خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اثر کرونا بر پارادایم‌های امنیتی کشورها

به نوشته‌ی دویچه‌وله خرید تسلیحات در عرصه جهانی سالانه افزایش داشته است و این امر کمکی به کشورها در کنترل شیوع کووید-19 نکرده است. زمان آن است که دولت‌ها در مفهوم امنیت بازنگری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، به گفته “کریستوفر پربل” از اندیشکده لیبرال مستقر در واشنگتن موسوم به “موسسه کاتو” (Cato)، ارتش آمریکا به خوبی برای خنثی سازی تهدیدات متعارف مجهز است اما مطمئناً وظیفه مهار خطرات بیولوژیکی مانند پاندمی کروناویروس را ندارد. نه ارتش آمریکا و نه نیروی دریایی آن از این پاتوژن در امان نیستند و اخیرا هم شیوع کووید-19 درون ناو هواپیمابر یواس اس تئودور روزولت با 5000 خدمه آشکار شد.

با تداوم این شیوع در ایالات متحده، زیرساخت‌های مراقبتهای بهداشتی در بسیاری از ایالتها قادر به پاسخگویی نیستند. پربل، معاون موسسه کاتو در امور مطالعات دفاعی و سیاست خارجی به دویچه وله گفت: “آمریکایی‌ها اکنون در حال ایده پردازی روی سرمایه گذاری بیشتر در سیستم مراقبتهای بهداشتی هستند.” اما او معتقد است که با گذشت این همه گیری، این نگرش می‌تواند تغییر کند.

الکساندر گولز، کارشناس امور دفاعی روسیه هم باور دارد که رهبری کشورش تدابیر کافی برای مقابله با این شیوع اتخاذ نکرده است. او گفت: ژنرال‌ها همواره برای مبارزه در جنگ‌ها به سبک گذشته آماده می‌شوند.

این کارشناس روس گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همان اوایل که شیوع کرونا در این کشور مطرح شد با نمایندگان مجموعه نظامی – صنعتی دیدار داشت.  آنها انتظار داشتند پوتین “در مورد راه‌هایی برای سازماندهی مجدد اقتصاد برای تقویت تولید دارو، لباسهای محافظ و ماسک صورت صحبت کند. اما در کمال تعجب، در عوض، تمرکز بر چگونگی تضمین تولید و صادرات اسلحه بود.”

جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر گفته است که در صورت پیروزی قصد دارد تا پست کابینه ویژه‌ای برای تمرکز بر تهدیدهایی ایجاد کند که پاندمی‌ها و مسائل آب و هوایی به وجود می‌آورند.

کریس مورفی، سناتور دموکرات اهل کنتیکت در برنامه “صندوق مارشال آلمان” گفت که آمریکا باید دستور کار امنیتی خودش را باز تعریف کند و پاندمی‌ها، تغییرات آب و هوایی و آسیب محیط زیستی را به عنوان تهدیدات امنیتی جدی در نظر بگیرد. او از ایده اختصاص یک بودجه دفاعی جدید با اولویت‌های مختلف حمایت کرد زیرا “آژانس‌های دیگری بجز وزارت دفاع وجود دارند که از این کشور دفاع کنند.”

اولریش شلی، پروفسور مطالعات امنیتی و استراتژی در دانشگاه بن می‌گوید: “بحرانی که اکنون ما تجربه می‌کنیم یک نقطه عطف است.” او که سالها ریاست بخش برنامه ریزی در وزارت دفاع آلمان را بر عهده داشت، گفت زمان آن است که یک “مفهوم امنیتی گسترده‌تر” اتخاذ کنیم که فراتر از ملاحظات نظامی و مخارج تسلیحاتی باشد.

از دیدگاه اولریش شلی، کشورها باید برای تهدیدات امنیتی مختلف شامل پاندمی‌ها، مهاجرت مرتبط با چالش‌ها و دیگر پدیده‌ها در کنار “اعتباراتی برای ارتش‌های کلاسیک” برنامه داشته باشند. او از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا در موضوعات مرتبط با امنیت هماهنگی نزدیکتری داشته باشند.

این تحلیلگر آلمانی اما پیشنهادی مبنی بر کاهش هزینه‌ها بر روی قابلیت‌های دفاعی متعارف به منظور آزادسازی منابع برای مقابله با دیگر تهدیدها مطرح نکرد و گفت “نباید که برای یکی، از دیگری دست کشید.” او تاکید کرد، ناتو باید همچنان معتبر باقی بماند و به منظور مواجهه با خطر پاندمی‌ها و دیگر تهدیدات غیر نظامی، اعضای ناتو در دو سوی آتلانتیک باید بودجه‌های خودشان را افزایش دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا