خرید تور تابستان ایران بوم گردی

صعود پرسپولیس به فینال آسیا و باورپذیری افکار عمومی

سیداحمد مقدم موسوی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «صعود پرسپولیس به فینال آسیا و باورپذیری افکار عمومی»  درباره‌ی واکنش‌ها به پیروزی تیم پرسپولیس مقابل النصر عربستان و صعود این تیم به لیگ قهرمانان آسیا نوشت:

پرسپولیس تهران توانست با پیروزی بر النصر عربستان راهی فینال جام باشگاه‌های آسیا شود. موفقیتی که توانست شادی بزرگی در دل دوست‌داران تیم سرخ‌ پایتخت ایجاد کند.

این پیروزی نکات جالب و مهمی به همراه داشت. پیش و پس از بازی اتفاقات و حاشیه‌هایی رقم خورد که شایسته توجه است.

یکی از نکات جالب این‌ بود که در کشور سعودی بسیاری از پرسپولیس طرفداری می‌کردند. توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی عربستان پر بود از کسانی که برای پرسپولیس آرزوی موفقیت می‌کردند. پس از موفقیت هم خیلی به طرفداران پرسپولیس تبریک و ابراز شادمانی کردند.

از طرف دیگر در ایران نیز بسیاری طرفدار النصر بودند. به فارسی متن‌ها و پیام‌هايی در حمایت از النصر عربستان منتشر شد که واقعا بی‌سابقه بود.

گرچه می‌توان این حمایت‌ها را به دلیل رقابت دیرینه پرسپولیس و استقلال در ایران و الهلال و النصر در عربستان دانست اما جنبه زیبای این اتفاق آن است که به نظر می‌رسد جام قهرمانان آسیا کمی پیشرفت کرده و طرفداری از تیم باشگاهی دیگر بر اساس ملیت و نژاد نیست. بلکه یک رقابت ورزشی است همانگونه که در اروپا این چنین است.

دیگر این استدلال مسخره که فلان تیم نماینده کشور است پس حتما باید از آن حمایت شود و هرکس مخالف آن است خائن یا بی‌توجه به عرق ملی است، بی‌اعتبار گشته است.

در غرب آسیا همچون سایر مناطق دنیا، تیم باشگاهی می‌تواند طرفدارانی از هر ملیت و نژاد داشته باشد. در حالی که سال‌ها است رقابت‌های ورزشی به اتفاقات سیاسی و مسایل نژادی مرتبط می‌شود.

مساله دوم در حالی که برخی از ایرانی‌ها AFC را در محرومیت عیسی آل‌کثیر متهم به جانبداری از عربستان سعودی می‌کنند و یا حتی شبهه دریافت رشوه را مطرح می‌کنند، خود فوتبالی‌های سعودی از آسیا گلایه دارند که الهلال پر افتخارترین تیم کشورشان را AFC ظالمانه حذف کرده است!

بنابراین موضوع کاملا احساساتی و عامیانه است. حرکت عیسی آل کثیر بازیکن پرسپولیس پس از گلزنی مقابل پاختاکور ازبکستان حرکتی زشت و غیرحرفه‌ای بوده است. حال این‌که چه بسا وی نیت و قصد اهانت هم نداشته باشد.

نمی‌توان اقدامی انجام داد که مصداق ناپسند است و سپس گفته شود که نه منظورم چیز دیگری بود! آل کثیر حرکتی انجام داد که مصداق نژادپرستی است. اشاره به چشمان ریز و خطی در برابر میلیون‌ها ازبک قطعا ناپسند و نامقبول است.

آل کثیر که این روزها به شدت محبوب شده است، اکنون باید با عذرخواهی و قبول اشتباه خود، سعی در عدم تکرار اشتباه و رفتارهای غیرحرفه‌ای کند.

عدم پایبندی به اصول حرفه‌ای در بین ورزشکاران کشور، گاه خسارت جبران‌ ناپذیری به ورزش کشور وارد کرده است. حال اما واکنش‌ها به نحوی بوده است که بازیکن پرسپولیس مرتکب هیچ اشتباهی نشده است!

این‌که برخی سعی کنند که نشان دهند ظلم بزرگی به این بازیکن شده و با وجود این ظلم پرسپولیس موفق شده است، بیشتر به توهم نزدیک است و با عقلانیت و واقعیت در تضاد است و جامعه‌ای مبتنی بر احساسات و عواطف را نمایان می‌کند.

متاسفانه این نوع نگاه تنها در بین کاربران عادی نیست بلکه از بازیگران، مجریان، تحلیلگران، نخبگان و افراد موثر جامعه تا حد وزیر همگی این نوع نگاه را در جامعه پرورش می‌دهند. نتیجه این نوع نگاه، مسئولیت ناپذیری و تکرار دوباره اشتباهات است.

این سیل هیجانی و اطلاعات نادرست به اینجا هم ختم نشد، پس از پایان بازی کلیپی منتشر شد که جمعیت بسیار زیادی در حال شادی به سبک و سنت مردم عرب است و عنوان شده است که این تجمع در مقابل منزل عیسی آل‌کثیر است در حالی که کلیپ یاد شده مربوط به چند سال گذشته بود اما با این وجود رسانه‌های معتبر و بزرگ کشور هم دچار این خطا شده‌اند. انتشار گسترده این کلیپ بی‌ارتباط با مبحث عاطفی مظلومیت آل‌کثیر نیست.

موارد ذکر شده،به وضوح نشان می‌دهد که چگونه جامعه و افکار عمومی می‌تواند باور غیر صحیحی از موضوعی پیدا کند و حقیقت و واقعیت جای خود را به عاطفه و هیجان بدهد. بدون شک چنین امری تبعات خوشایندی بر جامعه نخواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا