خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابهام در چگونگی مرگ گوزن زرد خرم آباد

ماجرای مردن گوزن زرد در باغ وحش خرم آباد همچنان سوژه ی رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی است و سوالات زیادی در این باره مطرح می شود.

به گزارش انصاف نیوز، یک کانال تلگرامی حوزه ی محیط زیست ایران در این باره پرسش هایی جدی را مطرح کرده که در پی می آید:

در باغ وحش خرم آباد یک گوزن زرد ایرانی به دلیل پرتاب سنگ، استرس، ازدحام جمعیت، شکستگی گردن و تب برفکی از بین رفت!

بله اینها دلایلی است که در این چند روز برای مردن یک گوزن زرد در باغ وحش خرم آباد مطرح شده اند. این اخبار نه توسط افراد عادی بلکه از طرف مقام های مسوول و آگاه منتشر شده و بلافاصله پس از مطرح شدن تکذیب شده اند. ما قصد اظهار نظر نداریم و تا اعلام یک خبر کارشناسی و موثق دست نگه می داریم؛ اما کمی نزدیک تر شوید، بيايد با هم یک چیز هایی را مرور کنیم:

دکتر ایمان معماریان (دامپزشک شناخته شده ی حیات وحش) در این باره می گوید: ارایه ی هر گونه صحبت و خبری از سوی هر مقام مسوول بدون ارایه ی گزارش کالبد گشایی و مدارک مستدل قابل پذیرش نیست و صحبت های مطروحه تنها در حد گمانه زنی خواهد بود. وی همچنین در باره علل مطرح شده گفت:

استرس:

مرگ یک حیوان به دلیل استرس در صورتی اتفاق می افتد که حیوان به مدت طولانی و با تمام توان فرار کند. حالتی مانند اینکه قلبش بایستد. در این رابطه با مدیر سابق باغ وحش خرم آباد گفتگو کردیم. مجید حاتمی نیا می گوید: محل نگهداری گوزن ها حدود ۲۰۰۰ متر مربع است و امکان اختفاء و فرار برای گوزن وجود داشته و از نظر این دامپزشک قدیمی باغ وحش، چنین موردی اتفاق نخواهد افتاد.

پرتاب سنگ:

جدا از اینکه وسعت محل نگهداری گوزن زرد نزدیک به ۲۰۰۰ متر مربع است و حیوان سعی میکند نزدیک انسان نشود؛ پیش خودمان فکر کنیم… گوزنی که در جدال با شیر و ببر گاهی غالب می شود و داراي جثه تنومندی است چطور توسط سنگ از پای در می آید؟ نمی گوییم امکان ندارد چرا دارد! در صورتی امکان دارد که یک سنگ حد اقل بیست کیلویی یکراست بر روی مغز حیوان فرود بيايد. حالا خودتان قضاوت کنید.

شکستگی گردن:

واقعاً در این مورد چه می توان گفت؟ گوزن زرد که هیچ آیا می شود یک مرغ از ترس فرار کند و گردنش به جایی بگیرد و بشکند؟ در مستندهای حیات وحش دیده ایم که ببری به دنبال گوزن می کند و بعد از گرفتن او تقلا می کند برای شکستن گردن گوزن. تازه او ببر است نه یک ستون چوبی یا آهنی!

هیچ می دانید با گفتن «گوزن زرد به دلیل پرتاب سنگ توسط بازدید کننده ها کشته شده» یا «ازدحام تماشاگران موجب استرس و مرگ حیوان شده» چه توهینی به قوم غیور لرها کرده اید؟ شاید بهتر بود قبل از نسبت دادن چنین چیز هایی به تماشاگرها، کمی احتمال وقوع آن ها را بررسی می کردید!

صحبت از کشته شدن یا از بین رفتن «گوزن زرد ایرانی» است. گونه ای که شدیدا در معرض خطر انقراض است. یادتان هست که در پارک ملی تندوره چند وقت پیش یک پلنگ دارای گردنبند ماهواره ای از بین رفت؟ چند روز پس از آن جلوي یک پروژه ی تحقیقاتی را گرفتند تا همین امروز (به حق یا به نا حق). آیا پلنگ خونش از گوزن زرد رنگین تر است؟

آیا نباید تا مشخص شدن علت دقیق حادثه سخت ترین اقدامات اعمال شود؟

آیا نباید تا الان که چند روز از این اتفاق گذشته یک گزارش کالبد گشایی انجام می شد؟

آیا بهتر نیست به جای مطرح کردن دلایل خنده دار و توهین آمیز، کمی صبر کنید و به جای تکذیب هر روزه حرف های دیروز، یک حرف قاطعانه و کارشناسانه بزنید؟

شبهه‌ی علت مرگی دیگر در سال 93

به گزارش انصاف نیوز، مرداد ماه سال 93 نیز گوزن زرد دیگر در همین باغ وحش تلف شد که در آن مورد نیز شبهه وجود داشت.

در شهریور آن سال، مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: «این حادثه دو روایت مختلف برای علت مرگ گوزن زرد دارد که یکی اصابت گلوله و دیگری مگس میاز را دلیل حادثه می‌داند.

از سوی دیگر، مسوولان محيط زيست لرستان و باغ وحش خرم‌آباد درباره ی آن حادثه، مرگ اين گوزن ماده را بر اثر اصابت ضربه شاخ گوزن نر اعلام كرده بودند!

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا