خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرونا فرصتی برای اصلاح رویه خصمانه کارفرمایان

نگار همایونپور در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «کرونا فرصتی برای اصلاح رویه خصمانه کارفرمایان» نوشت:

شیوع بیماری کرونا و نیازمندی طیف وسیعی از نیروی کار به دریافت بیمه‌ی بیکاری، فرصتی را برای کارمندان و حقوق بگیران در کشور فراهم آورد تا با بررسی دقیق‌تر، به کاستی‌ها و نواقص موجود در قوانین کار پی ببرند. مدرسان کانون زبان ایران، از جمله قربانیان قوانین کار در کشورمان هستند که در شرایط کنونی و تعطیلی موسسات آموزش عالی با عدم پرداخت حق بیمه بیکاری مواجه شده اند.

نگارنده پس از گفت و گو با جمعی از مدرسان در کانون زبان ایران، گزارش کرد که علیرغم کسر حق بیمه تأمین اجتماعی از حقوق ماهیانه شاغلین، کارفرما در طول سالیان متمادی از پرداخت ۳٪ حق بیمه بیکاری، خودداری کرده است.

در سال نود و هفت؛ پس از روی کار آمدن مدیران جدید در رأس مجموعه، قوانین و قراردادهای کاری در سازمان دستخوش تحولات چشمگیر و سختگیرانه نسبت به مدرسین شده است. بدین ترتیب که متوسط حقوق مدرسان کاهش یافت و به دنبال اعتراض آنان به نزول درآمدشان، از سوی مؤسسه با تحقیر و تهدید به اخراج مواجه شدند.

در ادامه؛ تصمیم گیری مدیران بدین شرح بود که عنوان حقوق را به «حق التدریس» تغییر داده تا احتمال موفقیت معلمان را در صورت شکایت از سازمان به دیوان عالی به حداقل برساند.

در حال حاضر، میانگین حقوق ماهیانه مدرسین در کانون زبان ایران، یک میلیون و پانصد هزار تومان است. مؤسسه پیشنهاد داده است تا سقف یک میلیون تومان را به عنوان وام به مدرسان تمام وقت پرداخت و مبلغ یاد شده را در ماه های آتی از آنان کسر کند. چنانچه مدرسی به دلیل بیماری و معذروات زندگی «موقتاً» به همکاری پاره وقت با کانون مبادرت ورزد؛ مؤسسه هیچگونه تعهد نسبت به ایشان نخواهد داشت.

بدین ترتیب در صورت همواری بحران کرونا، بحران اقتصادی برای مدرسین که با آزمون استخدامی سه مرحله ای جذب کانون زبان ایران شده اند، بر جای خواهد ماند. ایشان علیرغم نقشی سازنده در جذب زبان آموز، آموزش حرفه ای و فرایند پولسازی برای کانون، از حداقل امنیت شغلی برخورداند.

بحران کرونا را می بایست به فرصتی برای اصلاح قوانین کار تبدیل کرد. مبادا طرح فاصله گذاری اجتماعی در جامعه، به طرح افزایش فاصله طبقاتی میان کارفرما و اقشار زحمتکش بدل شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا