خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واقعیت مسافرت‌های محرم به مازندران چه بود؟

ایرنا نوشت: انتشار ویدئوهایی از اعتراض برخی فعالان هیأت‌های مذهبی در مازندران به رعایت نشدن شئونات ماه محرم بویژه روزهای تاسوعا و عاشورا در تعطیلات اخیر از سوی برخی مسافران طی روزهای اخیر مورد توجه کاربران فضای مجازی در مازندران قرار گرفته است. این اظهارنظرها که عمدتاً انتقاد به وضعیت کنترل و مدیریت حضور مسافران در دوران کروناست، طی روزهای اخیر بیشتر از موفقیت‌های کسب شده در اجرای برنامه‌های متفاوت عزاداری در استان و کنترل تجمعات به چشم آمده‌ است.

انتقادهای مطرح شده که در قالب فایل‌های ویدئویی در برخی صفحه‌های اجتماعی مازندران منتشر شده، این شائبه و پرسش را ایجاد کرده که آیا واقعا ناهنجاری‌های مورد اعتراض برخی هیأتی‌ها و عزاداران حسینی، تا این حد گسترده و در ملاء عام بود یا حساسیت‌های از سر دغدغه و اعتقادات پاک مذهبی این افراد سبب برانگیخته شدن احساس آن‌ها و در نهایت بزرگنمایی مواردی از رفتارهای خلاف عرف شد که در خارج از منظر عمومی صورت پذیرفت؟

انتقادهای دوسویه

ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران از چند هفته پیش برای پیشگیری از وقوع تجمعات ناشی از حضور مسافران در تعطیلات تاسوعا و عاشورا پیگیری‌هایی انجام داد و از ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درخواست کرد که در صورت امکان ورودی‌های استان از ابتدا تا انتهای این تعطیلات بسته شود ، اما ستاد ملی این درخواست را نپذیرفت و از همان زمان دو شکل از انتقادها در مازندران به مرور مطرح شد و قوت گرفت. یک سری انتقادها از سوی عموم مردم که نگران افزایش جمعیت در تعطیلات و شیوع مجددد کرونا بودند و یک سری انتقادهای دیگر از طرف فعالان هیأت‌های مذهبی که از همان زمان نگران و منتقد محدودیت‌های اعمال شده برای برگزاری برنامه‌های هر ساله عزاداری بودند.

رفته رفته حجم انتقادهای وارد شده به حضور مسافران در استان بیشتر شد و برای نخستین بار بعضی از فعالان هیأت‌ها در برخی نقاط مازندران مسئولان را خطاب قرار دادند و آزاد بودن حضور مسافران در استان را مغایر با تصمیم‌های اتخاذ شده برای اعمال محدودیت‌ در عزاداری‌های ماه محرم دانستند. حجم این اعتراض‌ها نیز در روزهای تاسوعا و عاشورا با انتشار چند ویدئو بیشتر شد. در یکی از این ویدئوهای کوتاه که مربوط به ساحل بابلسر است، تعدادی از فعالان هیأتی این شهرستان انتقادهایی را در مقابل «حسین حسن‌نژاد» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی مازندران از حضور پرتعداد مسافران در ساحل این شهرستان مطرح می‌کنند و او نیز تمام حرف‌های منتقدان را گوش می‌کند. اما در این ویدئو اظهارات این مسئول دیده نمی‌شود. در حالی که حسن‌نژاد می‌گوید آن ‌گفت‌وگو حدود ۴۵ دقیقه طول کشید و گفت‌وگویی دو طرفه بود که اظهارات او را پخش نکرده‌اند.

در ویدئویی دیگر نیز یکی از مداحان همین شهرستان در یک مراسم عزاداری از انجام برخی رفتارهای خلاف شئونات اسلامی در طبقه هفتم ساختمان مقابل یکی از هیأت‌های شهرستان توسط چند مسافر انتقاد می‌کند.

موفقیت مازندران در کنترل تجمعات

اما آن‌چه که در واقعیت دیده می‌شود و از اقدامات در نظر گرفته شده برای کنترل تجمعات در استان برمی‌آید، با تصویری که این حجم از اعتراض‌ها به ذهن متبادر می‌کنند متفاوت است. اعتراض‌هایی که از نظر معاون سیاسی، امنیتی استاندار مازندران هرچند که از سر دغدغه هستند، اما آگاهانه نیستند و همه خدمات و زحمات و تلاش‌های انجام شده برای جلوگیری از تجمعات و برگزاری مراسم‌های عزاداری در استان را زیر سئوال می‌برند.

حسین حسن‌نژاد معاون سیاسی استاندار مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: برای کنترل جمعیت وارد شده به استان و پیشگیری از وقوع تجمعات چند تصمیم جدی گرفتیم. برای نخستین بار علاوه بر این که شناگاه‌ها تعطیل شد، ممنوعیت ارائه هر گونه خدمات در سواحل استان را اعمال کردیم تا به این شکل انگیزه حضور مسافران در سواحل نیز کاهش یابد.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر همه مراکز خرید استان بویژه در مناطق گردشگرپذیر که یکی از محل‌های تجمع مسافران محسوب می‌شد تعطیل شدند. محدودیت‌های مربوط به مراکز اقامتی جز در دو نقطه با سطحی بالاتر از دستورالعمل‌ها اجرا شد و برای پارک‌ها و تفرجگاه‌ها نیز محدودیت‌های جدی‌تری اعمال شد. به این شکل انگیزه‌های تجمع مسافران کاهش یافت. در نتیجه با وجود این که جمعیت ورودی به استان در این تعطیلات در حد سایر تعطیلات امسال بود، کمترین ازدحام و تراکم جمعیتی را در سواحل داشتیم.

بر اساس گزارش اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران در تعطیلات پنج روزه منتهی به عاشورای حسینی بیش از یک میلیون و ۲۳۰ هزار اقامت شبانه در اقامتگاه های رسمی استان ثبت شد. به این حجم از حضور گردشگران باید حضور چند برابری مسافرانی را اضافه کرد که یا در اماکن تحت مالکیت خودشان اقامت کردند و یا این که در اقامتگاه های غیررسمی از جمله خانه ها و ویلاهای اجاره ای سکنی گزیدند.

معاون سیاسی استاندار مازندران معتقد است که مشاهده نشدن تجمعات با وجود این که برنامه‌های عزاداری به شکلی متفاوت در حال برگزاری بود و جمعیت زیادی نیز وارد استان شد، نشان دهنده موفقیت مدیریت استان در کنترل جمعیت وارد شده به مازندران است و نباید آن را زیر سایه برخی رفتارهای انجام شده خارج از دید عموم مردم زیر سئوال برد.

حسن نژاد خاطرنشان می‌کند: ما نمی‌توانستیم جلوی ورود افراد به مازندران را بگیریم یا بگوییم کسی حق حضور در ساحل را ندارد. اما باید تمهیداتی می‌اندیشیدیم که جلوی تجمع در نقاط مسافرخیز را بگیریم. مشاهدات و نتایج هم نشان می‌دهد که در این زمینه جز در یک یا دو نقطه آن هم برای مدتی بسیار کوتاه موفق عمل کردیم که با توجه به گستردگی نقاط استان و توان مجموعه نظارتی از نظر تعداد نیروی انسانی نتیجه‌ای مثبت است.

بزرگنمایی ناهنجاری‌ها

حسن‌نژاد با بیان این که سلامت مردم و رعایت شئونات این ایام اولویت‌های اصلی در تعطیلات اخیر بود، می‌گوید: این که برخی‌ها می‌گویند در منظر عمومی ناهنجاری‌هایی طی این روزها مشاهده شد صحت ندارد. اگر هم موردی به صورت محدود اتفاق افتاده باشد به عوامل انتظامی اطلاع داده نشد. در پیگیری‌ها مشخص شد برخی موارد مطرح شده مربوط به فضاهای خارج از انظار عمومی است که در هر نقطه‌ای از کشور ممکن است در فضای خصوصی یا دور از دید عموم شاهد چنین مواردی باشیم. اما مهم این است که همه دستاوردها را با انتشار گسترده تصاویر آن چند مورد که استثناء محسوب می‌شوند زیر سئوال نبریم.

او حتی به مواردی از اعتراض‌ها اشاره می‌کند که پس از بررسی‌ مکان عنوان شده به عنوان محل انجام رفتارهای مغایر با شئونات اسلامی و شب‌های عزاداری مشخص شد محل معرفی شده اصلا چنین ساکنانی نداشت و اطلاعات ارائه شده اشتباه بود.

حسن‌نژاد با بیان این که دغدغه‌های هیأتی‌ها و چهره‌های مذهبی برای همه از جمله مسئولان قابل احترام و ارزشمند است، تصریح می‌کند: طرح بعضی موضوعات غیرواقعی از ناحیه برخی افراد سبب مغشوش شدن فضای استان و زیر سئوال بردن خدمات گسترده ارائه شده می‌شود. اگر مواردی وجود داشت که در منظر عموم بود و اطلاع داده شد و برخوردی نشد قطعا انتقاد وارد است ، اما نباید موارد جزئی که دور از دید عموم رخ داده را به این شکل گسترده کنیم و فضای استان را پر از بی‌بندباری و ترویج فساد نشان دهیم. به نظر می‌رسد برخی افراد خواستند از حساسیت‌ها سوءاستفاده کنند یا در تشدید برخی حساسیت‌ها نقش داشته باشند.

همراهی هیأتی‌ها

این مسئول با تأکید بر این که هیچ قضاوتی در مورد این اظهارات مطرح شده توسط برخی چهره‌های مذهبی نمی‌کند، می‌افزاید: معتقدم این اظهارات از سر دغدغه و احساسات پاک مذهبی این افراد است. اتفاقا از همین افراد بابت دغدغه‌ای که دارند و همچنین همکاری کم‌نظیری که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای اجرای برنامه‌های عزاداری در هیأت‌ها داشتند سپاسگزاریم.

وی می‌افزاید: معتقدم به کمک همین هیأتی‌ها الگو و مدل جدیدی برای عزادارای‌ها و برنامه‌های مناسبتی و مذهبی در شرایط کرونا به دست آوردیم که نمونه برجسته‌ای از توانمندی نهادهای مردمی برای مدیریت این قبیل برنامه‌هاست ، اما انتظار داریم که برای چند مورد که به درستی اثبات هم نشد، زحمات و تلاش‌های عوامل اجرایی دستگاه‌های مختلف را زیر سوال نبرند.

مدیریت یکپارچه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به مدیریت هماهنگ نهادها و دستگاه‌های اجرایی در استان طی تعطیلات اخیر می‌گوید: با این که جمعیت زیادی وارد استان شد، اما برای نخستین بار شاهد بودیم که هیچ تجمعی در استان رخ نداد و حتی در شهرهای گردشگرپذیر با اجرای محدودیت‌های ترافیکی شاهد ترافیک سنگین و آزاردهنده نبودیم. روزهای تاسوعا و عاشورا جمعیتی که در ساحل بابلسر حضور داشتند کمتر از جمعیت شنبه و یکشنبه‌های غیرتعطیل بود. برای رسیدن به این نقطه سختگیری‌های زیادی انجام شد و عوامل زیادی پای کار آمدند.

این مسئول افزایش همگرایی در استان، استفاده از خدمات همه دستگاه‌ها برای انجام ماموریت‌ها و قدردانی از زحمات همه کسانی را که برای کنترل وضعیت ورود کردند ، سه اولویت مهم در اظهارنظرها و بیان دیدگاه‌ها می‌داند و می‌گوید: به نظرم با محدودیت موجود در تعداد نیروی انسانی و با وجود گستردگی مناطق حضور مسافران در تمام حوزه‌های شهری و روستایی استان، بهترین شرایط کنترلی و کمترین حساسیت را داشتیم. در برگزاری برنامه‌های عزاداری سراسر استان نیز باید از مسئولان و اعضای هیأت‌ها، مداحان، واعظان، ائمه جمعه و همه چهره‌های مذهبی تشکر کنیم که همراهی کامل و جامعی داشتند.

حسن‌نژاد استناد به برخی ویدئوهای مربوط به ماه‌های گذشته و نسبت دادن آن‌ها به تعطیلات اخیر را نیز سوءرفتاری هدفمند برای خدشه‌دار کردن اقدامات مدیریتی و مشارکت مردم در برپایی نظم عمومی طی روزهای اخیر برشمرد و از همه منتقدان خواست تا در صورت داشتن مستنداتی مبنی بر انجام رفتارهای خارج از عرف در منظر عموم یا سهل‌انگاری نیروهای اجرایی برای برخورد با چنین مواردی که در ملاء عام اقدام به هنجارشکنی می‌کردند، موارد را برای پیگیری و برخورد اطلاع دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا