خرید تور تابستان ایران بوم گردی

 بیانیه مجمع فرهنگیان درباره حذف دختران از جلد کتاب درسی

بیانیه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی درباره‌ی حذف تصویر دختران از جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی را به نقل از کانال تلگرامی این تشکل صنفی می‌خوانید:

حذف نقاشی دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان، در پی یک نگاه محدود کننده و تقلیل گرایانه به احکام دینی و به تبع آن توجیهات غیر قابل پذیرش سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی واکنش، حساسیت و عصبانیت عمومی را به وجود آورد و مجددا چهره نهاد آموزش و پرورش را در منظر عمومی مخدوش کرد.

کدام عقل سلیمی باور می کند که هنرمند یا طراحی برای خلوت کردن تصویر روی جلد کتاب درسی آن هم از منظرهای هنری، زیبایی شناسی و روانشناسی!! نقاشی دختران روی کتاب را حذف کند تا با خلوت شدن تصویر، بر زیبایی آن افزوده شود! این توجیهات غیر قابل قبول که مصداق”عذر بدتر از گناه “است اعتماد عمومی را خدشه دار کرده است.

در کشوری که قرائت رسمی آن، بر تکریم شخصیتهای ارزشمندی همچون حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) تاکید دارد چرا باید نقاشی دختران با حجاب از روی جلد کتاب درسی آن حذف شود. آیا این ظلم آشکار به نظام جمهوری اسلامی نیست؟ کدام مقام ارشد نظام با این رویکرد و رویه موافق است که عده ای با نگاه افراطی می خواهند رویه و منش خودشان را به نام حاکمیت و نظام جلوه گر سازند. در چه حوزه ای از عملکرد چهل ساله جمهوری اسلامی محدودیتی برای تحصیل یا کمرنگ شدن نقش دختران و زنان وجود داشته است که حالا بخواهند حکم به حذف نقاشی دختران با حجاب بدهند. افتخار نظام جمهوری اسلامی همواره بر این بوده است که دختران و زنان در تمامی عرصه های علمی، آموزشی، سیاسی، ورزشی و فرهنگی حضور و مشارکت فعال داشته باشند. چطور عده محدودی به خود اجازه می دهند که عقاید افراطی خود را که مخالف درس خواندن دختران و کار کردن زنان در خارج از خانه است بر روی کتابهای درسی رسمی کشور حک کنند مگر چند درصد از مردم ایران موافق این افکار و اعمال افراطی و محدودگرایانه هستند که به راحتی می توانند نظر خود را بر قرائت رسمی کشور تحمیل کنند.

در کجای سیره نظری و عملی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، کمرنگ جلوه دادن نقش و اهمیت دختران و زنان وجود دارد که عده ای به نام انقلابی گری و مدافع نظام و انقلاب جلوه دادن خود، به دنبال اجرایی کردن دیدگاههای افراطی و تقدس مابانه خودشان هستند آیا این ظلم آشکار به نظام اسلامی و رهبران آن نیست؟

مابراین باوریم که هیچ بخش از قرائت رسمی مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی با فعالیت اجتماعی زنان و دختران زاویه و تضادی ندارد و در پرتو رویکردهای نوآورانه و مترقی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری توجه به حضور و مشارکت زنان و دختران بسیار برجسته و چشمگیر بوده است،حال مشخص نیست که  چرا عده ای با توسل به شیوه های محافظه کارانه و افراطی چهره نظام را مخدوش می کنند و عصبانیت و حساسیت مردم را تحریک کرده و اعتماد عمومی را خدشه دار می کنند. درواقع این نوع از اقدامات و توجیهات جفا به نظام جمهوری اسلامی و هزینه تراشی برای مخدوش جلوه دادن نظام درعرصه هایی است که توفیقات خوبی در آن زمینه ها داشته است. متاسفانه عده ای قلیل که به دنبال اعمال سلایق شخصی و نگاه متعصبانه و تحجرگرایانه خود هستند افکار عمومی را اینگونه جریحه دار می کنند و بستر ساز این همه توهین ها و تحلیل های ناروا به مقامات و  عملکرد نظام جمهوری اسلامی می شوند.

حداقل انتظار این است که اگر در اثر تسامح!! هم این خطا و اشتباه صورت گرفته بلافاصله مقامات مسئول از محضر مردم عذرخواهی کنند نه اینکه به توجیهات هنری و روانشناختی متوسل شوند و بی اعتمادی مردم را بیشتر نمایند.

واقعیت این است که آموزش و پرورش هر کشور از قوی ترین لایه های حاکمیتی آن کشور است و نباید عده ای اعمال نظرهای شخصی و محدودگرایانه خود را به نام حاکمیت بر مردم اعمال نماید. بنابراین از وزارت آموزش و پرورش و به ویژه سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی انتظار می رود ضمن پرهیز از ورود به مجادلات کلامی و توجیهات غیر عقلایی، روند امور بازنگری کتابهای درسی را به گونه ای انجام دهند که حساسیتها و دغدغه های عمومی مردم در آن دیده شود و در عین حال مانع از تحمیل نگاههای محدود کننده به کتابهای درسی گردد. اعمال سلیقه و فرآیند معیوب فعالیت گروهی از افراد نباید سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی و کارشناسان فهیم آن را با چالش و تلاطم مواجه کند و بدین گونه جایگاه و اعتبار عمومی نهاد والای تعلیم و تربیت را خدشه دار سازد.

ما از وزیر آموزش و پرورش انتظار داریم که به جمله آخر توئیت خود در خصوص این موضوع یعنی ” به دغدغه های مردم اهمیت می دهم، دختران میهن شایسته احترامند” هر چه سریعتر جامه عمل پوشانده و ضمن اصلاح روندهای موجود، نتایج اقدامات خود را به مردم گزارش کنند.

مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

21 شهریور 1399

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا