خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اتهام خنده‌دار» آمریکا علیه سیروس عسگری

«دیده بان علم ایران» در مطلبی با عنوان «اتهام خنده داری که مستمسک سه سال گرفتاری استاد دانشگاه صنعتی شریف در آمریکا شد» نوشت:

دکتر سیروس عسگری، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف، خردادماه 96 در حالی که برای دیدن فرزندانش به آمریکا رفته بود در فرودگاه دستگیر و تا روز سه شنبه که پس از سه سال به کشور بازگشت درگیر یک پرونده سازی مضحک و آزارها و کارشکنی های خصمانه دولت آمریکا بود.

به مناسبت آزادی این استاد دانشگاه بخشی از گزارش روزنامه شریف در زمان بازداشت دکتر عسگری در خصوص روند بازداشت و پرونده اتهامی وی را مرور می کنیم:

دکتر عسگری سال ۲۰۱۲ به اولین فرصت مطالعاتی‌اش در دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکامی‌رود. جرقه این فرصت مطالعاتی در بازدید دکتر پیروز از چهره‌های سرشناس در میکروسکوپ الکترونی‌ نیمه‌هادی‌ها از شریف زده می شود که در دانشگاه کیس وسترن رزرو در زمینه ای مشایه دکتر عسگری کار می کرد. البته عسگری در کیس وسترن با پیروز همکاری نمی‌کند ولی شروع ارتباط از طریق آشنایی با پیروز است. پروژه‌ای که عسگری در آنجا روی آن کار می‌کند، مربوط به شناسایی مکانیزم یک رفتار عجیب در فولادهای ضدزنگ است؛ رفتاری که از شناخته‌شدن آن سی سالی می‌گذرد ولی هنوز کسی مکانیزمش را نمی‌داند: سخت‌کاری سطحی فولاد ضدزنگ در دمای پایین. دکتر مدتی روی این پروژه کار می‌کند و بعد به ایران بازمی‌گردد.

دردسرهای پرونده سازی مضحک ماموران اف بی آی

از قرار معلوم در مدتی که دکتر در آمریکا نبوده FBI پرونده‌ای برای او تشکیل داده و در سال ۲۰۱۶ دکتر عسگری دردادگاهی به طور غیابی و بدون اطلاع و امکان دفاع محکوم شده است. او در فرصت مطالعاتی قبلی با شرکتی به نام سوج‌لاک کار کرده که در زمینه اتصالات مورد نیاز مهندسی شیمی مشغول است و کار دکتر مطالعه مکانیزم سخت‌کاری سطحی فولاد ضدزنگ برای این شرکت بوده است ولی FBI او را متهم به سرقت اسرار تجاری این شرکت می‌کند. جالب آنجاست که این شکایت و اتهام از طرف شرکت مطرح نشده و خود دولت آمریکا تحقیقات را انجام داده است. آن‌طور که افراد نزدیک به دکتر می‌گویند، دو مأمور پلیس FBI شهر کوچک کلیولند برای خودنمایی و ترقی رتبه این پرونده را علیه دکتر تشکیل می‌دهند و محتویات آن به اندازه‌ای پوچ و تهی از مدرک است که هم در حکم اولیه و هم در حکم تجدیدنظر نهایی که به درخواست دادستان بازبینی می‌شود، نه تنها دکتر تبرئه شده بلکه دو مأمور FBI هم تخطئه می‌شوند که بر اساس حدس و گمان و ملیت متهم پرونده‌سازی کرده‌اید. تنها مدرک پرونده ارسال یک آنالیز کریستالوگرافی از سطح نمونه یکی از دانشجویان ایرانی همکار این پروژه بوده است.

در واقع این آنالیز را هرکسی می‌تواند انجام دهد: کافی است یک‌سر به خیابان سعدی تهران بزنید تا محصولات این شرکت یا مشابه آن را تهیه کنید و در هر آزمایشگاه کشور این تست را انجام دهید! این را هم در نظر بگیرید که این تست در قالب قرارداد انجام شده است. مابقی پرونده داستان‌سرایی و تئوری توطئه بود: آنها عسگری را متهم کرده بودند که شما در یک موسسه‌ دولتی که دانشکده مهندسی دریا دارد، در حال کار هستید، شواهد نشان می‌دهد در آن دانشکده پروژه ساخت زیردریایی درحال انجام است که برای ارتش ایران کاربرد دارد و این اسرار را برای این کار دزدیده‌اید. از این هم بگذریم که هر دانشجوی ترم دوم مواد هم می‌داند که فولاد ضدزنگ را در آب دریا نمی‌توان استفاده کرد.

روند پیگیری پرونده

پس از تلاش‌های اولیه وکلا و خانواده، حکم غیابی ملغی و وی با وثیقه آزاد می‌شود و منتظر دادگاه جدید می‌ماند. یک‌سال می‌گذرد تا نوبت به دادگاه برسد و فروردین ۹۷ حکم دادگاه به نفع دکتر صادر می‌شود اما دادستان پرونده با وجود حکم قاطع و صریح قاضی درخواست تجدیدنظر می‌دهد. طبق قانون آمریکا حکم نهایی تجدیدنظر را هم باید همان قاضی اولیه بدهد و با توجه به حکم اولیه معلوم است که نتیجه چه خواهد بود.

دادرسی دوم طولانی بوده و نهایتا در آبان‌ ۹۸ حکم نهایی صادر می‌شود. این حکم به قدری از نظر قاضی معلوم و بدیهی بوده که برخلاف رویه به هیات ژوری هم ارجاع نمی‌دهد و پرونده را مطابق حکم اولیه مختومه اعلام و عسگری را از تمام اتهامات تبرئه می‌کند اما با توجه به اتمام مهلت ویزایش به اتهام حضور غیرقانونی در آمریکا مجددا بازداشت می شود!!

عملیات دی پورت دکتر عسگری به ایران باید طی دو هفته صورت می گرفت با این حال دولت آمریکا تا نیمه خرداد جاری به بازداشت غیرقانونی این استاد دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا