خرید تور تابستان

در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا چه می‌گذرد؟

یکی از دانشجویان فعال در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا متنی را با عنوان «در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا چه می‌گذرد؟» به انصاف نیوز ارسال کرده است که در پی می‌آید:

برای آنان که دهه‌ها پیش روزگار جوانی خویش در اروپا گذرانده‌اند، اسم اتحادیه نام آشنایی‌ است. «انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا» تشکلی بود که توسط جمعی از دانشجویان مسلمان در اروپا با هدایت و همراهی شهید بهشتی که آن زمان امام مسجد امام علی هامبورگ بود متولد شد و علی رغم وجود رقبای قدرتمندی در جناح چپ دانشجویی، توانست در مدتی کوتاه به مهم‌ترین تشکل سراسری دانشجویان ایرانی در خارج از کشور بدل شود. برخی اعضای این نهاد بعد از فراغت از تحصیل و بازگشت به میهن مناصب مهمی را در نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی تصاحب کردند که نشان از اهمیت و تاثیرگذاری آن داشت.

اما این روزها اتحادیه حال و روز خوبی ندارد. در واقع سال‌های زیادی‌ است که انجمن‌های اسلامی در قاره سبز رونق چندانی ندارند و عمده خبری که از این انجمن‌ها به گوش می‌رسد نشست سالانه و برخی دعواهای درونی است. هر سال نشست این اتحادیه با حضور نمایندگان انجمن‌ها در یکی از شهرهای اروپایی و عمدتا در مراکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی برگزار می‌شود و طی آن حجت الاسلام جواد اژه‌ای به عنوان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اتحادیه به ایراد سخن و قرائت پیام رهبری به نشست می‌پردازد. در واقع ارسال پیام رهبری به نشست سالیانه اتحادیه نشان از اهمیت و انتظاری دارد که از این تشکل دیرینه می‌رود اما اتفاقاتی که در اکثر همین نشست‌ها می‌افتد و همچنین حواشی که در طول سال ادامه می‌یابند پرسش‌های جدی را در مورد ظرفیت فعلی اتحادیه برای برآورده کردن این انتظارات بر می‌انگیزد.

دوره 54 و “بدعت‌های جدید”

اگر بخواهیم از خیلی نزدیک شروع کنیم و فعلا بررسی عملکرد دو دهه گذشته اتحادیه را نادیده بگیریم، دقیقا از همان روز نشست دوره پنجاه و چهارم در وین حاشیه‌ها آغاز شد. در آن روز تعدادی از انجمن‌ها در اعتراض به آنچه آن را تقلب اعلام می‌کردند جلسه را ترک گفتند هرچند نتوانستند آن را از رسمیت بیندازند. با این حال این باعث نشد تا این انجمن‌ها که عمدتا از کشور روسیه بودند با صدور بیانیه‌هایی عمومی از شورای مرکزی جدید اعلام برائت نکنند. بعد از این مسائل اما مدت زیادی نگذشت که مسئول تشکیلات از سمت خود استعفا داد. طبق قاعده اساسنامه، ناگزیر باید عضو جانشین منتخبِ نشست دبیر و مسئول تشکیلات می‌شد اما مشخص شد که قرار نیست کار بر طبق اساسنامه پیش برود. در واقع عضو جانشین نتوانسته بود رضایت جواد اژه‌ای را کسب کند و به همین خاطر اژه‌ای راسا وارد شد و براساس اطلاعیه رسمی منتشره در کانال اتحادیه، محمدصادق امینیان را که مسئول صنفی بود همزمان به عنوان مسئول تشکیلات «منصوب» کرد. علی الظاهر این فرآیند مورد اعتراض دو عضو شورای مرکزی (مسئولان علمی و فرهنگی) هم قرار گرفته اما نهایتا آنها به این انتصاب تن داده‌اند. اما تحولات بعدی نشان داد که گره مشکلات اتحادیه با این انتصاب کورتر هم شده است. در واقع، مدتی بعد تبلیغ برنامه‌ای روی کانال اتحادیه رفت با حضور علیرضا بهشتی که تنها چند ساعت بعد خبر لغو آن در همان کانال منتشر شد. براساس شنیده‌هایی از منابع نزدیک به بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید دکتر بهشتی که علیرضا بهشتی از مسئولان ارشد آن محسوب می‌شود، اژه‌ای مانع برگزاری این برنامه شده است.

در تحولی دیگر و در بحبوحه اعتراضات ضدنژادپرستی در جهان، نامه‌ای سرگشاده توسط مسئول فرهنگی، مسئول علمی و مسئول منطقه آلمان به اعضا فرستاده شد که نشان می‌داد این اعضا رضایت به انتشار بیانیه‌ای در محکومیت قتل جورج فلوید نداشته‌اند و بیانیه منتشره فاقد رای اکثریت اعضای «کمیته بیانیه» بوده است. این افراد در نامه سرگشاده خود تلویحا از قانون شکنی در نصب دبیر جدید و همچنین قطع دسترسی خود به سامانه هم گلایه کرده بودند. به نظر می‌رسید که این بار هم گلایه به دخالت‌هایی از طرف حجت الاسلام اژه‌ای بر می‌گشت.

آخرین مورد و جنجالی‌ترینِ آن اما مربوط به اطلاعیه منتشره در کانال رسمی تشکل تحت عنوان «اطلاعیه عزل دبیر فرهنگی اتحادیه و انتصاب سرپرست فرهنگی» است. براساس این اطلاعیه در جلسه با حضور قریب به 20 از نفر دبیران انجمن‌های عضو از مسئول فرهنگی سلب مسئولیت شده است. متعاقب این اطلاعیه، «مجمع انجمن‌های اسلامی دانشجویان در منطقه آلمان» که خود را “سرسلسله” این اتحادیه معرفی کرده در بیانیه‌ای کل ماجرا را غیرقانونی دانسته و اشاره کرده که براساس اساسنامه عزل و نصب اعضای شورای مرکزی تنها می‌تواند توسط نشست اتحادیه رخ دهد و جلسه مذکور چنان صلاحیتی نداشته است. به فاصله اندکی انجمن اسلامی میلان هم به اطلاعیه اخیر واکنش نشان داد و آن را غیرقانونی و حمایت خود را از مسئول فرهنگی اعلام کرد. در اطلاعیه منتشره در کانال اتحادیه، جزئیات بیشتری از چگونگی رای‌گیری، تعداد آرای متخذه و سایر موارد داده نشده اما بر اساس نشست قبلی به نظر می‌رسد که اتحادیه حداقل 43 انجمن فعال دارد که هرکدام براساس تعداد اعضا آرای مختلفی هم دارند و اساسا فرآیند رای‌گیری دقیق و پیچیده‌‌ای بر آن حاکم است که به نظر نمی‌رسد در جلسه مذکور به آن اعتنایی صورت گرفته باشد.

اتحادیه و پول‌های چمدانی

یکی از نکات جالب توجه در بیانیه‌ای که منطقه آلمان در واکنش به اطلاعیه اتحادیه منتشر کرده، اشاره آنها به وجود اموال بیت‌المال در انجمن‌های عضو اتحادیه است. در واقع داستان از این قرار است که پس از اطلاعیه عزل مسئول فرهنگی، دبیر منصوب تشکیلات به نقل از حجت الاسلام اژه‌ای عنوان کرده که استفاده از پول بیت المال برای اینگونه برنامه‌ها حرام است. در پاسخ به این ادعا، منطقه آلمان در بیانیه خود آورده: “لازم به ذکر است منطقه آلمان به هیچ عنوان از پول بیت المال برای رتق و فتق امور خود از جمله در باب هزینه‌های برنامه «مسابقه آزاد فکری: درس-گفت‌وگوی نقد هم باشی (ازدواج سفید)» استفاده نمی‌کند و آن چه که در اطلاعیه غیرقانونی اخیر در کانال اتحادیه آمده در ادامه سیر تهمت‌های جماعت قانون ستیزی‌ است که اخیرا با احکام فراقانونی بر مصدر امور نشانده شده‌اند. سوالی که ایشان باید پاسخ دهند این است که مگر پول بیت المال در تشکلی دانشجویی وجود دارد؟ و اگر دارد، در شرایط حساس کنونی کشور عزیزمان ایران که به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بیماری کرونا، مشکلات اقتصادی گریبانگیر مردم است، چرا و به چه مجوزی پول بیت المال برای مسائلی که اولویت ندارند هزینه می‌شود؟”

در واقع بحث پول در میان انجمن‌ها بحث رایجی است که سال‌ها هم جریان دارد و باعث نگرانی فعالین سابق اتحادیه مبنی بر از دست رفتن استقلال تشکیلات هم شده است. در سال‌های اخیر برخی از اعضای انجمن‌ها هم با این رویه مخالفت کرده‌اند اما از دوره پیش بود که شورای مرکزی اتحادیه اعلام کرد که حتی یک یورو هم از نماینده نهاد دریافت نمی‌کند. با این حال روند تزریق منابع مالی به انجمن‌های عضو ادامه داشته است بدون آن که شفافیتی برای آن وجود داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا