بدون شعار و فریاد مدیریت نماید و بايد امیدوار بود که در صورت فرونشست کارشکنی های معمول، در ادامه راه دولت شاهد موفقیت های مستمر باشیم.

شوراي مركزي انجمن اسلامي مهندسان ايران ، به‌عنوان فراگیرترین تشکل مهندسی کشور ، با در نظر گرفتن شرايط اين روزها كه مردم ما، علی‌الخصوص طبقه فرودست جامعه را به چالشي سخت دچار كرده، و با نزديكي به ايام  شعبانيه و سيزده به در(روز طبيعت) و در نظر گرفتن و احتمال شيوع موج دوم كرونا ،بسته پیشنهادی زیر را جهت اجرا خدمت شما ارائه می کند:

1-به گفته‌ی كارشناسان، مدیریت و قطع کامل زنجیره این ویروس در مدت ۱۴ روز می‌تواند پیامدهای مثبتی را داشته باشد لذا پیشنهاد می‌شود با دستور قاطع ریاست جمهوری، منع کامل آمد و شد ( به جز موارد خاص با كارت تردد ) در سراسر کشور اجرایی شود و استفاده از تجربيات کشورهای مختلف  درزمینه ي كرونا بايد خيلي جدي در دستور ستاد ملي مبارزه با كرونا قرارگيرد.

2- این شرایط خاص می بایست دست کم به‌صورت موقت تا انتهای فروردین‌ماه تعریف گردد و همه کسب‌وکارها اعم از دولتی ، خصوصی ( به جز موارد خاص تعریف شده ) در این تاریخ تعطیل شوند، البته دولت محترم می‌بایست به تدبیری بهینه برای جبران صدمات اقتصادی به ویژه در کسب و کارهای خرد راه‌حل‌هایی در نظر بگیرد البته واقفیم در این شرایط وخیم اقتصادی چنین فشاری بسیار سخت و طاقت فرساست اما با توجه به نتایج و دست آورد های مثبت آن ، که حکایت مرگ وزندگی است ، برای دولت و مردم قابل تعریف خواهد بود. و پس از اتمام اين بيماري كه اميدواريم هر چه زود تر فرا برسد،بايد تعريف امنيت ملي و ضعف هاي استراتژيك دولت به نوع ديگري تفسير شود و هر لحظه خود را براي چالش هايي از اين قبيل آماده كرد،زيرا حفظ جان مردم و بهبود كيفيت زندگي آنها مهم ترين و اولين رسالت هر حكومت است. در همین راستا پیشنهاد می شود برای کاهش آلام هموطنان آسیب پذیر تر ، بسته هاي معيشتي چند ماهه به صورت جدي تر به آنها ارائه شود.و براي بخش توليدي كشور نيز سياست هاي اقتصادي ،حمايتي از جمله معافيت هاي مالياتي وتسهيلات بانكي… در نظر گرفته شود.

3-براي دارا بودن مشروعيت تصميمات كلان كشوري، بهتر است اين تصميمات با راي مجلس آن هم بصورت مجازي اتخاذ شود تا پشتوانه اي دموكراتيك و احترام به نظرات مردم در پس اين گونه عملكرد ها باشد.

4-درست است كه محاكمه ي مسببين ورود و شيوع بيماري و محتكرين از وظايف قوه ي قضاييه است اما همه از شما انتظار دارند، در اولين قدم ضمن معرفي افراد سودجو ،كسانيكه باعث شيوع بيماري شده و تمام گروه هايي كه منجر به پنهان كاري عامدانه در اين زمينه شده اند را به اطلاع عموم برسانيد،
عدم اعتماد عمومي به رسانه ي ملي يكي از مهم ترين عوامل لجبازي مردم با دستورات ستاد مبارزه با كروناست كه آنها را در يك بي توجهي قرار داده و عده كثيري را راهي مسافرت هاي نوروزي كرده است.

5- توزيع مواد ضدعفوني كننده احتكار شده به مردم در چارچوب اكيپ هاي بهداشتي با كمك گيري از اصناف،نهاد هاي مدني و دانشجويي در كنار دولت باعث ميشود جامعه تاثير عملكرد هاي شما در راستاي اين مبارزه را احساس كند  و به گونه اي تصور شود كه دولت آنها را ديده است و فراموش نشده اند و در اين زمينه همكاري شهرداري ها كه با پخش مواد بهداشتي و غذايي با هدف حاشيه نشينان شهري در تلاش هستند ،امري لازم است.
به گونه اي امروز شما در يك رفراندوم عملي هستيد.

6- اخراج پزشكان بدون مرز ، حيثيت نظام و ملت را در چشم جامعه ي جهاني عميقا تحت تاثير منفي قرارداده است و از شما انتظار ميرود توضيحاتي قابل قبول براي مردم در اين زمينه ارائه كنيد،يا حتي اگر به واقع خطايي در زمينه ي كمك رساني آنها وجود داشته نيز به اطلاع مردم برسد.

7-همكاري واحد و متقابل مجموعه ها در راه مبارزه با كرونا ميتواند كشور را هر چه زود تر از اين مشكل عبور دهد و به نوعي ما به يك وحدت فرماندهي بدست قوه مجريه براي اعلام و اجرا نيازمنديم،اما متاسفانه كرونا در ايران سخنگو هاي زيادي دارد كه هر يك براي مردم نسخه اي جداگانه تجويز ميكنند و عدم آگاهي عمومي در اين زمينه را افزايش داده اند.

8-كرونا ثابت كرده است يك تهديد براي تمدن بشريست و متاسفانه عده اي سعي در ارتباط آن با تصورات توطئه محروانه خود دارند.
گروه هاي واپس گرا نيز در اين روزها با اعمال حرمت شكنانه ي خود از جمله حمله به مكان هاي مذهبي و نشر اكاذيب و بازي با آبروي پزشكي كشور، جنجال هاي زيادي راه انداخته اند كه مقابله با اين جريان هاي افراطي و افشاي آنها، بايد همراه تجربيات و عملكرد هاي اين مدت به شكل تحليلي كلي به اطلاع عموم برسد.

9-بدون كمك نيرو هاي نظامي در اين مسير كشور با چالش هاي سخت تري روبه رو خواهد شد،اما اين نگراني در سطح جامعه وجود دارد كه بايد هر ارگان پس از اتمام بيماري به جايگاه خود بازگردد ازجمله نیروهای نظامي، و كنترل خیابان‌ها به اين بهانه می‌تواند اثرات بدي براي جامعه مدني كه بازوي تواناي دولت و ملت در مشكلات است باشد،جامعه مدني كه بدون هيچ چشم‌داشتی تنها خواسته‌اش عدم سنگ‌اندازی در مسيرشان براي کمک‌رسانی بيشتر است.در تصور عموم جامعه نيرو هاي نظامي در چند سال اخير با دخالت و مشاركت هاي اقتصادي،سياسي وجه مردمي خود را از دست داده اند كه عملكرد آنها در اين روزها با همكاري دولت يك فرصت طلايي براي بازگشت به اعتماد عمومي و دستيابي به اصالت حقيقي نظاميان ميان مردم است اما خروج از چارچوب وظايف كمك رساني و دخالت و درگيري با مسائل ديگر ذهنيت جامعه را نسبت به آنها و دولت مركزي مخدوش مي كند.

اميدواريم هر چه زودتر شاهد از بين رفتن ويروس كرونا درسراسر جهان باشيم.

سرفراز باد ملت قهرمان ايران
انجمن اسلامي مهندسان ايران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا